به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، طرح تاسیس سازمان جهانی دریانوردی که از نهادهای تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل به شمار میرود و مقر آن در لندن است، با هدف تامین ایمنی تردد کشتیهای تجاری در ششم مارس ۱۹۴۸ در کنفرانسی که در ژنو سوئیس برگزار شده بود، به تصویب رسید و ۱۰ سال بعد فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
از بین ۱۷۴ عضو سازمان بینالمللی دریانوردی، ۱۵۴ کشور در کنار آبراههها و دریاها قرار دارند، اما عضویت ۲۰ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی محصور در خشکی نشان دهنده اهمیت این سازمان و توجه آن به مسایل توسعه تجارت دریایی در جهان است.
سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد تن کالا در جهان توسط کشتیهای تجاری جابجا و نزدیک به ۸۰ درصد کالا در جهان از طریق آبهای بینالمللی حمل میشود، از این رو حفظ امنیت تردد کشتیهای تجاری در جهان نقش مهمی را در توسعه تجارت دریایی ایفا میکند.
هدف سازمان بینالمللی دریانوردی، تسهیل همکاری و مبادله اطلاعات میان کشورهای عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به کشتیرانی و به وجود آوردن عالی ترین معیارهای ایمنی دریایی است.
تامین ایمنی دریانوردی، امنیت دریاها و اقیانوسها و رعایت مسائل زیست محیطی توسط شناورهای تجاری سه رویکرد دیگر سازمان بینالمللی دریانوردی به شمار میرود که برای تحقق آن تاکنون ۵۰ کنوانسیون، پروتکل و آیین نامه داخلی در زمینه تردد کشتیها در آبراهههای بینالمللی توسط این سازمان مصوب شده است.
به طور کلی سازمان جهانی دریانوردی این صلاحیت را دارد که در زمینه همه مسائل اداری و حقوقی مربوط به دریانوردی، اقدامها و تصمیمهای لازم را انجام دهد که نتیجه هفت دهه فعالیت آن تهیه و تصویب ۵۰ کنوانسیون و پروتکل و بیش از هزار کد و توصیه نامه در رابطه با ایمنی و امنیت دریانوردی، جلوگیری از آلودگی آبها بوده است.
مهمترین هدف آیمو «ایمنی، امنیت، کشتیرانی کارآمد در اقیانوسهای عاری از آلودگی» و ایجاد یک سیستم همکاری میان دولتها برای تدوین قواعد و ایجاد یک رویه در مورد همه مسائل فنی مرتبط با کشتیرانی تجاری، تشویق و ایجاد تسهیلات برای تصویب قواعد عمومی در قلمرو امنیت دریایی، کشتیرانی موثر، جلوگیری از آلودگی دریاها توسط کشتیها و مبارزه بر ضد آلودگی، تهیه پیشنویس کنوانسیونها، موافقتنامهها و سایر اسناد در خصوص ایمنی دریانوردی و موضوعات مرتبط با آن است.
همکاری ایران و آیمو
جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ۵۷۰۰ کیلومتر ساحل، یک کشور دریایی به شمار می رود که فعالیتهای بندری و دریایی آن همواره مورد توجه نهادهای بینالمللی دریایی از جمله آیمو بوده است؛ اکنون سالیانه به طور متوسط بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالا از ۱۱ بندر تجاری بزرگ و ۶۰ بندر کوچک ایران تخلیه و بارگیری میشود.
به گفته «محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران از بسیاری اعضای سازمان جهانی دریانوردی فعالتر و موثرتر بوده و همین رویه سبب شده تا جشن گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که با هفتادمین سالگرد تاسیس آن همزمان شده، در تهران برگزار شود؛ «کی تاک لیم» دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی نیز برای شرکت در این آیین برای نخستین بار به تهران سفر کرده است.
فعالیت مستمر فنی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان سبب شده ایران در بین ۲۰ کشور نخست در آیمو قرار بگیرد و تاکنون چندین پیشنهاد ایران در پنج کمیته اصلی این سازمان به عنوان قواعد بین المللی پذیرفته شده است.
این فعالیتها سبب شد سال گذشته دبیر کل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، در نامهای به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از مشارکت دولت ایران در فعالیتهای «آیمو» درباره سیاستها و برنامههای آن و نیز ایفای تعهدات و حمایتهای مستمر از این سازمان بینالمللی در رسیدن به اهداف خود قدردانی کند.
جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال سازمان بینالمللی دریانوردی است و اکنون نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در بسیاری از نشستهای کمیتههای تخصصی این کنوانسیونها حضوری فعال دارد.
ایران در ۲۹ کنوانسیون بین المللی سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) از جمله کنوانسیون جلوگیری از آلودگیهای دریایی ناشی از دفع مواد زائد، مداخله در آبهای آزاد در صورت بروز سانحه آلودگیهای نفتی، خطوط بینالمللی کشتیها، کنوانسیون تجارت دریایی و تسهیل ترافیک دریایی نقش مهمی را ایفا میکند.
همچنین ایران در کنوانسیون های بین المللی تجسس و نجات دریایی، ایمنی جان اشخاص در دریا، مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی در دریاها، کنترل و مدیریت آب توازن کشتیها و کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریاها تاکنون فعالیتهای مستمری را در این سازمان بینالمللی داشته است.
انتهای پیام/