دیپلماسی فرهنگی اجتناب ناپذیراست

وزیر ارشاد در افتتاحیه هیات اجرایی (اوآنا) ضمن اشاره به اجتناب ناپذیر بودن بهره گیری از دیپلماسی فرهنگی گفت: امروز ۳۸۰۰ رسانه مکتوب در ایران فعالیت می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ مراسم افتتاحیه چهل و سومین نشست هیات اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) امروز صبح در هتل اسپناس تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: امروزه رسانه‌ها از وضعیت جزیره‌ای و منفصل خارج شده و ائتلاف‌ها و رویکرد‌های هم افزا بین آن‌ها رواج پیدا کرده است شاید تا چندی پیش که رسانه‌ها از دایره شمول محدودی برخوردار بودند هر رسانه سعی داشت با رویه‌های ویژه خود در عرصه خبر حضور پیدا کند، اما در حال حاضر این ائتلاف‌ها و جریان سازی‌های خبری هستند که توانایی ایستادن مقابل استعمار خبری را دارند.

وی افزود: سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در سال ۱۹۶۱ به ابتکار یونسکو و برای ایجاد تعادل مقابل جریان یک سویه اطلاعات در منطقه مورد اشاره به وجود آمد و تلاشی برای جلوگیری از رویه‌های یک سویه و برقراری تعادل در زمینه رسانه و خبر بود. با این حال به نظر می‌رسد تبدیل اوآنا به سازمانی کارآمد نیازمند تعیین دستور کار جدید و مبتنی بر رویکرد‌های نوین رسانه‌ای است. این سازمان می‌تواند به عنوان وزنه‌ای تعیین کننده در عرصه ارتباطات و عصر اطلاعات عمل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: در عصر حاضر رسانه‌ها برای عقب نماندن از کاروان علم و فناوری نیازمند بازتعریف و ارزیابی مجدد هستند. بر این اساس بازتنظیم ساز و کار‌ها بر اساس وضعیت جدید فضای ارتباطی با شبکه‌های اجتماعی اجتناب ناپذیر است. دیپلماسی عمومی و بخشی از آن به عنوان دیپلماسی فرهنگی در جهان امروز جایگاه ویژه‌ای دارد. با دیپلماسی ف. رهنگی قابلیت‌ها و موفقیت کشور‌ها به عنوان امتیازی در عرصه سیاسی و بین المللی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد دیپلماسی فرهنگی فرآیند موثری است که در آن فرهنگ ملت‌ها به جهان بیرون عرضه می‌شود و ویژگی‌های متمایز فرهنگ کشور‌ها در سطوح مختلف ترویج پیدا می‌کند.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدون تردید فرهنگ یک ابزار تاثیرگذار و قدرتمند است و خود به دیپلماسی موثر تبدیل شده است. به علاوه تاثیرات فرهنگی واجد کارکرد اجتماعی و سیاسی شده است در واقع قابلیت‌ها و موفقیت‌های فرهنگی کشور‌ها امتیازی در عرصه سیاسی و بین المللی است. دیپلماسی رسانه‌ای هم در این میان از اثرگذاری برجسته‌ای برخوردار است. اوآنا به عنوان سازمان بزرگ و گستره جمعیتی بالا می‌تواند ابزار کارآمدی برای دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای باشد. این سازمان می‌تواند یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تقویت هم افزایی و هم بستگی میان ملت‌ها و دولت‌ها باشد. به این ترتیب می‌تواند از همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی به افزایش همگرایی منجر شود و جریان سازی‌های رسانه‌ای یک طرفه و جانبدارانه را به چالش کشیده یا از میزان تاثیرگذاری شان بکاهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزان نشست هیات اجرایی اوآنا مصمم است از تجربه‌ها و ظرفیت‌های خود برای تقویت این سازمان بهره بگیرد. تدوین و تصویب رنامه‌های کارآمد و به روز توسط کشور‌های عضو، در شرایط فعلی امری اجتناب ناپذیر و مهم است بنابراین داشتن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی که قابلیت اجرایی شدن دارند می‌تواند فرآیند تقویت اوآنا را سرعت ببخشد.

صالحی در بخش دگیری از سخنانش به فعالیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه مطبوعات و اطلاع رسانی ایران از سال ۱۹۷۹ تاکنون (از انقلاب اسلامی تا امروز) پرداخت و گفت: در حال حاضر در کشور ما سه هزار و ۸۰۰ رسانه مکتوب از روزنامه، هفته نامه، ماهنامه یا فصلنامه و همچنین ۳۱ خبرگزاری و هزار و ۳۰۰ پایگاه اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند.

وی در پایان سخنانش گفت: از مجموع ۳۸۰۰ نشریه مکتوب فعال ۳۵۰ عنوان ورزشی، ۷۵ نشریه کودک و نوجوان، ۱۰ نشریه مخصوص معلولان، ۱۰۰ سایت هنری سینمایی ادبی، ۹۰ نشریه خانواده و سرگرمی، ۱۲ نشریه ویژه اقلیت‌های مذهبی و یک روزنامه ویژه اقلیت‌ها در کشور ما فعال هستند. از مجموع ۳۸۰۰ رسانه مکتوب فعال ۱۴۰۰ نشریه با مدیرمسئولی خانم‌ها اداره می‌شود که از حضور گسترده بانوان در این عرصه خبر می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967805

وب گردی

وب گردی