داوری و ارائه مقاله از سوی عضو هیات علمی واحد شبستر در کنگره بین¬المللی

عضو هیات علمی واحد شبستر به عنوان داور و ارائه دهنده مقاله در بیستمین کنگره ملی و هشتمین کنگره بین-المللی زیست شناسی ایران شرکت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز ایسکانیوز از شبستر دکتر توحید وحدت پور به عنوان یکی از داوران کنگره بین ­المللی زیست شناسی ایران، مقاله با عنوان «مدل­های القاء دیابت نوع دو در موش آزمایشگاهی و معرفی یک پروتکل ساده شیمیایی» با همکاری علی اشرافیان و امیرمحمد البرزی در این کنگره ارائه کرد.

در این پژوهش به معرفی پروتکل­های کاربردی القاء دیابت نوع دو در مدل های حیوانی (invivo) پرداخته شده و یک پروتکل شیمیایی ساده معرفی و با پروتکل های قبل مقایسه شده است.

مقاومت به انسولین یکی از مهم­ترین عوامل پاتوژنز دیابت نوع 2 است، بسیاری از مدل­های حیوانی با چاقی ژنتیکی یا چاقی حاصل از دست­کاری رژیم غذایی ایجاد می­شوند. بنابراین، روش­های پیچیده برای ایجاد دیابت نوع 2 مانند روش دوز کم چندگانه استرپتوزوتوسین به همراه رژیم­های غذایی حاوی چربی زیاد، سوکروز و روش­های ترکیبی دیگر که سبب ایجاد آسیب نسبی به DNA شده و منجر به نابودی بخشی از سلول­های بتا برای ایجاد دیابت مقاوم به انسولین در موش می­شود که در پروتکل­های قبل مورد استفاده بود.

در پروتکل جدید از استرپتوزوتوسین به صورت دوزهای کم افزایشی چندگانه (IMLDS) استفاده شد. نتایج و جزییات این بخش از تحقیق، قبلا در مجله Current Chemical Biology نمایه شده در Scopus و PubMed، انتشارات Bentham Science به چاپ رسیده است.

توحید وحدت­ پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم دامی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکترای (Post Doc.) دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارایه بیش از 75 عنوان مقاله در مجلات و همایش­های بین­ المللی یکی از اعضای هیات علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.

علی اشرافیان و امیرمحمد البرزی دانشجویان دکتری حرفه ­ای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در انجام این پژوهش با نویسنده همکاری داشتند.

هشتمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است در راستای تحقق بخشیدن به اهداف سند ششم توسعه علمی کشور و نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی علمی بین محققان و دانشمندان علوم زیستی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری در زمینه‌های مختلف علوم زیستی، از 31 مرداد الی 2 شهریور 97 در دانشگاه مراغه برگزار شد.

محورهای اصلی کنگره در حوزه‌های علوم زیستی مشتمل بر زیست‌شناسی سلولی و ملکولی (ژنتیک، بیوشیمی و بیوفیزیک)، زیست‌شناسی جانوری (فیزیولوژی جانوری، بیوسیستماتیک جانوری، بافت‌شناسی و ...) میکروبیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی (فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی، سلولی و تکوینی گیاهی)، و زیست‌شناسی کاربردی (بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی پزشکی، علوم محیط زیست و...) بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 967749

وب گردی

وب گردی