صدور معافیت تحصیلی دانشجویان و مجوز خروج از کشور، اینترنتی خواهد شد

سرهنگ حمیدزاده: خروج از کشور اینترنتی شده و در آینده نزدیک صدور معافیت تحصیلی دانشجویان و مجوز خروج از کشور از همین طریق انجام خواهد شد لذا دفاتر پلیس +۱۰ و اقدامات آنها و پیگیری دانشجویان در این خصوص حذف شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از فارس، سرهنگ نجف حمیدزاده معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام وظیفه عمومی در روز دوم شصت و دومین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، گفت: با ۵۲ سازمان، ارگان و وزارتخانه همکاری داریم اما باید در این همکاری قانون نظام وظیفه عمومی به صورت دقیق اجرایی شود.

وی افزود: قانون در اختیار سازمان نظام وظیفه عمومی مربوط به سال ۹۰ است هرچند که تاکنون اصلاحیه‌هایی هم داشته است. البته این ایراد به سازمان نظام وظیفه عمومی در خصوص این آئین‌نامه اجرایی و اصلاح آن وجود دارد که البته با اقدامات صورت گرفته دستورالعمل‌های این آئین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به کل کشور ارسال شده است.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام وظیفه عمومی تصریح کرد: اگر معاونین دانشجویی به حوزهمشمولین عنایت ویژه‌ای داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و نباید دانشجو به دلیل جهل قانون خود را درگیر حاکمیت کند.

وی اظهارداشت: در قانون اخیر سازمان وظیفه عمومی ثبت سنوات مشخص است ولی چون دانشجویان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: در قانون سازمان نظام وظیفه عمومی به صراحت آمده است که دانشگاه‌ها موظف هستند موارد اخراج، انصراف، فراغت و معافیت تحصیلی را به موقع و به قید فوریت به این سازمان اعلام کنند.

وی از وزارت علوم خواست در چارت خود کارشناس و یا اداره خاصی را برای امور مشمولین در نظر گرفته و از تغییرات پی در پی افراد آن جلوگیری کند.

سرهنگ حمیدزاده تصریح کرد: خروج از کشور اینترنتی شده و در آینده نزدیک صدور معافیت تحصیلی دانشجویان و مجوز خروج از کشور از همین طریق انجام خواهد شد لذا دفاتر پلیس +۱۰ و اقدامات آنها و پیگیری دانشجویان در این خصوص حذف شده و با آنکه نیروی انتظامی یکی از سازمان‌های نظامی و امنیتی است و نمی‌تواند از اینترنت استفاده کند ولی از این مرحله برای رفع مشکلات و تسهیل امور مشمولین و دانشجویان عبور کرده‌ایم.

وی افزود: دانشگاه باید در کارتابل اینترنتی اختصاصی این موضوع ورود کرده و بعد از درخواست دانشجو برای معافیت و همچنین دریافت مجوز خروج از کشور و گذرنامه و البته بدون مراجعه به بانک و ظرف ۱۵ دقیقه کار خود را حل و فصل کند.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام وظیفه عمومی گفت: بهتر است دانشگاه‌ها با استفاده از بستر اینترنت، مسئله امور مشمولین خود و درخواست‌های مرتبط با آن را حل و فصل کنند.

وی با اشاره به سنوات تحصیلی برای دانشجویان گفت: برای مقطع کاردانی این سنوات تحصیلی حداکثر ۲.۵ سال، برای مقطع کارشناسی پیوسته ۳ سال، برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۳ سال، برای مقطع کارشناسی پیوسته حداکثر ۵ سال، برای مقطع کارشناسی ارشد پیوسته حداکثر ۶ سال، برای مقطع دکترای پزشکی پیوسته حداکثر ۸ سال و برای مقطع دکترای تخصصی حداکثر ۶ سال در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها تا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل می‌بایست اتمام تحصیل دانشجوی سابق را به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کنند، ضمن اینکه کمیسیون‌های اختصاصی برای تائید درخواست افزایش سنوات دانشجو باید هرچه سریعتر تشکیل شود.

وی گفت: با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت و تائید سازمان نظام وظیفه عمومی، تعیین شده است که دانشجو باید حتماً تعداد واحدهای مشخصی را گذرانده باشد تا بتواند از افزایش سنوات استفاده کند.

سرهنگ حمیدزاده افزود: اعاده به تحصیل دانشجوی اخراجی و اعلامی به سازمان نظام وظیفه تا یک سال قابل اجراست به شرطی که این امر به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام شده باشد.

وی گفت: از ترم جدید تا آخر سال جاری ارتباط سازمان نظام وظیفه عمومی با دانشگاه‌ها بر بستر اینترنت جهت ارتباط سهل‌تر اجرایی خواهد شد.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان نظام وظیفه عمومی گفت: در سال گذشته تجربیات بدی داشتیم که با کارت پایان خدمت و یا معافیت جعلی در دانشگاه‌ها ثبت نام صورت گرفته بود.

وی گفت: برای صدور معافیت تحصیلی باید اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت از سوی اداره مشمولیندانشگاه مشاهده و سپس ثبت‌نام صورت گیرد ضمن اینکه فقط کارت‌های هوشمند مورد تائید سازمان نظام وظیفه عمومی است.

وی با بیان اینکه برای سفرهای علمی و نیمه علمی ضوابط خیلی شفاف نیست، گفت: برای سفرهای سیاحتی و زیارتی مجوز یک بار خروج از کشور حداکثر ۴۵ روزه با وثیقه ۸ میلیون تومانی صادر می‌شود ولی برای سفرهای علمی این اشکال همچنان وجود دارد که چه دانشگاهی و براساس چه ضوابطی و چه دوره‌های مشترکی امکان استفاده از طرح خروج از کشور مجاز است. البته بر همین اساس برای اعطای مجوز یک بار خروج از کشور فرصت مطالعاتی مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ۶ ماه و برای دکتری این میزان حداکثر یک سال است.

وی به معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها اعلام کرد که اگر زمان فرصت مطالعاتی حداکثر یک ساله از نظر آنان کم است بهتر است برای عدم ثبت وثیقه و مشمول شدن افراد پیشنهاداتی مبنی بر افزایش این سقف از طریق وزارت علوم به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام شود ضمن اینکه تمدید این فرصت مطالعاتی هم باید حتماً در سیستم مشترک اعلام شود.

وی در پایان گفت: وزارت علوم باید لیست دانشگاه‌هایی که تفاهم‌نامه دوره مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور دارند را به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968025

وب گردی

وب گردی