قنادباشی: مذاکره با عربستان در شرایط فعلی عاقلانه نیست

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در شرایط فعلی حرف از مذاکره با عربستان حتی از نظر معیارهای دموکراتیک نیز عاقلانه و درست نیست.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به موضوع آینده و بازسازی روابط ایران و عربستان اظهار داشت: عربستان سعودی بیشترین خصومت ورزی را طی چند سال اخیر با ایران داشته است؛ به ویژه از زمانی که محمد بن سلمان در راس کار قرار گرفت این خصومت ورزی افزایش پیدا کرد.

این کارشناس با بیان این که جمهوری اسلامی ایران، عاقلانه و مبتنی بر اصول با عربستان برخورد داشته است خاطرنشان کرد: موضوع عدم روابط ایران و عربستان همیشگی و ثابت نخواهد بود؛ چنانچه حکومت عربستان سعودی از خصومت ورزی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست بردارد، می توان به آینده روابط دو کشور امیدوار بود.

وی افزود: این خصومت ورزی ها به ماهیت حکومت عربستان باز می گردد؛ دو کشور آمریکا و اسرائیل نیز به عنوان مشوقان اصلی فشار عربستان بر جمهوری اسلامی ایران، همواره اقدامات قابل توجهی را در این راستا انجام داده اند.

قنادباشی ادامه داد: عربستان در آسیب رساندن به سفارتخانه های ایران در لبنان و یمن نقش موثری داشته است. همچنین در ماجرای حج و کشتار صدها زائر و تجاوز به دو نوجوان ایرانی، نقش عربستان بی بدیل است.

این کارشناس با اشاره به مشارکت عربستان در درگیری های دی ماه 96 ایران تصریح کرد: هر نوع تحریک قومی و نژادی که در شهرهای مرزی ایران صورت گرفته، عمدتا از سوی عربستان بوده است؛ از طرفی اظهارات محمد بن سلمان مبنی بر این که آتش جنگ را به داخل مرزهای ایران می کشانیم مهر تاییدی بر این موضوع است.

وی تاکید کرد: البته بسیاری از خرابکاری های عوامل عربستان سعودی، توسط نیروهای امنیتی شناسایی و خنثی شده است و از این بابت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

قنادباشی با بیان این که عربستان سعودی همواره از گروهک منافقین حمایت کرده است اذعان داشت: این کشور تامین کننده هزینه اقدامات جاسوسی و خرابکارانه مجاهدین خلق بوده است؛ عربستان سعودی همچنین در عرصه فعالیت در فضای مجازی مانند تلگرام و توییتر اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

وی در پایان گفت: در صورتی که عربستان سعودی اقدامات خصمانه خود را ادامه دهند و بر انواع دشمنی ها علیه جمهوری اسلامی ایران دامن بزنند، نمی توان امیدی به آینده روابط دو کشور داشت؛ در چنین شرایطی حرف از مذاکره با چنین رژیمی حتی از نظر معیارهای دموکراتیک نیز عاقلانه و درست نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 967913

وب گردی

وب گردی