بازتاب نشست تهران در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان به طور گسترده نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه را که درباره سوریه و مخصوصا مسائل مربوط به ادلب برگزار شده بود، تحت پوشش خبری قرار داده و دیدگاه های خود را انعکاس دادند. در ادامه به برخی از این روزنامه ها و رویکردهایشان اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «القدس العربی» به مطالبی از توییتر اردوغان اشاره می کند که در آن اردوغان اظهار داشته وی در کنفرانس سه جانبه روز جمعه تهران تاکید نموده، نادیده گرفتن امنیت و سلامت شهروندان سوری به هیچ کسی جز تروریست ها خدمت نمی کند. وی در این توییتر گفت که ترکیه ضمن پناه دادن به سه میلیون و نیم پناهجو ی سوری؛ برای حل دائم درگیری در سوریه تلاش می کند.

روزنامه «الرای اردن» به مواضع متفاوت سه کشور در کنفرانس تهران پرداخته و از قول روحانی، پوتین و اردوغان نقل کرده است که هر کدام از این سه کشور در سوریه طرح های خود را به طور جداگانه پی گیری می کنند. این روزنامه بیشترین اختلاف سه کشور را در مساله «ادلب» دانسته به گونه ای که در صورت حمله، این منطقه شاهد فاجعه انسانی خواهد بود. به نوشته روزنامه الرای، روحانی و پوتین آمادگی دارند تا هم پیمانشان یعنی سوریه را در تسلط بر ادلب و حذف تروریست ها کمک نمایند.

روزنامه «المصری الیوم مصر » به این نکته اشاره می کند که این سه کشور توافق کردند که کنفرانس بعدی درباره سوریه در روسیه برگزار گردد؛ تا راه های حل بحران ادلب و خروج از شرایط کنونی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. این روزنامه بر موضع واحد این سه کشور در از میان بردن گروه های تروریستی مانند داعش و النصره در سوریه تاکید نمود. بنا بر گزارش این روزنامه، سه کشور دربیانیه پایانی شان بر مقابله با طرح های تجزیه طلبانه تاکید کردند.

روزنامه «البیان امارات» به اختلاف آشکار پوتین و اردوغان در این کنفرانس در خصوص ادلب اشاره می کند و اعتقاد دارد که کنفرانس تهران زمینه ای برای حمله به ادلب به عنوان شهری نظامی می باشد. به گزارش این روزنامه، اردوغان تلاش کرده بود تا در بیانیه پایانی کلمه آتش بس را بگنجاند اما پوتین به این مساله راضی نشده و عنوان کرد که نمایندگانی از گروه های مخالف در میز آتش بس حضور ندارند.

روزنامه «الاخبار لبنان» کنفرانس تهران را آخرین فرصت برای صلح قبل از نبرد ادلب می داند. این روزنامه بیان می کند که به رغم اصرار روسیه و ایران برای تلاش مشترک در جهت مبارزه با تروریسم در ادلب، اما ترکیه از این فرصت استفاده نمود و تلاش نمود تا خلع سلاح سازمان های تروریستی را در بیانیه بگنجاند.

روزنامه «الوطن عمان» کنفرانس تهران را نشستی برای بازپس گیری ادلب و حمایت از شهروندان دانسته است. بنابر گزارش این روزنامه، این سه کشور در بیانیه پایانی بر صلح در سوریه و التزامشان بر وحدت ارضی و سرزمینی این کشور تاکید نموده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968446

وب گردی

وب گردی