لزوم توسعه صنعت دریانوردی کشور در برهه حساس کنونی

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در برهه زمانی حساس و حیاتی کنونی کلیه دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی کشور باید با همکاری موجبات توسعه و پیشرفت صنعت دریانوردی را فرآهم کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، عباس آخوندی در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که با حضور کیم تاک لین؛ دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی صبح امروز (شنبه) در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی دریانوردی به دریاییان و کلیه دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی و خیر مقدم به دبیرکل سازمان بین المللی آیمو، اظهار کرد: امروز برای سی و سومین سال متوالی شاهد برگزاری مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانوردی در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

او ادامه داد: برگزاری این مراسم فرصتی را فرآهم می کند تا اهداف و برنامه‌های کشور در خصوص حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی نسبت به نقش مثبت، سازنده و حیاتی این صنعت آگاهی بیشتری پیدا کند. همچنین برگزاری این رویداد فرصت مناسبی را جهت تقدیر از دریاییان تلاشگر ایجاد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: در ابتدای امر لازم است اشاره کنم مواردی چون توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمند سازی آن، نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی و زدودن فقر، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر، حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در جهت تحقق آن‌ها برنامه ریزی شده است و بخش‌های اجرایی کشور موظف به اجرایی کردن آن‌ها هستند.

آخوندی با بیان اینکه صنعت دریایی و فعالیت‌های دریایی در ریشه کن کردن فقر نقش کلیدی ایفا می‌کند، اظهار کرد: این صنعت از طریق فعالیت‌هایی چون ثبت کشتی‌ها، تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشتی‌ها، بازیافت کشتی‌ها، مالکیت و امور خدماتی کشتی‌ها، کشتی سازی، تعمیرات و ارائه خدمات بندری و سایر فعالیت‌ها می‌تواند برای سایر اقشار مختلف جویای کار ایجاد اشتغال نموده و به عنوان منبع مهم درآمدی عمل کند.

او ادامه داد: صنعت دریایی در ذات خود صنعتی نیازمند به نیروی کار فراوان، ماشین آلات و تجهیزات سنگین و دانش برنامه ریزی و مدیریت قوی اجرایی است، بنابراین چنین صنعتی می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری را تا حد زیادی برطرف کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقش صنعت دریایی و کشتیرانی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: حمل و نقل دریایی به صرفه ترین شیوه حمل و نقل کالا در سراسر جهان محسوب شده و بیشتر تجارت جهانی امروز از طریق دریا و به وسیله کشتی انجام می شود.

آخوندی ادامه داد: هم اکنون سهم کشتی‌ها در جابه جایی کالا به ۹۰ درصد کل تجارت جهانی می رسد. کل کالاهای حمل شده توسط کشتی‌ها در جهان در سال ۲۰۱۷ تقریبا به ۱۰,۳ میلیارد تن می رسد که این حجم از حمل و نقل دریایی به وسیله ناوگانی با ۶.۱ میلیون تن ظرفیت حمل شده است. این درحالی است که نیمی از تناژ ناوگان جهانی تحت مالکیت کشورهای آسیایی است.

او همچنین به نقش حیاتی حمل و نقل دریایی به ویژه در حمل و نقل نفت و مشتقات آن اشاره کرد و گفت: این نقش در حوزه مذکور بسیار برجسته تر است. بر اساس آمار موجود بیش از ۶۰ درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریای انجام می شود و عمدتا تا حدود ۰,۹۹ درصد آن از طریق به صورت ایمن تحویل داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران با ۲۵۰۰ سال سابقه دریانوردی شناخته شده و پیشتاز در امر دریانوردی است، عنوان کرد: ایران دارای بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر است و ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر تجاری و صیادی دارد که نشان دهنده جایگاه ویژه کشور ما در حمل و نقل دریایی است.

آخوندی اضافه کرد: در این بین خلیج فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پر ترافیک جهان به شمار می‌آید و سالانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ جمهوری اسلامی ایران با مالکیت ۲۳۸ کشتی با ظرفیت بارگیری حدود ۱۵ میلیون تن مقام ۲۱ جهان را به خود اختصاص داده است. گفتنی است کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با جایگاه ۲۱ از جمله ۲۵ خط کشتیرانی اول جهانی محسوب می‌شود.همچنین جمهوری اسلامی ایران با ۶ میلیون ۵۸۳ هزارتن ظرفیت بارگیری تحت پرچم کشور ۳۰ جهان از این حیث به شمار می‌آید.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگانی با بیش از ۱۱ هزار فروند شناور غیر کنوانسیونی است که عمدتا در آب های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این جهت بزرگترین ناوگان دریایی منطقه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گسترش حمل و نقل دریایی کشور، به کار گیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های خودی، ارائه سفارش ساخت و تعمیر کشتی‌ها و شناورها و پایگاه‌های کشتی سازی داخلی به طور حتم ما را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق برای مردم به طور شایانی کمک خواهد کرد، تاکید کرد: این مهم تحقق پیدا نمی کند مگر با تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر چراکه نیروی انسانی در انجام هر نوع فعالیت و کسب و کار نقش محوری ایفا می‌کند.

آخوندی در مورد نقاط ضعف و قوت و فرصت های پیش رو و نیز تهدیدها روبرو در حوزه حمل و نقل دریایی ایران، عنوان کرد: نقاط قوت ما در این است که ناوگان تجاری دارای رتبه ۳۱ جهان با بیش از ۶,۵ میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال ۲۰۱۷ بود. مورد بعدی این است که ناوگان تجاری نفت کش ما در خاورمیانه بزگترین است و از نظر سن ناوگان نیز کشتی های نفتی ایران دارای ظرفیت خوبی هستند.

او ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته فرآهم کردن زمینه های استفاده از حداکثر توان داخلی در مدیریت ترمینال های کانتینری است که از جمله آن می‌توان به واگذاری پایانه های کانتینری بندر شهید رجایی در سال ۱۳۹۶ به شرکت های سینا و بتا اشاره کرد و با همکاری شرکت های خارجی و بین‌المللی نسبت به سرمایه گذاری و راهبری پایانه های مذکور اقدام نمود.

آخوندی ادامه داد: مورد بعدی جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار به شرکتی هندی با مشارکت شرکت های داخلی است و مورد دیگر نیز کاهش هزینه حمل و نقل با هدف افزایش سهم بازار حمل و نقل بین المللی با ارائه تخفیفات مختلف است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از جمله نقاط ضعف ما اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور است، گفت: از جمله مشلات موجود این است که جوانان ما کمتر به کار دریانوردی رغبت نشان دهند و یا اینکه دریانوردان پس از چند سال محدود دریانوردی خواستار استقرار در خشکی و کار غیر دریایی شوند. همچنین وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی است از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستیم.

آخوندی اضافه کرد: از جمله مهم ترین تهدید های پیش رو برای حمل و نقل دریایی که میزان صادرات و واردات را تهدید می‌کند، می‌توان به عدم پایبندی دولت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک برجام و بازگشت تحریم های ناجوانمردانه برخلاف تمام مواضع بین المللی و حقوق بشری بر علیه ایران اشاره کرد و باید بدانیم که گسترش امکان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب و حضور نیروهای بیگانه در منطقه از دیگر تهدیدهای پیش روی حمل و نقل دریایی ایران است.

او در مورد فرصت های پیش روی حمل و نقل دریایی ایران نیز، عنوان کرد: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه، امکان گسترش ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی، امکان پیدا کردن روش های جدید با عنایت به سیات های یک جانبه گرایانه آمریکا و بلوک های قدرت در جهان برای ایجاد توزان قوا و مقابله با یک جانبه گرایی و نیزایجاد نظام بین المللی چندجابنه گرایانه از جمله فرصت هایی است که باید به آن اشاره داشت.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد: متخصصان، کارشناسان و صاحب نظران حوزه دریایی کشور در برهه زمانی بسیار حیاتی کنونی ضمن توجه به موارد گفته شده دست در دست هم نهند و به موفقیت صنعت دریانوردی کشور کمک کرده و موجبات پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر آن را رقم بزنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968474

وب گردی

وب گردی