سیری درمقالات تحلیلی روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الاهرام» مصر در یادداشتی با عنوان «دیدارترامپ- روحانی» به قلم «محمد امین المصری» به نشست احتمالی ترامپ و روحانی با یکدیگر و گفت وگو درباره تحریم ها پرداخته است. نگارنده می نویسد:« نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اشاره داشت که ترامپ رئیس جمهور آمریکا اواخر سپتامبر(شهریور) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسئولیت نشستی بلند پایه را در شورای امنیت برای بحث و گفت وگو درباره تحریم های تحمیلی ایران بر عهده خواهد داشت. تاکنون هیچ اخباری از دیدار دو رئیس جمهور در این نشست منتشر نشده است. در صورتی که خبری از این نشست و دیدار منتشر شود همه مسئولان سیاسی و دینی ایران و نهادهای منتسب به آنان، آن را رد می کنند. ترامپ در این نشست امیدوار است در زمانی که به اجرای مرحله دوم تحریم ها علیه ایران نزدیک می شود، با مسئولان ایرانی گفت وگو کند. در همین زمینه ترامپ گفت که احساس می کند ایران به زودی با آمریکا گفت وگو می کند که خیر و نفع این دیدار برای ایران، آمریکا و جهان خواهد بود.»

روزنامه «الحیات» عربستان در مقاله ای با عنوان «درباره معامله قرن» به قلم«مصطفی زین» به مشخص نبودن ماهیت معامله قرن مورد نظر آمریکا و اسرائیل اشاره می کند. نگارنده در همین زمینه می نویسد: «آمریکا از فلسطینی ها خواست تا با اسرائیل گفت وگو نمایند. مخصوصا این که معامله قرن از سوی فلسطینی ها مورد پذیرش قرار نگرفته است. معامله ای که بندی از آن منتشر نشده و کسی ماهیت آن را ندانسته و یا درباره آن بحث نمی کند اما واضح است که در عرصه میدانی از زمان روی کار آمدن ترامپ به ریاست جمهوری و تعیین کوشنر داماد صهیونیستش به عنوان مشاور و رئیس اداره عملیات و همچنین به کارگیری صهیونیست های مسیحی و لابی اسرائیل در کاخ سفید در حال اجراست. به نظر می رسد که ترامپ با شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس، محور از میان بردن تاریخ فلسطین را آغاز کرده است؛ اما باید گفت که این شناسایی امتحانی برای کشورهای عربی بوده و بر همین اساس نیز تظاهرات متفرقه ای در کشورهای مختلف برگزار و شعارهایی داده شده است.»

روزنامه «فلسطین آن لاین» فلسطین هم در مقاله ای با عنوان «پنج هدف اسرائیل از کنفدراسیون فلسطین- اردن» به قلم «عدنان ابوعامر» به اهداف موافقت اسرائیل از تشکیل کنفدراسیون فلسطین – اردن اشاره داشته است. این روزنامه می نویسد: « به رغم گذشت زمان زیادی از اظهارات رییس دولت خودگردان فلسطین مبنی بر موافقت با تشکیل کنفدراسیون فلسطین–اردن، که یکی از شروط آن این بود که اسرائیل جزیی از این کنفدراسیون سه گانه باشد، واکنشی از سوی اسرائیل نسبت به این موضوع نشان داده نشده است. به نظر می رسد تشکیل این کنفدراسیون بهترین گزینه برای اسرائیل باشد که به وسیله آن(به تعبیری) می تواند با یک سنگ چند گنجشک شکار کند. در مرحله اول، اسرائیل را از مدیریت میلیون ها فلسطینی در کرانه غربی معاف می کند و در مرحله دوم، این کنفدراسیون نشان می دهد که دیگر راه حل دو دولت برای فلسطین وجود ندارد. سوم این که سخن گفتن از این کنفدراسیون به معنای مراقبت مصر از نوار غزه نیز می باشد و چهارم، این که موافقت با تشکیل کنفدراسیون مذکور به معنای گنجاندن گزینه های قدیمی مانند تشکیل کشور جایگزین نیز می باشد . هدف پنجم،حفظ امنیت مرز میان اسرائیل با اردن توسط اردن است.»

«آیا اردوغان با خواندن شعر فارسی به روحانی و پوتین اهانت نمود؟» مقاله ای است که روزنامه «القدس العربی » قطر به قلم«اسماعیل جمال» به رشته تحریر در آورده است. وی در این مقاله به خواندن شعری از سوی اردوغان، منتسب به سعدی شیرازی اشاره می کند که با واکنش ابهام آلودی از سوی هیات ایرانی مواجه گردید. نویسنده اشاره می کند: «کنفرانس مطبوعاتی مشترک رووسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران در سایه اختلافاتی که میان این سه کشور درباره ادلب بروز نمود، شاهد درگیری بود. این نشست شاهد سخنرانی ها و موضع گیری های تندی از سوی مسئولان و واکنش آنان علیه همدیگر و همچنین سخنرانی های سنتی بوده است به گونه ای که اردوغان یک بیت شعر فارسی منسوب به سعدی شیرازی را درباره این که «بنی آدم اعضای یکدیگرند» خواند که سبب سر درگمی هیات ایرانی در چگونگی پاسخ به وی گردید. واکنش هیات ایرانی هم به این شعر فارسی که اردوغان خواند، همراه با خنده و شوک بوده است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 968445

وب گردی

وب گردی