ورود آزاد ترافیکی ، بی قانونی در لباس قانون!

سیدمحمدرضا دادگستر در یادداشتی تخصیص مجوز رایگان به تعدادی از خبرنگاران برای ورود به طرح ترافیک را بررسی کرده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از معضلات شهر تهران ترافیک شلوغ آن به خصوص در مناطق مرکزی و پررفت وآمد شهر است. یکی از راه هایی که سالهاست برای کنترل این امر و کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود، طرح ترافیک است. هدف این طرح کاهش تردد با اتومبیل در محدوده تعیین شده برای کاهش آلودگی هوا و بار ترافیک است. با هوشمند شدن کنترل طرح ترافیک در سال 92 عملا تنها راه قانونی ورود به این طرح خرید مجوز با زمان مشخص از شهرداری تهران است.

سید محمدرضا دادگستر در یادداشتی به بررسی تخصیص طرح ترافیک شهری تهران به خبرنگاران پرداخته است:

قشر خبرنگار بنابر ماهیت شغلی خود و تردد بالا در محدوده مرکزی شهر برای تهیه خبر در سریع ترین زمان ممکن طبیعتا نیاز به ورود و خروج متعدد در محدوده طرح ترافیک دارند. این امر شورای شهر و شهرداری تهران را برآن داشت تا طبق مصوبه شورای شهر مبنی بر حمایت از این قشر، اختصاص مجوز رایگان ورود به طرح ترافیک به تعدادی از خبرنگاران را در دستور کار خود قرار دهد. البته تعداد سهمیه های اختصاص داده شده محدود بود و در سال 97 تعداد 2240 نفر آن را دریافت کردند.

شرط ثبت نام برای دریافت طرح ترافیک، احراز خبرنگاری بود که با تدوین مصوبه شورای شهر دقیق تر شده و برای احراز خبرنگاری نیاز به معرفی از سوی خبرگزاری مربوطه و مدارکی دال بر اشتغال در کار خبری مورد نیاز است. طبیعت اعطای این گونه امتیازات، احتمال کژ کارکرد و تخصیص نامناسب برای افراد غیر از گروه های هدف را افزایش می‌دهد. اگر امتیازات اعطا شده در یک فضای غیرشفاف باشد امکان استفاده های غیرکاربردی و نه چندان دقیق برای گروه های هدف را ایجاد می‌کند. مسئله‌ای که بیش از اعطای این امتیازات در حوزه عمومی و فضای رسانه‌ای کشور مورد توجه قرار گرفت، استفاده افرادی بود که در افکار عمومی بیش از آن که خبرنگار شناخته شوند فعال سیاسی و سیاستمدار به حساب می‌آیند.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در 12 اسفند و در گفت‌و‌گو با ایسنا از تدوین آیین نامه جدید خبر داد. پورسیدآقایی هدف از این طرح را شفافیت و نشاندن ضابطه به جای رابطه عنوان کرد. با پیشنهاد اعضای شورای شهر در نهایت تصمیم بر آن شد که خبرنگاران از تخفیف 90 درصدی استفاده کنند. در ادامه و با تدبیر شورای شهر به جای شیوه پیشین احراز هویت که ارائه کارت خبرنگاری بود، شیوه نامه جدیدی طراحی شد. در شیوه جدید سامانه‌ای طراحی شده که علاوه بر ارائه مدارک عمومی ، باید مدارکی دال بر اشتغال به کار خبری و معرفی نامه از رسانه خود را نیز بارگذاری کنند.

شیوه جدید ثبت نام می‌توانست جلوی سوء استفاده از این طرح را بگیرد. با این حال و پس از انتشار دیرهنگام اسامی دریافت‌کنندگان مجوز، مشکلی که اشاره شد نمایان گشت. با توجه به علت وجودی این طرح و جامعه هدف که خبرنگار را شامل می‌شود و برای کم‌تر شدن هزینه و اتلاف وقت این قشر در نظر گرفته شده است و ورود و خروج متعدد برای تهیه خبر تنها مختص به آنان است، فیلتری که در تجدیدنظر به سامانه ثبت نام اضافه شد قابلیت گسترش هم دارد و علاوه بر موارد دیگر که می‌تواند گنجانده شود، بهتر است به افرادی اختصاص یابد که تنها به صورت حرفه‌ای و مستمر به کار خبری اشتغال دارند و متولیان و روسای خبرگزاری‌ها نیز از شمول دریافت آن خارج شوند.

اننشار اسامی گام مهمی در اطلاع رسانی و نظارت عمومی است که باید به صورت پیش دستانه و مستمر انجام شود. پس از این مهم است که ناظران عمومی می‌توانند طلب رفع نقص کنند. قابلیت و سهولت دسترسی برای عموم مردم از موارد قابل توجه در این شفافیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. قالب دسترسی در فایل اکسل که امکان جست‌وجو و نام رسانه و حوزه فعالیت خبرنگار و همچنین مستنداتی که با توجه به آنها مجوز به خبرنگار اعطاشده را هم شامل می‌شود سبب امکان نظارت عمومی موثرتر و کاهش فساد میشود. این مهم همچنین به کاهش دیدگاه های جناحی در اختصاص سهمیه نیز کمک شایانی می‎‌کند. راه اندازی سامانه‌ای برای رصد فعالیت این خبرنگاران و گزارش میزان فعالیت آنان موجب می‌شود تا امکان استفاده از طرح ترافیک خبرنگاری برای افراد فعالتر نیز ممکن شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967828

وب گردی

وب گردی