90 درصد گوشت  مورد نیاز کشور تولیدات داخلی است/ برای محرم کمبودی نداریم

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده گفت: طبق آمارهایی که وزارت جهاد و کشاورزی ارائه داده است، 90 درصد گوشت مورد نیاز و موجود در بازار را تولیدات داخلی و تنها 10 درصد آن را واردات تامین می‌کند.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص قیمت گوشت قرمز و دام زنده گفت: متاسفانه گوشت و دام زنده در بخش‌های مختلف ایران قیمت‌های مختلفی دارند، دام سبک در دامداری‌ها به رقم 20 تا 21 هزار تومان و در میادین 23 الی 24 هزار تومان به فروش می‌رسد.

پوریان در خصوص افزایش یا کاهش قیمت گوشت در ایام محرم گفت: ما فقط این ایام را در نظر نمی‌گیریم و تلاش بر این است که برای کل ماه‌های سال اقداماتی صورت گیرد.

او همچنین افزود: با توجه به تقاضای گوشت قرمز و سفید در این ایام، تدابیر زیادی اندیشیده شده است و گوشت‌های زیادی تامین شده که این گوشت‌ها در بخش گوسفندی شامل گوشت گرم و گوشت منجمد و در بخش گوساله شامل گوشت منجمد است که به صورت فراوان توسط شرکت پشتیبانی درحال توزیع هستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده تصریح کرد: در بعضی مواقع افزایش قیمت در سطح بالا در بازار ناشی از هیجانات است، در حال حاضر قیمت برای گوشت منجمد گوساله 29 هزار تومان و قیمت گوشت منجمد گوسفندی هنوز اعلام نشده است؛ اما به صورت انبوه وارد شده که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در تمام شهرها برای مصرف خانوار توزیع‌ می‌شود.

منصور پوریان بیان کرد: ما هیچوقت با کمبود گوشت در ایام محرم مواجه نبوده‌ایم و همیشه به اندازه کافی گوشت در بازار موجود بوده است. تنها چیزی که مقداری مردم را اذیت کرده، مقوله‌ گرانی بوده وگرنه همیشه به اندازه تقاضای مردم گوشت به بازار عرضه می‌شود و کمبودی نداشته ایم. در بخش دام نیز، دام به صورت انبوه وجود دارد و مردم نگران کمبود در این زمینه نباشند.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد از گوشت مصرفی مردم ایران را تولیدات داخلی تامین می‌کند، گفت: طبق آمارهایی که وزارت جهاد و کشاورزی ارائه داده است 90 درصد گوشت مورد نیاز و موجود در بازار را تولیدات داخلی و تنها 10 درصد آن را واردات تامین می‌کند؛ منتها با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تنش‌های موجود در بخش‌های مرتعی ، 30 درصد دام سبک مورد نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود و در بعضی زمان‌ها این آمار حتی افزایش هم پیدا می‌کند، در بخش دام لاشه به صورت گرم این واردات شکل انبوهی به خود گرفته است و در بخش منجمد نیز واردات به همین صورت انجام می‌شود.

پوریان در خصوص مشکلات ارزی و تاثیر آن در زمینه تامین خوراک برای دام‌ها توضیح داد: یک سری کالاها وابستگی به واردات دارند، برای مثال در بحث تامین نهاده در بخش دام و طیور همیشه با مشکلاتی رو به رو هستیم و دلیل این مشکلات این بوده که برای تامین نهاده در بخش دام سبک (جو ، سویا ، یونجه) همواره به واردات نیاز داشته و داریم.

او همچنین بیان کرد: ما در بخش تولید دام با کاهش مواجه نیستیم؛ اما در بخش دام سبک به علت اینکه زایش در هر فصلی انجام نمی‌شود، همیشه یک سری نوسانات در آمار صورت می‌گیرد، در بخش دام سنگین که کاملا مرتبط با واردات نهاده است این آمار کاملا وابسته به اوضاع اقتصادی و واردات و نوسانات ارزی است؛ بنابراین به طور کلی با کاهش تولید روبه رو نبوده و حتی در بخش‌هایی با افزایش تولید نیز مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968659

وب گردی

وب گردی