اتحادیه‌ها در خصوص افزایش قیمت اقلام اساسی  در محرم،  به وزیر صنعت هشدار دادند

رئیس اتحادیه پلاستیک و نایلون گفت: مهم ترین دلیل افزایش قیمت این محصولات، متناقض بودن میزان عرضه و تقاضا است و مشکل دیگر این است که 80 درصد سهام محصولات نایلون و پلاستیک  در بورس عرضه نمی شود و قطعا این سیاست باید اصلاح گردد.

سید رحیم مقیمی اصل رئیس اتحادیه پلاستیک و نایلون در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: در سال جاری ما شاهد افزایش بی‌رویه‌ی قیمت ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در کشور بوده‌ایم و متاسفانه علی رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های بنده و همکارانم برای تعدیل بازار این کالاهای مصرفی، تا امروز هیج برنامه یا سیاستی از جانب وزارت‌خانه برای رفع این مشکل اعمال نشده و اگر وضعیت قیمت‌ها به همین منوال پیش برود، قطعا مشکلات متعددی برای تولید و خرید و فروش هم برای تولیدکنندگان هم برای خریداران شاهد خواهیم بود.

او افزود: قرار است طی یکی دو روز آینده مواد اولیه‌ی مورد نیاز را با 4 تا 5 برابر قیمت قبل مستقیما به خود تولیدکننده عرضه شود و از سوء استفاده‌ی دلال‌ها و تولیدکننده‌های جزئی و نامعتبر و بدون مجوز جلوگیری کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

مقیمی اصل تصریح کرد: نکته‌ی قابل توجه این است که تمام این مواد و محصولات پلاستیکی تولید داخل است و خوشبختانه ما در این زمینه خودکفا هستیم و نیازی به واردات و تخصیص ارز نداریم، در نتیجه اگر مشکلاتی در بخش تولید و افزایش قیمت این محصولات وجود دارد؛ ارتباطی به نوسانات نرخ ارز ندارد و به بی توجهی و سوء مدیریت مدیران این بخش مربوط می‌شود.

او ادامه داد: به دلیل اینکه محصولات پلاستیکی و یک‌بار مصرف از پتروشیمی به دست می‌آید، اگر مسئولان فکری به حال این حوزه که یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور محسوب می‌شود، نکنند قطع مشکلات بیشتر و جدی‌تری در روزهای آتی در این حوزه خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه پلاستیک و نایلون افزود: مهم ترین دلیل افزایش قیمت این محصولات، متناقض بودن میزان عرضه و تقاضا است و مشکل دیگر این است که 80 درصد سهام محصولات نایلون و پلاستیک در بورس عرضه نمی شود و قطعا این سیاست باید اصلاح گردد.

او ادامه داد: مسئله‌ی دیگر، مشکل رانت و دلالی عده‌ای از افراد در این بخش است، چون بسیاری از مواد اولیه و محصولات پتروشیمی به کسانی داده می‌شود که تولید کننده واقعی و اصلی نیستند و بدون مجوز کار می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: بنده 6 ماه پیش به وزیر صنعت نامه نوشتم و مشکلات این بخش را برای ایشان تشریح کردم و اعلام کردم که توزیع این مواد عادلانه نیست. حتی بنده خواست کردم که این مواد را در اختیار تعاونی‌های رسمی و معتبر قرار دهند نه اینکه به دلالان و رانت خواران یا تولید کننده‌های جزئی و بدون مجوز تعلق بگیرد. در صورت رفع نشدن این مشکلات به طور یقین در آینده‌ای نزدیک یک سونامی در این بخش اتفاق خواهد افتاد ولی متاسفانه هیچگونه پیگیری و نظارتی صورت نگرفت.

مقیمی اصل اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم پتروشیمی ها، محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند تا با نظارت سازمان و اتحادیه ها بتوان از افزایش بی رویه ی این محصولات جلوگیری کرد و رقایت سالم بیند فعالان واقعی این بخش نیز بهبود یابد .

او ادامه داد: متاسفانه برای روزهای پیش رو که مصادف با ایام ماه محرم و صفر است افزایش قیمت 3 تا 4 برابری را برای محصولات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف پیش بینی می کنیم مگر اینکه وزیر صنعت دستورالعملی فوری و مشکل گشا برای تعدیل بازار این محصولات ارائه دهد تا عرضه افزایش یابد و مشکل کمبود این محصولات در بازار حل شود.

رئیس اتحادیه پلاستیک و نایلون در آخر اشاره کرد: می دانیم که بسیاری از وسایل و محصولات و خوراکی های مورد استفاده ی روزانه ی ما به پلاستیک وابسته است پس دولت باید یک برنامه ی اساسی برای تخصیص محصولات پتروشیمی اعمال کند و با نظارت و برخورد جدی قیمت ها را تعدیل و از رانت خواری و سوءاستفادهی افراد جلوگیری کند .ما هم در این زمینه آمادگی هر خدمت و کمکی به دولت و وزارت خانه داریم تا مشکلات اقتصادی کشور و مردم را رفع کنیم و صنعت را در زمینه های مختلف توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968571

وب گردی

وب گردی