حباب 950 هزار تومانی سکه در بازار/ باید دروازه اعتماد بین مردم و دولت ایجاد شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر، گفت: اگر سازوکار خوب و برنامه جامعی داشته باشیم و دروازه اعتماد بین مردم و دولت ایجاد شود، می‌توان تحریم‌ها را عقیم کرد.

عباداله محمدولی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص تحلیل قیمت سکه در هفته گذشته و پیش‌بینی قیمت برای هفته پیش‌رو گفت: طی روزهای اخیر شاهد تغییر و تحولات در بازار طلا بودیم تا جایی‌که طلا با نوسانات شدیدی مواجه شد؛ بنابراین فضایی که در بازار حاکم است، مقداری تحلیل را سخت کرده است.

او تصریح کرد: وقتی به بخش اونس جهانی(از جمله نقره و پلاتین وغیره) نگاه می کنیم، هیچ اتفاقی در این بخش‌ها ملاحظه نمی شود که فشاری را روی بخش جهانی داشته باشد؛ ولی در بخش داخلی طی چند روز اخیر نوسانات شدیدی در بازار داشتیم که این موضوع به مسائل و حواشی برجام و پیامدهای تحریم های طلا و مابقی مباحث بر می گردد؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه برنامه و سازوکاری بانک مرکزی و وزارتخانه مربوطه در این زمینه در دستور کار خواهند داد.

محمدولی افزود: آن چیزی که من در طی این روزها در بازار دیدم همان مسائلی است که در گذشته به آن اشاره شده است. به عنوان نمونه بی نظمی هایی که در بازار طلا سکه و ارز وجود دارد که هنوز سامان پیدا نکرده و باید هر چه زودتر سروسامان پیدا کند. بحث بعدی ما در این زمینه هر چقدر مسئله را با حساسیت برخورد کنیم و اجازه ندهیم بازار روند معمول خود را طی کند، فکر می کنم شرایط نوسانات در بازار بدتر خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر تاکید کرد: معمولا ما وارد نیمه دوم شهریور می شویم تقاضا در بازار مقداری کاهش پیدا می کند، ولی شرایطی که امروز در بازار شاهد هستیم؛ شرایط معمول نیست و نوعی نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است؛ اعتقادم بر این است که پاسخ های مثبت و برنامه های مناسب با این نگرانی ها ارائه شود؛ متاسفانه برنامه ارائه شده از سوی دولت پاسخگو نیست.

او ادامه داد: بخش مهمی از افراد جامعه تقریبا اندوخته کمی هم دارند که وارد این بازار شدند و گاها این افراد دچار ریسک های فراوانی می شوند و این بلاتکلیفی زیاد برای مردم جالب نیست.

اگر سرمایه های مردم را جمع کنیم، به طور یقین سرمایه کلانی خواهیم داشت؛ دولت باید این سرمایه ها را مدیریت کند و به عنوان امین مردم سرمایه ها را به سمت تولید و بورس سوق دهد، چرا که ریسک در این حوزه ها کمتر است؛ بنابراین اگر در این بخش فعالیت کنیم وضعیت بهتر خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی براینکه حباب سکه در هفته گذشته به چه میزان بوده است؟ گفت: حباب سکه در هفته گذشته حدود 950 هزار تومان است.

محمدولی در خصوص تاثیر تحریم بر بازار سکه و طلا اظهار کرد: تحریم های خارجی زیاد نمی تواند در کشور تاثیرگذار باشد؛ متاسفانه بلاتکلیفی و نبود مدیریت برنامه ها که در کشور وجود دارد این موضوع مشکلات را دوچندان کرده است؛ باید دولت باید ورود پیدا کند تا پاتکی برای دفاع از وضع موجود وارد کند. من زیاد به تحریم خارجی اعتقاد ندارم. اگر از درون یک سازوکار خوب و برنامه ی جامع داشته باشیم و دروازه اعتماد بین مردم و دولت را ایجاد کنیم، می‌توان تحریم‌ها را عقیم کرد و به نوعی اثرات در جامعه را از بین برد؛ ولی متاسفانه در این زمینه برنامه هایی که در طول یک سال گذشته ارائه شده اولا با تاخیر ارائه شده و ثانیا تاریخ مصرف آنها پایین است و اینها مقداری نگرانی را در جامعه بیشتر می کند با علم به اینکه اعتقاد من این است که در کشور آنقدر ثروت و نعمت خدادادی داریم که می توانیم سال های سال مقاومت کنیم من اصلا به بیرون از کشور نگاه نمی کنم، اگر در درون کشور مقداری روی اتحاد و همدلی کار کنیم می توانیم بر تمامی مشکلات فایق آییم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968304

وب گردی

وب گردی