رئیس جمهور: محال است تسلیم شویم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هر توطئه‌ای مسئله‌ای برای ما ایجاد می‌شود و مسیر و جاده هموار ما با مشکلاتی مواجه خواهد شد، گفت: امکان ندارد این توطئه‌ها ملت ایران را از پیشرفت بازدارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح چند طرح جدید پتروشیمی در عسلویه گفت: بسیار خوشحالم که امروز خداوند این توفیق را به من داد تا خدمت عزیزانی باشم که قدم‌های بسیار مهمی برای تولید، حرکت اقتصادی و عزت کشور بزرگ‌مان برداشتند.

او ادامه داد: هر کار اینچنینی که ما به سمت خودکفایی حرکت کنیم و هم به سمت اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بیشتر حرکت می‌کنیم و بتوانیم اشتغال بیشتری برای جوانان کشور ایجاد کنیم، مفید است.

رئیس دولت دوازدهم به نقش نفت در تحولات سیاسی کشور در تاریخ معاصر اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت بزرگ نفت و گاز در طول ۱۰۰ سال گذشته نه تنها در تولید کشور بلکه در تحولات مهم سیاسی کشور نیز تاثیرگذار بوده است. همه حوادث تاریخ سیاسی کشور ما در دهه‌های گذشته، انقلاب اسلامی و قبل از آن و در دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزشمندی کارکنان و کارگران و مهندسین صنعت نفت داشته‌اند.

روحانی با بیان اینکه کمتر حادثه مهم و بزرگی در کشور ما است که نام، کار و تلاش این عزیزان در آن آشکار و روشن نباشد، تصریح کرد: در سال ۵۷ انقلاب ما وقتی پیروز شد که صنعت نفت در کنار انقلاب و انقلابیون قرار گرفت. در دوران دفاع مقدس اگر کارگران پر تلاش این صنعت نبودند، به راحتی مردم از انرژی مورد نیازشان محروم می‌شدند. نه تنها زندگی، حرارت و روشنایی زندگی مردم بلکه ابزار جنگی ما به حرکت در نمی‌آمد.

او افزود: هرکجا صنعت نفت ما آسیب می‌دید، همه کارگران و مهندسین صنعت مشغول بازسازی و بازآفرینی می‌شدند. من در دوره‌ای که مسئولیت‌ ستاد پدافند هوایی را برعهده داشتم، فردای بمباران به بازدید آن مکان می‌رفتیم و می‌دیدم کارگران و مهندسین بعد از بمباران وارد شده و همه توان خود را به کار می‌گیرند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما وارد مرحله جدیدی در برابر توطئه بیگانگان قرار گرفتیم، خاطرنشان کرد: همان کسانی که می‌خواستند مانع پیروزی انقلاب شوند و ناموفق شوند، همان کسانی که می‌خواستند مانع پیروزی ما در دفاع مقدس شوند و ناموفق شوند، امروز در زمان شکوفایی این کشور و در برابر این مردم و عظمت ایران توطئه‌های جدید خود را آغاز کرده‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه در هر توطئه‌ای مشکل برای ما ایجاد می‌کنند و مسیر هموار و آماده را برای ما با مشکلاتی ایجاد می‌کنند ولی امکان ندارد ملت ایران را از تلاش، حرکت و پیشرفت بازدارند، ابراز داشت: این کار امکان‌پذیر نیست. برخی از طرحی‌های افتتاح شده در دوران تحریم آغاز شده و در دوره‌ای که دشمن در فکر تحریم‌ جدید و اجرای آن است، پروژه‌‌های امضا شد که آغاز شوند.

او با بیان اینکه اگر دشمن بتواند امید، تلاش و حرکت را از ما بگیرد، در اهداف ناصحیح و نادرست موفق شده است، عنوان کرد: اگر امید ما باقی بماند و اگر حرکت و تلاش ما ادامه یابد، حتما دشمن ما ناموفق خواهد بود. در اینکه مردم امروز با مشکلات جدیدی مواجه هستند، همه ما در زندگی خودمان لمس می‌کنیم. پس دشمن می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند ولی اینکه دشمن قادر نیست به اهداف خود برسد، مثل روز برای ما روشن است.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: دشمن می‌گوید ایران عزتمند، آقا، مستقل و تاثیرگذار در منطقه و جهان را نمی‌پسندم بلکه ایرانی می‌خواهم که در اختیار و مشت من و اراده من باشد که با اراده من مسیر خود را تعیین کرده و سودش در اختیار من باشد و از نو سلطه بر ایران را به دست آورم. این هدف از محالات و ممکن نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه محال است بدخواهان بتوانند ما را به قبل از انقلاب و چهل سال قبل بازگردانند، یادآور شد: محال است تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که انقلاب کردیم. محال است تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم می‌خواستیم مستقل شویم. محال است بگوییم اشتباه کردیم که می‌خواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم. محال است که بگوییم اشتباه کردیم که مردم‌سالاری دینی می‌خواهیم. این آرزو برای دشمن هیچ وقت محقق نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه امکان ندارد بدخواهان موفق شوند ما را به قبل از سال ۵۷ برگردانند، عنوان کرد: آنها می خواهند ما را چهل سال به عقب برگردانند تا تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که می خواهیم مستقل باشیم، اشتباه کردیم که شما را از کشور بیرون راندیم، اشتباه کردیم که امروز می خواهیم بعنوان ایران در منطقه تاثیرگذار باشیم. چنین آرزویی برای دشمن هیچوقت محقق نخواهد شد و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به پروژه های پتروشیمی افتتاح شده، افزود: پتروشیمی مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول دارد. فاز اول پتروشیمی «پرویز» نیز مجموعا بیش از یک میلون و ۷۰۰ هزار تن محصول خواهد داشت و نیروگاه دماوند نیز که ۶۵۰ مگاوات برق را تولید می کند. این افتتاح ها نشان می دهد که در مسیر تلاش و ایثار و فداکاری هستیم.
رئیس جمهور، گفت: همین طرح ها ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ اشتغال مستقیم و مقدار بیشتری اشتغال غیرمستقیم بوجود خواهد آورد.

روحانی با بیان اینکه در مسیر تولید برای نیاز داخل و صادرات حرکت می کنیم، تصریح کرد: هر طرح و پروژه ای که امروز آغاز شود به معنای انقلابی‌گری و تلاش برای عزت ملت ایران است. هر پروژه ای هم که افتتاح شود به معنای این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت هیچگاه توقف نخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: اینکه در یک روز آنهم در شرایطی که بدخواهان در روزهای فشار به مردم و تحریم غیرقانونی و ظالمانه به ملت ایران هستند، ۳ طرح مهم افتتاح می‌شود به معنای پیروزی در برابر نقشه های دشمن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور بزرگ ما مشکلات زیادی را در طول تاریخ دیده است، ادامه داد: مشکلات به صورت جنگ، خشکسالی و دعواهای منطقه ای بوده، اما مردم ما با ایستادگی هیچگاه عزت خود را نفروختند.

او اظهار داشت: قنوات ما نشان می‌دهد ایران از دیرباز کشوری است که با کم بارشی مواجه بوده اما هیچوقت پیش نیامده که ملت ایران دست خود را جلوی دیگران برای نان و یا زندگی خود دراز کند. امروز هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم، اما از این مشکلات با وحدت و تلاش عبور خواهیم کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه کاروان تلاش و سازندگی ما متوقف نخواهد شد، اظهار داشت: از سال ۹۲ تا امروز ۱۴ طرح پتروشیمی افتتاح شده است و باز هم امسال تا پایان سال افتتاح خواهیم داشت و در سال آینده نیز ۶ طرح افتتاح خواهد شد.

روحانی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از مهم‌ترین صنایع کشور دانست و گفت: اگرچه ما ملتی بزرگ با تاریخی عظیم هستیم اما اینکه خودمان در داخل می توانیم انرژی مورد نیاز کشور را تامین کنیم، بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر نفت و گاز را می بایست از خارج وارد می کردیم با مشکلات بسیاری روبرو می شدیم. در مسئله بنزین هم بخش اعظم نیاز کشور را در داخل تامین می کنیم و باید در آینده نزدیک به خودکفایی کامل برسیم.
او فزود: خداوند نعمت های بسیاری را به کشور ما داده و ما باید با تلاش این نعمت ها را روزافزون کنیم. یعنی باید از خام فروشی فاصله گرفته و محصولات پرارزش تری به جهان صادر کنیم. برای تکمیل چرخه صنعت پتروشیمی باید سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کنیم. اگرچه جذب سرمایه خارجی تا حدی با مشکل مواجه شده اما می توانیم برای توسعه صنعت، سرمایه ها را جذب کنیم.
رئیس جمهور افزود: اگر همه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور ایجاد شود، منافع بسیاری نصیب ملت ما می شود. من از همه کسانی که امروز موجب شده اند این خبر خوب یعنی افتتاح سه پروژه صنعتی به مردم برسد تشکر می کنم. الحمدالله به موفقیت های بسیار خوبی دست یافته ایم که قابل توجه است.
روحانی با اشاره به مسائل اقتصادی و تحریم ها اظهار داشت: امروز روز جنگ اقتصادی و جنگ روانی دشمنان در برابر ملت ایران است. در خط مقدم این جنگ، بخش هایی قرار دارد که بار اقتصادی بر عهده آنها است و بخش نفت و گاز و پتروشیمی خط مقدم مبارزه با تحریم دشمنان است. ما با تلاش کار خود را ادامه می دهیم و نفت و گاز و پتروشیمی را تولید و صادر می کنیم.
روحانی با اشاره به بازار ثانویه ارز که به تازگی تشکیل شده است، گفت: پتروشیمی نقش عمده ای را در تامین ارز بازار ثانویه کشور بر عهده دارد. این نشان می دهد افرادی که در این صنعت کار می کنند در خط مقدم مبارزه با دشمن هستند. دشمن از این راه می خواهد به کشور فشار وارد کند و مردم را با مشکل روبرو سازد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به بخش های دولتی گفت: هر واحدی که به ثمر می رسد و افتتاح می کنید را باید به سرعت در بورس ارائه و آن را واگذار کنید.
روحانی با اشاره به اهمیت مسئله محیط زیست افزود: قراردادی که امروز، برای بهره برداری از گازی که در مشعل پالایشگاه ها سوخته می شود، به امضا رسید، قرارداد بسیار خوبی است که باعث می شود آلودگی محیط زیست کمتر شود. ما باید به فکر مردم باشیم تا آنها راحت تر زندگی کنند و آزار نبینند.
رئیس جمهور بیان کرد: این مناطق و به ویژه عسلویه مرکز گاز و سوخت کشور است. پس مردم بومی این مناطق باید بیش از دیگران از پیشرفت های اقتصادی بهره ببرند. من بارها گفته ام که در واگذاری کار اولویت باید با مردم بومی منطقه باشد. در ابتدای دولت به آقای زنگنه گفتم که چند کار را باید با جدیت پیگیری کنی. اولین مسئله گازرسانی به روستاها بود که خداراشکر در دستور کار قرار گرفت و در این ۵ سال بیش از ۳ هزار روستا گازرسانی شد.

او افزود: گازرسانی به شهرها یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که با جدیت پیگیری کردیم و فروش نفت در خارج از خلیج فارس و در جزیره جاسک مسئله بسیار مهم دیگری است که باید انجام شود زیرا بسیار مهم و استراتژیک است.

انتهای پیام /

کد خبر: 967909

وب گردی

وب گردی