تاملی بر مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الحیات »عربستان در مطلبی با عنوان «تاثیر تحریم های نفتی بر ایران » به قلم«ولید خدوری» به دور دوم تحریم ها علیه ایران اشاره کرده و تاثیرات آن را بر اقتصاد و نفت ایران مخرب دانسته است. وی در این زمینه می نویسد: «مرحله دوم تحریم های نفتی ایران در چهارم نوامبر ماه آینده آغاز می گردد. در مرحله اول، هشدار آمریکا شامل شرکت های بین المللی سرمایه گذار در صنایع داخلی آمریکا بوده است اما مرحله دوم تحریم، همه اقتصاد ایران و جهان را دربر می گیرد و این تحریم ها متوجه شرکت های وارد کننده نفت ایران و یا سرمایه گذاری در صنایع نفتی ایران می باشد. در همین زمینه، همزمان با اعلام تحریم نفتی از سوی ترامپ در داخل ایران، شاهد حرکت های اعتراض آمیز بودیم؛ به گونه ای که در این کشور ارزش پول ملی یعنی ریال در مقابل دلار کاهش شدیدی پیدا کرده است. از سویی دیگر، در راستای این دستور ترامپ، شرکت «کوزمو اویل » ژاپن اعلام کرده است که از ابتدای ماه اکتبر، از ایران نفت نمی خرد. تظاهرکنندگان ایرانی در تابستان، نسبت به هزینه نمودن میلیاردها دلار از سوی ایران در کشورهای عربی به جای توسعه ایران اعتراض کردند.»

«راهبرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حالت نزاع میان ایران و آمریکا» عنوان مقاله ای است که روزنامه « العرب» قطر به قلم «عادل عبد الله المطیری» به رشته تحریر در آورده و در آن به گزینه های اعضای شورای همکاری در نزاع میان آمریکا و ایران می پردازد. این رسانه می نویسد: «در روابط بین الملل، منافع ملی حرف اول و دوم و سوم را می زند و بعد از آن منافع منطقه ای و بین المللی. کشورهای موفق هم کشورهایی هستند که میان منافع ملی با منافع بین المللی و منطقه ایشان تعارض وجود نداشته باشد. در همین زمینه به نظر می رسد که منافع ملی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران و عراق در تعارض باشد و سخت تر آن است که منافع برخی از کشورهای منطقه ای مانند ایران با منافع قدرت های بزرگ مانند آمریکا در منطقه تعارض داشته باشد. در این خصوص، راهبردهایی در مقابل کشورهای عضو شورا قرار دارد. یکی از این راهبردها، راهبرد حفظ منافع می باشد. دوم، راهبرد ائتلاف و انطباق آن با کشورهای عضو این شوراست و راهبرد سوم، راهبرد موازنه علی رغم وجود همه تناقضات منطقه ای و جهانی است.»

روزنامه « الاهرام » مصر هم مقاله ای را با عنوان«عراق در معرض طوفان های منطقه ای وبین المللی » به قلم«مصطفی السعید» منتشر نموده که در آن به اتفاقات اخیر عراق و تبعات بین المللی و منطقه ای آن اشاره داشته است. نویسنده در این زمینه می نویسد: « آمریکا نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق را به علت وابستگی و تعهدش به ایران و عدم موافقتش با باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق در سال 2011 و موافقت با خروج آنها نمی بخشد. با خروج قانونی نیروهای آمریکایی از عراق، درگیری ها در این کشور از الانبار گرفته تا شمال و مرکز این کشور گسترش یافته و اعتراضات مسالمت آمیز به طغیان و سرکشی علیه دولت تبدیل شده به گونه ای که این درگیری ها همه جا گسترش پیدا کرده و زمینه را برای اشغال یک سوم خاک عراق توسط داعش فراهم ساخت. اگر چه انتخابات گذشته و اخیر در عراق سبب گردید تا داعش در این کشور نابود شود و قدرت گروه های افراطی را شکست اما در خصوص نتیجه این پیروزی ها میان ایران و حامیانش در عراق یعنی حشد الشعبی با حیدر العبادی که فرماندهی ارتش را بر عهده دارد، اختلاف به وجود آمد. این اختلافات سبب گردید تا آمریکا تحولات عراق را با نظارت بیشتری پیگیری نموده و در تشکیل دولت این کشور دخالت نماید.»

روزنامه «الوطن » عمان در مقاله ای بی نام با عنوان «زمانی که شورای امنیت به جایگاهی برای ساختن جنگ و کشتار تبدیل می گردد» که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد، عملکرد شورای امنیت را به طور کلی و مخصوصا درباره سوریه مورد نقد قرار می دهد. این روزنامه اشاره دارد: « آنچه که در اولین جلسه شورای امنیت (که درخصوص سوریه برگزار شد) اتفاق افتاد، تعجب برانگیر نبود. برخی از اعضای این شورا اتهاماتی را متوجه نظام سوریه کردند. مسئله شرم آور این است که برخی از اعضای دایم، این شورا را مکانی برای ساخت دروغ و فراهم نمودن زمینه برای شکل گیری جنگ، کشتار و غارت منابع در زمانی که به صلح و امنیت بین المللی بیش از هر زمان دیگر نیاز است، قرار داده اند. اگر امروزه مردم عراق با خونریزی و تروریسم مواجه‌اند و یا مردم لیبی هزینه هایی را از بابت تروریسم تحمل می کنند، نتیجه رویکرد استعماری و طرح های نابود کننده و تجزیه طلبانه شورای امنیت است.»

کد خبر: 968617

وب گردی

وب گردی