صادرات بیش از 22 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 12 میلیارد دلار

صادرات محصولات پتروشیمی از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 به میزان 21.05 میلیون تن بوده، که از آن مقطع تا ابتدای شهریور 97 به 22.21 میلیون تن رسیده است؛ افزون بر آن ارزش صادرات در مقطع مورد بررسی از 10.43 میلیارد دلار به 12.67 میلیارد دلار در ابتدای شهریور امسال رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهره‌برداری از واحدهای جدید، افزایش ظرفیت تولید، فروش و صادرات، تنوع محصولات پتروشیمی و رشد حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و بسیاری موارد دیگر، نمایی از مسیر طی شده از سال 92 به این سوست که صنعت پتروشیمی پشت سر گذاشته و طی یک سال اخیر این راه با رشد شاخص‌ها، جهشی متفاوت را به نمایش گذاشته است که بررسی عملکرد این صنعت از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 و از این مقطع تا ابتدای شهریور امسال، گواهی بر این مسیر است.

افزایش تولید صنعت پتروشیمی

دستیابی به تولید حدود 54 میلیون تن محصولات پتروشیمی که معادل 91 درصد برنامه تولید سال 96 است، یکی از دستاوردهای صنعت پتروشیمی در پایان سال گذشته بود که حکایت از روندی رو به پیشرفت داشت.

از سویی بررسی عملکرد آماری ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی که از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 در حدود 63 میلیون تن بوده است، در مقطع زمانی از ابتدای شهریور 96 تا ابتدای شهریور 97 به 64 میلیون تن رسیده است.

عملکرد تولید محصولات پتروشیمی نیز که از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 به میزان 51.6 میلیون تن بوده است، از آن مقطع تا ابتدای شهریور 97 به 53.8 میلیون تن رسیده است.

رشد تنوع محصولات پتروشیمی

همچنین بررسی آماری تنوع محصولات پتروشیمی که از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 تعداد 115 نوع را نشان می‌دهد، در مقطع ابتدای شهریور 96 تا ابتدای شهریور 97 به 123 نوع محصول افزایش یافته است.

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی

رشد شاخص‌ها در صنعت پتروشیمی، تنها به تولید خلاصه نشده و اهداف صادراتی این صنعت هم در سالی که گذشت، نویدبخش آماری خوش است که اگر مقدار صادرات از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 به میزان 21.05 میلیون تن بوده، از آن مقطع تا ابتدای شهریور 97 به 22.21 میلیون تن رسیده است. افزون بر آن ارزش صادرات در مقطع مورد بررسی از 10.43 میلیارد دلار به 12.67 میلیارد دلار در ابتدای شهریور امسال رسیده است.

رشد فروش محصولات پتروشیمی

مقدار فروش خالص کل در عملکرد صنعت پتروشیمی که از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 از 28.82 میلیون تن به 30.26 میلیون تن تا ابتدای شهریور 97 رسیده و ارزش فروش خالص کل که در مقطع زمانی ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور 96 به میزان 15.26 میلیارد دلار بوده، از ابتدای شهریور 96 تا ابتدای شهریور 97 به 18.48 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین مقدار فروش خالص داخلی که از ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور پارسال 7.77 میلیون تن بوده، در عملکرد ابتدای شهریور 96 تا ابتدای شهریور 97 به 8.05 میلیون تن رسیده است.

افزون بر آن ارزش فروش خالص داخلی که در مقطع ابتدای شهریور 95 تا ابتدای شهریور سال گذشته 4.83 میلیارد دلار بوده، در عملکرد ابتدای شهریور 96 تا ابتدای شهریور امسال به 5.81 میلیارد دلار رسیده است.

حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به منظور محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر و نیز تکمیل زنجیره ارزش که برای کشور حائز اهمیت فراوانی است، باعث شده صنعت پتروشیمی در سال‌های اخیر در این مسیر گام بردارد. چه آنکه این صنایع نسبت به صنایع بالادستی و میانی به حجم سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد و زمان بازگشت سرمایه آنها سریع‌تر است.

برنامه ششم توسعه در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در 2 بخش صنایع ایجادی و صنایع موجود و بر اساس سند چشم‌انداز، ادامه برنامه پنجم توسعه صنعت پتروشیمی، راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تدوین شده است.

دو مجتمع پتروشیمی کشور که به تولید رسیده، اکنون در نوبت افتتاح قرار دارد و این را نیز باید به عملکرد صنعت پتروشیمی افزود. یکی از آنها مجتمع پتروشیمی پردیس 3 است که اواخر سال گذشته به تولید رسیده و آماده افتتاح است. مجتمع پتروشیمی پردیس، یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولیدکننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و جهان است که همسو با سیاست‌های توسعه‌ای کشوردر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و در چارچوب اقدام‌های صورت گرفته از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی گام برداشته است.

مجتمع پتروشیمی مرجان نیز از جمله طرح‌های برنامه پنجم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که با ظرفیت پنـج هزار تن در روز در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه در استان بوشهر تولید خود را آغاز کرده است. این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری شرکت شستان 67 درصد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین 17 درصد و پتروشیمی فن آوران 16 درصد و با ظرفیت سالانه یک میلیون و 600 هزارتن در آستانه افتتاح قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967737

وب گردی

وب گردی