سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان، روز گذشته در شماره های منتشره خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «احمد سید احمد» از روزنامه نگاران مصری مطلبی را با عنوان «آمریکا و آنروا و خلط میان مسایل سیاسی و انسانی» در روزنامه «الاهرام» مصر به رشته تحریر در آورده و از قطع کمک های مالی آمریکا به آنروا انتقاد نموده و آن را در راستای سیاست های تجارت گونه ترامپ دانسته است. وی می نویسد: «سیاست خارجی ترامپ بر معامله تجاری و اقتصادی تمرکز یافته به گونه ای که بیشتر یک تاجر بوده و از دایره نخبگان تقلیدی در حوزه سیاسی خارج است. این سیاست معامله گرایانه در بسیاری از موضوعات مربوط به سیاست خارجی آمریکا از سوی ترامپ پیگیری شده است مانند بلوکه کردن کمک های نظامی آمریکا به مصر و لغو 300 میلیون دلار کمک به پاکستان. باید گفت که سیاست چماق و هویجی که ترامپ درخصوص کشورهای دیگر دنبال می کند با انطباق آن به سازمان کمک های بشر دوستانه به پناهجویان فلسطینی یعنی «آنروا» اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. آمریکا کمک 300 میلیون دلاری اش را به این سازمان قطع نموده که سبب مشکلات زیادی در ارایه خدمات به پنج میلیون و خورده ای پناهجوی فلسطینی گردیده که در سرزمین های فلسطین ،اردن، لبنان و سوریه حضور دارند.»

روزنامه «عمان» هم در سرمقاله اش با عنوان «عمان و بحرین الگویی از روابط متمایز برادری» که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد به روابط تاریخی میان دو کشور بحرین و عمان با یکدگیر می پردازد. این روزنامه اشاره دارد: «معروف است که روابط میان بحرین و عمان با یکدیگر یک روابط تاریخی طولانی مدت است. تعمیق و گسترش این روابط هم به علت رویکردهای پادشاهان دو کشور می باشد و در چارچوب رویکردهای مشترک دو کشور، نشست مشترک کمیسیون عمان-بحرین برای دست یابی به تفاهم نامه هایی در زمینه های فرهنگی و گردشگری و برنامه اجرایی در حمایت از زیرساخت ها و امور مربوط به آب و هوا و امور جوانان ورزش و مسایل دیگر مانند تاسیس شرکت هایی برای سرمایه گذاری در دو کشور تشکیل گردید. قابل ذکر است که دو کشور در این نشست همچنین در باره تحولات منطقه ای و بین المللی مورد توجه طرفین با یکدیگر گفت وگو کردند. در همین زمینه باید گفت که گسترش روابط دوستانه میان دو کشور فقط به نفع عمان و بحرین نیست بلکه در مجموع به نفع همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می باشد.»

روزنامه «الشرق الاوسط» در مقاله ای با عنوان «تهدید اسرائیل و تولد دولت جدید عراق» به قلم «عبد الرحمن الراشد» انتخابات جدید مجلس در عراق را به نفع ایران ندانسته است. به گونه ای که حضور آمریکا و هم پیمانانش سبب ناکامی ایران گردیده و از سویی دیگر اسرائیل تهدید کرده که پایگاه های ایران د ر عراق را مورد حمله قرار می دهد. نگارنده می نویسد: « تصور می کنم که اگر زمان انتخابات مجلس عراق در یک سال قبل بود، ایران به راحتی می توانست نخست وزیر و دولت مورد نظر خود را بر این کشور تحمیل نماید اما از خوش شانسی عراقی ها، امور داخلی و خارجی این کشور به نفع سردار سلیمانی نیست. آمریکایی ها و هم پیمانانش در منطقه در سال جاری فعال شده و انتخابات مجلس را دارای اهمیتی دانستند که واجب است تا در آن دخالت نموده و بر ایران فشار وارد نمایند. بر این اساس، اسرائیل هم وارد شده و تهدیدکرد که پایگاه های نظامی ایران را در عراق بمباران می کند. به هرحال، به نظر می رسد که تعداد نمایندگان مجلس در عراق که آمادگی دارند تا در مقابل دخالت های ایران در این کشور بایستند زیاد می باشد. بر همین اساس، جناح سائرون به ریاست مقتدی صدر بیش از 170 نماینده داشته و بر جناحی که وابسته به ایران بوده و نوری المالکی و هادی العامری آن را هدایت می کنند برتری دارد.»

روزنامه «الدستور» اردن هم در مطلبی با عنوان «آیا اردن به برنامه مسالمت آمیز هسته ای خود باز می گردد؟» به قلم «ابراهیم عبد المجید القیسی» به برنامه مسالمت آمیز هسته ای اردن که توسط این کشور تغییر رویکرد داده و بر تولید انرژی متمرکز شده است اشاره می کند. وی در این خصوص می نویسد:«در خصوص برنامه هسته ای اردن به طور خلاصه باید گفت که این کشور عقب نشینی نکرد بلکه اولویت ها و چالش هایش عوض شده است. بر همین اساس، راهبرد این کشور از هسته ای به تولید انرژی تغییر یافته است اما برخی از رسانه ها اذهان را مشوش کرده و اتهاماتی را متوجه دولت و سازمان ها نموده و موفقیت های دولت را در این خصوص نادیده گرفته اند. این درحالی است که شورای وزیران مدتی قبل، پایان فعالیت شرکت اردنی تولید برق هسته ای را که در سال 2015 تشکیل شده بود اعلام کرد. از این‌ رو، عده ای این تعطیلی را به معنای عقب نشینی اردن از فعالیت های هسته ای بیان نموده و آماری از هزینه هایی را ارائه کرده اند که واقعیت ندارد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 968049

وب گردی

وب گردی