قضات کرمانشاه  رای  400 هزار ساعت خدمات عمومی رایگان، صادر کرده اند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان کاهش یک ونیم درصدی جرم در این استان گفت: قضات کرمانشاه با استفاده از ظرفیت قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری 400 هزار ساعت خدمات عمومی رایگان، رای صادر کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، محمدرضا عدالتخواه در دومین روز اجلاس سیاستهای پیشگیری از جرم و گستره مجازات های جایگزین حبس در هتل هما، افزود: در فاصله سالهای 1393 تا 1396 این استان شاهد کاهش یک ونیم درصدی جرایم وهمچنین کاهش تعداد زندانیان بوده است.طوری که تعداد پرونده های کرمانشاه از 117 هزار درسال 93 به 76 هزار در سال 96 کاهش یافت.
وی ادامه داد: کرمانشاه تنها استانی است که رتبه برتر کاهش پرونده دست یافت و در حقیقت در 9 ماهه سال 96 کاهش جرم در این استان 4 درصد بود که در سه ماه آخر با توجه به اتفاقات پیش بینی نشده، ارتکاب جرم کمی افزایش یافت و کاهش میزان وقوع به یک و نیم درصد رسید.

ساخت پارکی توسط زندانیان آزاد شده
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: به دنبال صحبت های مقدماتی با شهرداری کرمانشاه قرار شد پارکی به نام «رهایی» در این شهر توسط زندانیانی که تحمل حبس آنان تمام شده است، ساخته شود و کارها و فعالیت های این پارک مانند فضای سبز، باغبانی، ساخت مبلمان شهری و غیره توسط این افراد انجام شود.
عدالتخواه، فرهنگ سازی بین مردم، جامعه و قضات را از جمله چالش¬های اجرای قانون مجازات جایگزین حبس برشمرد وگفت: فرهنگ عمومی باید بپذیرد که مجازات صرفا حبس نیست بلکه ارائه خدمات عمومی هم می تواند یک نوع مجازات باشد .
وی با ذکر مثالی ادامه داد: کسی که درزمینه محیط زیست خدمات¬عمومی انجام می¬دهد به فعالیت‌های محیط زیستی علاقهمند میشود و این عقده روانی دراو شکل نمیگیرد که پس از تحمل حبس، دوباره خطا کند.
مدیرکل دادگستری استان کرمانشاه یکی از مهمترین مجازات های جایگزین حبس را کاشت درخت درمسیر زائران به کربلای معلی عنوان کرد و گفت: تعدادی از محکومان به مجازات جایگزین که به درختکاری محکوم شده بودند، درمسیر جاده دالاهو به سرپل ذهاب درخت کاشتند و برای انجام کار و جا انداختن این فرهنگ نخست خودم و امام جمعه شهر صحنه با پوشیدن لباس محیط زیست اقدام به کاشت درخت کردیم و سپس این محکومان در آن مسیر درخت کاشتند.
یکی دیگر از چالش هایی که این مقام قضایی برای اجرای مجازات های جایگزین برشمرد، رضایت خود محکوم است چون طبق قانون تا محکوم راضی نشود مجازات جایگزین حبس اعمال نمی شود. البته در این مسیر قضات هم باید آموزش های لازم را ببینند و بتوانند رای خوبی در این زمینه صادر کنند.
براساس این گزارش اجلاس دو روزه تهران در خصوص سیاست های پیشگیری از جرم، گستره مجازات های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی که صبح روز گذشته – چهارشنبه – با حضور الکساندر فدولوف نماینده دفتری مقابله با مواد مخدر و جرم، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ذبیح الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه، نمایندگانی از 20 کشور و معاونان اجتماعی دادگستری های کل استان ها در هتل هما ، آغاز به کار کرد، بعد ازظهر امروز به کار خود پایان می دهد.
سازمان ملل و نمایندگان کشورهای هلند، فرانسه، سوئیس، سوئد، آلمان و غیره تجربیات خود را در کاهش جمعیت کیفری ارائه و موارد مربوط به گستره مجازات های جایگزین حبس و اهمیت و صرفه اقتصادی کاهش زندانیان را به همراه نمایندگان قضایی جمهوری اسلامی ایران، بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968208

وب گردی

وب گردی