بحران در مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان

این روزها کاهش برخی اقلام بهداشتی مانند پوشک در بازار و گرانی آن موجب نگرانی خانواده‌های دارای کودک شده، اما نگرانی خانواده‌های دارای معلول و سالمند که نیازمند جدی این اقلام هستند نادیده گرفته شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، طی روزهای اخیر اخبار داغ از کمبود پوشک و گرانی برخی اقلام بهداشتی در بین مردم رد و بدل می‌شود، نگرانی که خانواده های دارای کودک از بابت گران شدن چندبرابری این محصولات دارند بیش از هر مورد دیگری به چشم می خورد.

اما در این میان دغدغه خانواده های دارای معلول و سالمند که نیازمند جدی پوشک و اقلام بهداشتی هستند گویا فراموش شده است.

حتی مراکز نگهداری از این افراد نیز با بحران جدی کمبود این اقلام بهداشتی مواجهند اما گویا رنج و ناراحتی این بزرگسالان کمتر به چشم مردم می آید و فقط و فقط خانواده این افراد هستند که درد و رنج نگهداری از این معلولان و سالمندان را به جان می خرند.

بحران در مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان

چند روز پیش بود که حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به خبرنگار فارس گفته بود که از مسائلی که امسال با آن مواجه هستیم، کمبود تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی و بهداشتی است، پیش‌بینی این بحران را می‌کردیم به همین دلیل ردیف اعتباری لوازم بهداشتی را از توانبخشی جدا کرده‌ایم.

وی ادامه می دهد:حتی متوسط هزینه ها را محاسبه کرده و فقط کمک هزینه را برای قطع نخاعی‌ها برقرار گذاشتیم تا بدون لوازم بهداشتی و پوشک نمانند. با توجه به قیمت بالای لوازم بهداشتی و پوشک، در هفته‌های اخیر، اکنون دچار بحران هستیم، علی‌رغم وجود پول، عرضه‌کننده‌ای نیست، اگر هم هست خیلی به ندرت است و نگرانم که محصولات خود را عرضه کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: پیگیر موضوع هستیم تا زمان را از دست ندهیم ، بخشی از این لوازم وارداتی بوده اما بخش داخلی هم موجود نیست. در حوزه توانبخشی، باطری سمعک وارداتی قبلا در «گرید یک» وزارت بهداشت نبود اکنون شده، اما باید ارز دولتی دراختیارمان گذاشته شود، چرا که واردکننده‌ای به موضوع ورود نکرده است.

نحوی‌نژاد می افزاید: از نظر ویلچر خودکفا هستیم اما یکسری قطعات وابسته وارداتی است و این موضوع در گرید یک نیامده است.تعداد افراد پشت نوبتی چون قیمت‌ها بالا می‌رود بیشتر شده آنها را لیست کرده‌ایم مشکلات را با وزارت بهداشت مطرح کرده تا از ارز دولتی برخوردار شویم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می گوید: نامه‌ای به وزیر بهداشت برای داروهای مورد نیاز و لوازم توانبخشی داده‌ایم که دستورات لازم را بدهد.با وزارت صنعت نیز جلساتی گذاشته‌ایم و از سازمان برنامه و بودجه خواسته‌ایم که بخشی از اعتبارات را به صورت ارز دولتی به ما بدهند تا به راحتی بتوانیم وسایل مورد نیاز را تهیه کنیم.

یکی از مشکلات موجود در زمینه تأمین اقلام بهداشتی این گزارش شده که شرکت‌های تأمین‌کننده لوازم بهداشتی و توانبخشی داوطلب فروش کالاهایشان نیستند و از تحویل اجناس خریداری شده قبل از شرایط اقتصادی جدید به هر دلیلی خودداری می‌کننداین در حالی است که با توجه به این که این کالاها جزو نیازهای اولیه معلولان به شمار می‌رود، باید هر چه‌ سریع‌تر نیازهایشان بر طرف شود.

اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار برای تأمین لوازم بهداشتی

انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مورد تامین لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان و سالمندان نیز به سوال خبرنگار فارس پاسخ داده و می گوید: قبول داریم که در هفته‌های اخیر با بحرانی در خصوص پوشک و برخی از لوازم پزشکی روبرو بوده‌ایم که در این زمینه و با هماهنگی وزارت بهداشت 3.5 میلیارد دلار برای تامین اینگونه وسایل با ارز 4200 تومانی پیش‌بینی شده است.

وی گفته بود که از دغدغه‌های وزیر بهداشت نیز رفع این مشکلات است، به همین دلیل جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت، رئیس مجلس و بانک مرکزی برگزار و برای تأمین اقلام ضروری بهداشتی و پزشکی بحث شده است.

به نظر می رسد موضوع کمبود پوشک و اقلام بهداشتی در مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان و حتی شیرخوارگاهها آنقدر جدی است که از جمله برنامه های بهزیستی برای رفع این مشکل، کمک خواستن از مردم و کمک های مردمی و خیرین است بطوری که بهزیستی برای تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولان از طریق رایزنی با معاونت مشارکت‌های مردمی این سازمان اقدام کرده و بر اساس رایزنی‌هایی که با این معاونت انجام داده‌ اند قصد دارند تا در زمینه جلب و جذب مشارکت‌های مردمی برای وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی همکاری‌هایی را انجام دهند.

خودداری تولید‌کنندگان از فروش اقلام مورد نیاز معلولان

افروز صفاری‌فرد مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توان پزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز در این باره می گوید: جلساتی با حضور تأمین‌کنندگان وسایل کمک توانبخشی و برای شنیدن مشکلات آنها برگزار کردیم به طور مثال واردکنندگان سمعک در زمینه واردات و ترخیص از گمرک، همچنین رتبه‌بندی وزارت بهداشت در مورد اختصاص رتبه اول کالاهای اساسی به این محصولات مشکلاتی داشتند.

وی ادامه می دهد: تولیدکنندگان نیز در زمینه تأمین مواد اولیه به ویژه‌ لاستیک ویلچر که وارداتی است و ارز به نرخ دولتی به آن تعلق نگرفته بود با مشکل روبرو بودند که این مشکلات طی نامه‌ای به وزارت بهداشت منعکس شد.

صفاری فرد می گوید: جلسه‌ای نیز با مدیر کل دفتر تجهیزات وزارت بهداشت درباره رتبه‌بندی کالاهای اساسی در حوزه وسایل توانبخشی معلولان نیز برگزار شد که طی آن مشکل سمعک ناشنوایان و کم شنوایان حل شده است، اما هنوز در زمینه تامین باطری سمعک آنها مشکلاتی وجود دارد.

درخواست زود هنگام برای گرفتن ۷۰درصد اعتبارات توانبخشی

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که از سازمان بهزیستی نیز درخواست شده است تا 70 درصد از اعتبارات تجهیزات توانبخشی تا پایان نیمه اول سال جاری برای خرید این محصولات تأمین و ابلاغ شود تا این خریدها هر چه‌ زودتر انجام شود، خاطر نشان کرد: تاکنون 53 درصد از تامین این اعتبارات محقق شده است.

صفاری‌فرد می گوید: همچنین مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است تا بخشی از اعتبارات این بخش از سازمان بهزیستی به شکل ارز دولتی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد تا مایحتاج معلولان از تولیدکنندگان خارجی خریداری شود.

وی ادامه‌ می دهد: همچنین از سازمان برنامه و بودجه درخواست شد تا اعتبار ویژه‌ای بابت افزایش نرخ محصولات به سازمان بهزیستی تعلق بگیرد تا در حد نگه‌داشت وسایل کمک توانبخشی نسبت به سال‌های گ ذشته اقدامات لازم صورت بگیرد. بر این اساس مکاتبه‌ای نیز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انجام شده است.

تأمین پوشک با قیمت پایین توسط برندهای ایرانی

صفاری فرد با اشاره به این که در مورد وسایل بهداشتی به ویژه‌ پوشک بزرگسالان مدتی مشکلاتی به وجود آمده است، اظهار می کند: با هدف تأمین لوازم بهداشتی نیز اقداماتی در حال انجام است و تصمیم بر این است تا برخی از اقلام به شکل متمرکز خریداری شود تا به ‌این‌ ترتیب قیمت اقلامی مانند سمعک و پوشک بزرگسالان با کمک برخی از تولید کنندگان داخلی با قیمت پایین‌تر تأمین شود.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور می گوید: همچنین به سازمان برنامه و بودجه نیز مستنداتی ارائه کنیم که نشان دهنده اوضاع افزایش قیمت در زمینه کالاهای توانبخشی و کمک توانبخشی معلولان باشد. با وزارت صنعت و معدن نیز طی هفته‌ آینده جلساتی برای ترخیص این کالاها برگزار خواهد شد.

گویا سایه بحران بر سر مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان همچنان وجود دارد،سایه ای که این افراد در آن زندگی سختی را می گذرانند و کسی هم آن را درک نمی کند.

در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد و ۱۲۰ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی از خدمات آنها استفاده می‌کنند،این درحالی است که اکثر این افراد به لحاظ اقتصادی محروم هستند و توان پرداخت هزینه های نگهداری خود را ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 968496

وب گردی

وب گردی