بیمارستان حق گروکشی و نگهداری جسد برای دریافت  پول را  ندارند

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها حق گروکشی بیمار یا اشیاء آن را به ازای نپرداختن هزینه‌ها ندارند، گفت: مخفی کردن اجساد در بیمارستان‌ها آدم‌ربایی بوده و مجازات به همراه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدجلال توحیدی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در دومین نشست علمی و کاربردی مدیران حقوقی دانشگاه‌های علوم پزشکی، وکلا و مشاوران حقوقی بیمارستان‌های سطح تهران گفت: حقوق بیمار انتظارات به حقی است که بیمار از بیمارستان دارد که از لحاظ آسیب‌پذیر بودن و توجه جوامع بین‌المللی سبب شده اصل رعایت منشور حقوق بیمار در پنج محور ایجاد شود.

وی افزود: حق دریافت مطلوب خدمات، حق دریافت مطلوب اطلاعات، حق انتخاب و آزادانه در دریافت خدمات، احترام به حریم خصوصی و رازداری و دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات از حقوق بیماران به شمار می‌رود.

وی افزود: بیمار براساس حق خود می‌تواند هنگام ترخیص از همه اوراق ترخیص رونوشت داشته باشد، از وضعیت سلامتش مطلع باشد، صورتحساب کامل خدمات را بررسی کند، در مورد نحوه کمک‌های مالی توضیح بگیرد، پرونده پزشکی را بررسی کند، با هزینه خود درباره وضعیت پزشکی‌اش مشورت کرده و در مورد خدمات بهداشتی و درمانی اطلاع دریافت کند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: مراکز دولتی و خصوصی اگر به بیمار اورژانسی کمک نکند و از ارائه خدمات اولیه بپرهیزند در قانون برای آنها مجازات حبس و جزای نقدی پیش‌بینی شده است، همچنین اگر بیمار اورژانسی تحت مداوا در بخش دولتی قرار گیرد، طبق تعرفه باید هزینه توسط بیمار پرداخت شود و اگر استطاعت نداشت، وزارت بهداشت موظف است ۸۰ درصد آن را بپردازد.

توحیدی در مورد اینکه آیا بیمارستان‌ها می‌توانند برای کسی که هزینه درمانی خود را نمی‌تواند پرداخت کند گروکشی انجام دهد و یا اشیاء آن را نگه داشته و مانع از ارائه جسد و تحویل شوند، گفت:‌ تنها قانونی در مورد توقیف اشیاء‌ و اموال افراد وجود دارد، براساس قانون برای کسانی بوده که مهمان‌خانه و یا پانسیون‌ها مراجعه کرده و پس از دریافت خدمات، هزینه‌های آن را پرداخت نکند که در این زمینه مهمان‌خانه‌ها می‌توانند از مأموران نیروی انتظامی نیز کمک بگیرند، ولی این قانون قابلیت تسری به بیمارستان‌ها را ندارد.

وی گفت: بیمارستان‌ها ابتدا در مورد بیمار اگر بیمه داشت باید از بیمه‌گر وصول هزینه‌ها را کنند و اگر نشد، فرد باید بپردازد و در غیر این صورت همراه بیمار اگر تمایل دارد، هزینه‌ها را وصول کند و باز اگر این مسئله جواب نداد، می‌توانند با بیمار توافق کنند که برای وصول مطالبات خود، چک، سفته یا سند ارائه کنند.

توحیدی تصریح کرد: در صورتی که این راهکارها جواب نداد، تنها راه برای بیمارستان طرح دعوای حقوقی علیه بیمار یا وراث بیمار متوفی است که از این طریق بیمارستان می‌تواند هم اصل مطالبات خود را دریافت کند و هم خسارت تأخیر را درنظر گیرد.

وی تصریح کرد: بیمارستان در صورت گروکشی و یا نگهداری جسد، برای دریافت مطالبات مرتکب جرم شده و مخفی کردن اجساد، آدم‌ربایی به شمار رفته و از مجازات ۵ تا ۸ سال تا حداکثر مجازات برای آنها درنظر گرفته می‌شود. همچنین رها کردن طفل جریمه و مجازات کیفری داشته است.

وی گفت:‌قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد که بیمارستان‌ها می‌توانند از این قانون استفاده کرده و برای وصول هزینه‌ها اقدام کنند، چنین قانون مشابهی نیز برای حمایت از معلولان درنظر گرفته شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 968011

وب گردی

وب گردی