احتمال تبدیل شدن ناآرامی‌های بصره به درگیری‌ مسلحانه

نخست‌وزیر عراق نسبت به احتمال تبدیل شدن ناآرامی های بصره به درگیری‌های مسلحانه هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پارلمان عراق به درخواست «مقتدی صدر» که در انتخابات سراسری این کشور در 12 مه 2018 پیروز شد، جهت بررسی تحولات بصره جلسه اضطراری تشکیل داد.

در این جلسه که به ریاست «علی زینی» مسن ترین نماینده مجلس تشکیل شده بود، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به همراه وزیران کشور، دفاع، بهداشت و منابع آب حضور داشتند.

«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق نسبت به احتمال تبدیل شدن ناآرامی و تظاهرات ها در بصره به درگیری های مسلحانه هشدار داد.

«العبادی» طی سخنانی در این جلسه تقاضاهای مردم بصره (که تظاهرات ها علیه کمبود خدمات عمومی، بیکاری و فساد در آن استان همچنان ادامه دارد) را مشروع دانست و اعلام کرد: «با برخی چالش ها روبرو هستیم که بخشی از آنها سیاسی است. باید در ناآرامی های بصره زمینه سیاسی را از زمینه امنیتی و خدماتی جدا کنیم. هرچند از اکنون نسبت به احتمال تبدیل شدن این ناآرامی ها به درگیری های مسلحانه هشدار می دهیم.»

«قاسم الاعرجی»، وزیر کشور عراق نیز اعلام کرد: «نیروهای امنیتی که با معترضان در بصره برخورد می کنند و نمی توانند از اموال عمومی حفاظت کنند، مجازات خواهند شد.»

«عرفان الحیالی»، وزیر دفاع عراق نیز با اشاره به این که سربازان ارتش این کشور اجازه تیراندازی به سمت معترضان را ندارند، افزود: «سربازان ارتش، فرزندان مردم هستند.»

اهالی استان «بصره» که محل استخراج بخش بزرگی از نفت خام صادراتی عراق به عنوان تنها منبع درآمدی این کشور به شمار می رود، در 8 جولای گذشته یعنی دو روز پس از توقف برق وارداتی از ایران اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

در جریان ناآرامی های شامگاه دیروز، گروهی از شهروندان معترض، ساختمان کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند.

«سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت عراق اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته در این تظاهرات ها 7 نفر جان خود را از دست داده اند. مقامات عراق قبلا اعلام کرده بودند که در درگیری های دیشب در بصره 3 نفر جان باخته و 50 تن دیگر مجروح شده اند.

این معترضان پیش‌تر نیز ساختمان های استانداری، شهرداری، تلویزیون دولتی را به آتش کشیدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968495

وب گردی

وب گردی