دانشگاه هنرهای اسلامی باید هر چه سریع‌تر ایجاد شود

رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: مصوبه تأسیس دانشگاه‌ هنرهای اسلامی ایرانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد استاد فرشچیان نهایی شد از اقدامات خوب و قابل توجهی است که نیاز به اجرای هر چه سریع‌تر آن، احساس می‌­شود.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 125 مجمع هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد. این جلسه به بررسی پیشنهادهای دانشگاه هنر در خصوص ویژگی‌های نظریه و نوآوری در علوم هنری و شیوه شناسایی و سنجش آثار برجسته هنری اختصاص داشت.

اسماعیل بنی‌اردلان، رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر تهران، با اشاره به آئین‌نامه‌های موجود بیان کرد: اصحاب هنر با آئین‌نامه‌هایی مواجه هستند که ارتباطی با خلق آثار هنری ندارد، اما باید توجه داشت در محیط دانشگاه‌های هنر نباید توجه به علوم نظری نادیده گرفته شود، چون خلق آثار هنری بیرون از دانشگاه هم وجود دارد.

رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر تهران با تأکید بر تفاوت بنیان‌های هستی شناسانه تفکر ایرانیان در مقابل غرب گفت: خوشبختانه اکنون در دانشگاه‌ها تمایل بالایی برای آشنایی نظریه‌های موجود در تمدن ایرانی_اسلامی وجود دارد.
وی ادامه داد: امروزه به‌شدت با این پرسش روبرو هستیم که آیا در دوره کنونی نیز می‌توان هنر اسلامی-ایرانی داشت؟

در ادامه نسبت هنر و سنت‌های تاریخی گذشته، چگونگی انتقال باورهای دینی ارزشی و اخلاقی در آثار هنری، نسبت هنر و هویت، نسبت خلاقیت با سنت‌ها، نسبت اصول زیبایی‌شناسی با تاریخ سنت‌های هنری، امکان هنر اسلامی امروز و آینده و هنر معاصر جهان اسلام از مباحثی بود که در این جلسه موردتوجه قرار گرفت.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: جنس نظریه‌پردازی در حوزه هنر اساساً با نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی تفاوتی ندارد. البته می‌توان نظریه‌ها را در قالب هنر ترویج و گسترش داد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ارائه نظریه در قالب یک اثر هنری با آثار هنری دیگر متفاوت است، به‌عبارت‌دیگر هنرمندان ابزار اضافه‌ای برای ارائه نظریه خود دارند که آن‌هم آثار هنری است و این آثار نباید با سایر آثار هنری اشتباه گرفته شود.

سلیمی گفت: صرف پرداختن به حوزه‌های کلان زیبایی‌شناسی قدسی نمی‌تواند اولویت‌ها و نیازهای مقوله هنر را نشان دهد. پرداختن به مسائل ملموس و کاربردی در هنر مانند هنرهای تجسمی و موسیقی از موارد مهمی است که بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشت.

در ادامه این جلسه تفکیک مفهوم هنر به‌مثابه دانش با مفهوم هنر به‌مثابه یک مهارت، تعیین حدود ثغور یک نظریه هنری، تعیین فرآیند خلق آثار هنری، توجه به مقوله عرفان در موضع حکمت ایرانی اسلامی، توجه به مباحث زیربنایی همچون چیستی هنر و خاستگاه هنر از دیگر مواردی بود که توسط اعضا موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، گفت: تاکنون بیش از 2 هزار کرسی توسط کرسی‌های نظریه‌پردازی در اقصی نقاط کشور برگزارشده که عمدتاً در حوزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و اقتصاد بوده‌اند؛ اما در حوزه‌هایی همچون هنر نظریه مشخصی ارائه نشده است.

خسروپناه افزود: بایستی در حوزه فقه هنر و فقه موسیقی اقدام فعالانه داشت و برای تعریف مفاهیمی چون موسیقی اسلامی و موسیقی حکیمانه نیازمند توجه به نظریه‌پردازی در حوزه هنر هستیم.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، نیز در این جلسه گفت: فعالیت‌های حوزه هنر نیاز به مدیریت و ساماندهی جدی دارد. حوزه هنر عرصه‌ای چندوجهی است که همین موضوع سبب مشکلاتی در ساماندهی آن شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وجه عمل در فعالیت‌های هنری برجسته است و به همین منظور بایست در ارتقای استادان حوزه هنر به قابلیت‌های تجربی آن‌ها نیز اهتمام صورت گیرد.

آیت‌الله رشاد گفت: مصوبه تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که به پیشنهاد استاد فرشچیان نهایی شد از اقدامات بسیار خوب و قابل‌توجهی است که نیاز به اجرای هر چه سریع‌تر آن احساس می‌شود.

وی افزود: در فضای قانون‌گذاری آموزش عالی خلأها و موانعی به چشم می‌خورد که بایستی به رفع آن اقدام کرد و با توجه به‌شرط استادی در اعضای شوراهای تخصصی، دسترسی به استاد در حوزه هنر کم است و بسیاری از استادان هم تجربی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968574

وب گردی

وب گردی