شفافیت  از نان شب برای وکلای ملت واجب‌تر  است

شفافیت آرای نمایندگان مجلس باعث می شود مردم در جریان مواضع نماینده خود قرار بگیرند و بتوانند در انتخابات خانه ملت با دقت بیشتری افرادی را راهی این مرکز مهم کنند که به فکر منافع ملت و کشور باشد و به دنبال تبانی و فساد نروند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، خانه ملت یا همان مجلس شورای اسلامی همواره از حساسیت بالایی در کشور برخوردار بوده است. چون این نهاد از اختیارات ویژه ای برخوردار بوده که یکی از این موارد استیضاح رئیس جمهور و یا وزاریش است؛ اما باید توجه کرد افرادی که در این مکان قرار دارند چه ویژگی هایی را باید داشته باشند تا بتوانند بر مسند مجلس تکیه بزنند و به امورات ملت بپردازند. این که بتوان فهمید نماینده مجلس هر ایرانی در طول چهار سال دوره خود چه اقدامات و یا چه مواضعی داشته می تواند به مردم در انتخابات مجلس کمک کند؛ زیرا باعث می شود مردم بدانند نماینده مجلسشان در خصوص منافع کشور و ملت چه موضع و نظری داشته است. از همین رو در فضای سیاسی ایران طرح شفافیت آرای نمایندگان مطرح شده و در این چند روز اخیر یکی از مباحث داغ بوده است؛ اما برای فهم دقیق این طرح باید آن را بررسی کرد. در همین خصوص باید گفت این طرح از کجا شروع شد؟

طرح آذر ماه :

سیده حمیده زرآبادی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح شفافیت رای نمایندگان از آذرماه سال گذشته تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.» با تلاش هایی که انجام شد بالاخره این طرح با 29 امضا، شهریور ماه امسال تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. متن و نام امضا کنندگان این طرح را در زیر مشاهده می کنید.

اما دیری نگذشت که این طرح مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت. در این خصوص به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با بررسی طرح مربوط به شفافیت آرای نمایندگان با یک فوریت مخالفت کردند لذا این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود.؛ یعنی با وجود این طرح شفافیت آرای نمایندگان به کلی حذف نشده است. بلکه فقط مثل قوانین دیگر به صورت عادی به آن پرداخته خواهد شد.

اول فکر کن بعدا رأی بده!

اما خوب این طرح چه مواهبی را در پی خواهد داشت و چه کمک هایی را به قوه مقننه خواهد کرد؟ در این خصوص حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضع گیری رسمی نمایندگان نسبت به موضوعات از طریق شفاف شدن رای ها محقق خواهد شد، گفت: « در این بین موضوع مذکور موجب مطالعه و بررسی بیشتر نمایندگان مجلس در حوزه های مختلف می شود؛ در واقع باید اذعان کرد وقتی نماینده ای می خواهد نسبت به طرح و لایحه ای رای دهد باید بداند که کم و کیف موضوع چیست و بعد اقدام به قضاوت و تصمیم گیری کند.»

کریمی قدوسی عضو شورای امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد برکاتی که طرح شفافیت آراء می تواند داشته باشد، گفت: «اولین برکت موضوع شفافیت آرای نمایندگان این است که نماینده مجبور است در موارد و قوانینی که به مردم مرتبط و سودمند است شرکت کرده و رای مثبت بدهد و مقابل رانت ها و نفوذها به داخل مجلس بسته شود و هیچ سد و رانت یا نکته ای که بر رای نماینده تاثیر گذار است راهش بسته شود.»

وی در خصوص دومین برکتی که این طرح خواهد داشت ابراز کرد: «دومین اهمیتی که شفافیت آراء دارد این است که کیفیت رأی دادن ها و رای گیری ها در مجلس افزایش پیدا می کند؛ اکنون متاسفانه در مجلس مشاهده می کنیم هنگام رای گیری ها بسیاری از نمایندگان در رای گیری ها شرکت نمی کنند و دلایل آن نیز مختلف است؛ مثلا یک نماینده اصلا حواسش به رای گیری نیست یا نماینده دیگر در حال بررسی یک موضوع دیگر ولو مرتبط به امور مجلس است.لذا این موارد باعث می شود که نماینده نتواند رای دهد، این موضوع سبب می شود که کیفیت و کمیت رای دادن و رای گیری افزایش پیدا کند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: «نکته سوم در موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس این است که نمایندگان سعی می کنند بعد از شفافیت آرای خود با مطالعه و تحقیق؛ با کارشناسی و تامل در خصوص یک موضوع نظر داده و رای بدهند.البته این موضوع در همگرایی نماینده ها برای ارتقای قانون گذاری تاثیر دارد و بسیار همراه و در کنار یکدیگر به قانون گذاری با کیفیت بپردازند.»

نگرانی در خصوص شفافیت اما سوال دیگری ممکن است در این خصوص به وجود بیاید که شاید شفافیت آراء نمایندگان بر علیه آنها در انتخابات مجلس آیندهاستفاده شود.

در این خصوص حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با این که دغدغه برخی از نمایندگان درباره این موضع که اگر آراء شفاف شود شاید در تایید صلاحیت دوره بعدی نیز اثرگذار باشد، اظهار داشت: «این مهم اصلا روی تایید صلاحیت ها تاثیرگذار نخواهد بود و شورای نگهبان نیز نباید نسبت به این مسائل توجهی کند زیرا رای دادن و تصمیم گیری توسط نمایندگان عمل به قانون است.»

در هر صورت آنچه به شفافیت بیشتر و در جریان قرار دادن مردم درباره مسائل کشوری کمک می کند هر چه سریع تر باید به تصویب برسد. زیرا آنچه که امروز کشور را درگیر خود کرده عدم شفافیت در مسائل مختلفی است که امرزه مهم ترین آن را در عرصه اقتصادی می بینیم. جایی که مستقیم با معیشت مردم گره خورده است و نوسانات آن به شدت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. پس می طلبد اگر شفافیتی قرار است اجرایی شود هر چه سریع تر تصویب شده و مردم تاثیرات آن را حس کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968118

وب گردی

وب گردی