افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف مانع اصلی‌ خاموشی‌ها + جداول تعرفه‌های جدید

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در نامه‌ای به هیات وزیران خواست هرچه سریع‌تر نسبت به افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف اقدام کنند، در این نامه جداول تعرفه‌های جدید برق نیز تهیه و ارائه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رحیم زارع ‌در نامه ای که به همراه یک گزارش سیاستی حاصل جلسات کارشناسی این کمیته و بررسی تجربیات جهانی به هیات وزیران ارسال شد، عامل اصلی بحران خاموشی برق را تشریح کرد.

بر اساس گزارش مذکور، آمارها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد از مصرف برق در زمان اوج بار، مربوط به بخش خانگی است بنابراین می‌توان بخش خانگی را موثرترین مولفه در شکل گیری بحران برق به شمار آورد، در این میان، 20 درصد از مشترکان خانگی 42 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده اند‌ که می توان از آنها تحت عنوان مشترکان پرمصرف یاد کرد.

طبق این نامه، ضروریست وزارت نیرو و در سطح بالاتر هیات وزیران به عنوان نهاد تصمیم گیر در این زمینه، به منظور حل بحران خاموشی در سال های آتی، جلوگیری از وارد آمدن فشار به عموم مردم و تولیدکنندگان و همچنین اصلاح اقتصاد صنعت برق، افزایش تعرفه صرفا برای پله‌های بالای مصرف را در دستور کار قرار دهد.

در پایان گزارش سیاستی کمیته اقتصاد مقاومتی، 6 جدول تعرفه جدید برق پیشنهاد شده است که می تواند مورد استفاده وزارت نیرو جهت تغییر تعرفه برق با تمرکز بر پله های بالای مصرف و مشترکین پرمصرف برق قرار بگیرد‌.

در متن نامه‌ رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس آمده است: 20 درصد از مشترکین بخش خانگی برق به دلیل مصرف بیش از حد میانگین، 2 برابر سایر مردم از یارانه پنهان برق بهره مند می‌شوند؛ عامل اصلی که موجب شده این مشترکین در بخش خانگی تمایلی به کنترل مصرف برق خود نداشته باشند، ارزان بودن قیمت برق برای آنها و اعطای برق یارانه‌ای به پله های بالای مصرف و مصارف بی رویه است‌، بنابراین اتخاذ سیاست مناسب در قیمت‌گذاری و اصلاح تعرفه برق، اقدامی است که طبق تجربیات جهانی، می تواند در کاهش مصرف این مشترکین اثرگذار باشد و بحران خاموشی برق در زمان اوج بار را مرتفع نماید، اصلاحی که باید با تمرکز بر مشترکین پرمصرف برق انجام شود و لازم نیست عموم جامعه را در بر گیرد.

در ادامه نامه مذکور امده است: با این اوصاف، ضروری است وزارت نیرو و در سطح بالاتر هیئت وزیران به عنوان نهاد تصمیم گیر در این زمینه، هرچه سریع‌تر به منظور حل بحران خاموشی در سال های آتی، جلوگیری از وارد آمدن فشار به عموم مردم و تولیدکنندگان و همچنین اصلاح اقتصاد صنعت برق، افزایش تعرفه صرفاً برای پله‌های بالای مصرف را در دستور کار قرار دهند.

در بخش دیگری از نامه مذکور آورده شده است: در گزارش سیاستی 970601 کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس تحت عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» که به پیوست تقدیم می‌شود، ضمن واکاوی ابعاد این مسأله، جدول دقیق تغییر تعرفه پله‌های بالای مصرف برق مبتنی بر مطالعات دقیق میدانی نیز تهیه شده است که می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد و جهت استحضار و استفاده، خدمت جنابعالی ارائه می شود.

امید است که تصمیم گیری سریع در این زمینه، شرایط را برای حل بحران خاموشی برق و دیگر موارد مهم مذکور در سال‌های آتی فراهم آورد.

گزارش سیاستی از اینجا قابل دریافت است‌.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 968088

وب گردی

وب گردی