بهره‌برداری از تاسیسات جدید تقویت فشار گاز/ تحویل 70 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها

توسعه تاسیسات تقویت فشار به عنوان قلب تپنده صنعت گاز، از دیگر برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران طی یک سال گذشته به شمار می‌آید؛ به طوری که احداث دو هزار و 375 کیلومتر خطوط مخابراتی و فیبر نوری، همچنین راه‌اندازی مراکز بهره‌برداری کرمان و خرم‌آباد، از دیگر پروژه‌هایی است که تا پایان امسال به شرکت ملی گاز ایران تحویل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، شرکت ملی گاز ایران نیز همچون دیگر شرکت‌های تابع وزارت نفت، در طول یک‌سال فعالیت دولت دوازدهم، نقشی بی بدیل در توسعه، رونق اقتصادی و اجتماعی کشور داشته و توسعه این صنعت در ایجاد زیرساخت‌های رفاهی مردم نیز، تاثیرگذار بوده است. صنعت گاز که بیش از پنجاه سال از آغاز فعالیت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده است تا با توسعه زیرساخت‌های کلان گازرسانی، همزمان زمینه را برای ایجاد فرصت‌های صادراتی و افزایش پایدار شبکه انتقال گاز کشور فراهم کند. تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، 975 شهر و 14 هزار و 419 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند؛ اما در دوره 4 ساله دولت یازدهم، این تعداد به یک‌هزار و 158 شهر و 23 هزار و 208 روستا رسید.

از ابتدای فعالیت شرکت ملی گاز ایران تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در مجموع به 12 هزار روستا گازرسانی شده و این در حالی است که تنها در طول 4 سال فعالیت دولت یازدهم، شاهد گازرسانی به بیش از 9 هزار روستا بوده‌ایم.

روندی که از دولت یازدهم و با بهره‌گیری از روش‌های نوین مالی و سرمایه‌گذاری شامل بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه و قانون رفع موانع تولید آغاز شد، در دولت دوازدهم نیز با حمایت بخش خصوصی تداوم یافت.

با آغاز به کار دولت دوازدهم، گازرسانی به شهرهای باقیمانده و روستاهای بالای 20 خانوار با شتابی بیش از پیش در دستور کار قرار گرفت و در سال 96 به 29 شهر و دو هزار و 643 روستا گازرسانی شد.

از سوی دیگر، در سال 97 نیز، برنامه گازرسانی به پنج هزار و 250 روستا و 50 شهر تدوین شده که سه هزار و 600 روستا و 20 شهر تا پایان امسال از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تا پایان امسال، بهره‌مندی بخش شهری از نعمت گاز به 97 درصد و بخش روستایی به 82 درصد خواهد رسید.

تحویل 70 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها

در سال 96، بیش از 190 میلیارد مترمکعب گاز به صورت پایدار بین 22 میلیون و 300 هزار مصرف‌کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی توزیع شد که با هدف حفظ محیط زیست، همچنین جلوگیری از مصرف سوخت‌های مایع، 70 میلیارد مترمکعب از این میزان به بخش نیروگاهی اختصاص یافت.

استفاده از کنتور ارتقا یافته با هدف اعمال تعرفه‌ها و دریافت اطلاعات تعدادی از مصارف صنایع، نیروگاه‌ها و جایگاه‌های سی‌ان‌جی به صورت ساعتی، روزانه و فصلی و جلوگیری از هدررفت گاز ازطریق سیستم مانیتورینگ، از دیگر فعالیت‌های یک سال گذشته شرکت ملی گاز ایران به شمار می‌آید.

توسعه خطوط انتقال گاز

همزمان با توسعه بی نظیر فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم و دوازدهم و افزایش ظرفیت تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی، زیرساخت‌های فرآورش، انتقال و توزیع گاز نیز اجرا شد. اجرا و بهره‌برداری از خط ششم سراسری و شتاب در اجرای خط نهم سراسری را می‌توان از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای در سال‌های 96 و 97 برشمرد. در مجموع در سال گذشته بیش از یک‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز احداث شده و براساس برنامه‌های تعریف شده ، امسال نیز، شاهد اجرای یک‌هزار کیلومتر خط لوله جدید خواهیم بود.

افزون بر خطوط سراسری، پروژه خطوط انتقال برای گازرسانی به چند شهر کشور نیز در یک‌سال گذشته اجرا شده است.

بهره‌برداری از تاسیسات جدید تقویت فشار گاز

توسعه تاسیسات تقویت فشار به عنوان قلب تپنده صنعت گاز، از دیگر برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران طی یک سال گذشته به شمار می‌آید. بر این اساس، تاسیسات خورموج و آب‌پخش در قالب طرح خط انتقال گاز ششم سراسری با توان 100 مگاوات و همچنین طرح تاسیسات تقویت فشار گاز خرمدره، قزوین، نیزار، سمنان و پارچین با توان 125 مگاوات، از دیگر طرح‌های شرکت ملی گاز ایران در سال 96 بودند. در سال 97 نیز تاسیسات تقویت فشار گاز باقیمانده خط ششم سراسری اجرا و براساس اولویت به بهره برداری می‌رسند.

افزون بر خطوط انتقال گاز و تاسیسات تقویت فشار، پروژه‌های پالایشگاهی شامل میترینگ پارس‌جنوبی در پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و پنجم، همچنین واحد تولید مرکاپتان با ظرفیت 800 تن، از هفته دولت پارسال تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسیده است.

احداث دو هزار و 375 کیلومتر خطوط مخابراتی و فیبر نوری، همچنین راه‌اندازی مراکز بهره‌برداری کرمان و خرم‌آباد، از دیگر پروژه‌هایی است که تا پایان امسال به شرکت ملی گاز ایران تحویل می‌شوند.

گاز هم اکنون به یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی در سبد مصرفی بخش‌های مختلف جهان بدل شده و کارشناسان معتقدند سهم این سوخت در سبد انرژی در سال‌های آینده شاهد افزایش چشمگیری خواهد بود.

در دورانی که از آن با عنوان «عصر طلایی گاز» یاد می‌شود، ایران با دارا بودن 34 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی که بیش از 18 درصد از کل ذخایر دنیا را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به بازیگری مهم در بازار جهانی این سوخت پاک بدل شود.

شرکت ملی گاز ایران در دولت دوازدهم و در همسویی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، تمام زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی در داخل کشور به ویژه گازرسانی به روستاها را فراهم کرده است. این موضوع افزون بر افزایش رفاه در این مناطق منجر به امید به زندگی، اشتغال‌زایی و نشاط نیز شده است.

جلوگیری از مهاجرت به شهرها، صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، استفاده از سوخت پاک و ارزان و کمک به اقتصاد خانواده، صرفه‌جویی در استفاده از فرآورده‌های میان تقطیر و سوخت مایع و دستیابی به توسعه پایدار، از دیگر دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران در دولت دوازدهم بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967740

وب گردی

وب گردی