پیام حملات خمپاره ای به نمایندگی های سیاسی آمریکا در عراق

حملات خمپاره ای به نزدیکی نمایندگی های سیاسی آمریکا در بصره و بغداد تنها یک روز پس از آتش زدن کنسولگری ایران در بصره پیامی آشکار به دخالت های آمریکا در روند تشکیل دولت در این کشور بوده و نشان می دهد آمریکا از قدرت لازم برای مقابله با نفوذ منطقه ای ایران برخوردار نیست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی اعلام کرد: اطراف دفتر دیپلماتیک آمریکا در بغداد و بصره عصر روز شنبه با چند خمپاره هدف قرار داده شد و این تنها یک روز پس از به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره اتفاق افتاد و بسیاری از ناظران سیاسی این مساله را پیامد رقابت و درگیری میان جریان های سیاسی وابسته به ایران و آمریکا می دانند.

چند خمپاره در نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره که در اطراف فرودگاه این شهر قرار دارد برخورد کرد اما بر اساس اظهارات «جواد دیوان» رئیس کمیته هواپیمایی عراق این حملات خسارتی برای فرودگاه نداشته است.

چنانچه چند خمپاره به سوی منطقه الخضراء بغداد که سفارت آمریکا در آن قرار دارد نیز شلیک شد.

این حوادث تنها یک روز پس از آتش زدن کنسولگری ایران در بصره از سوی معترضان عراقی اتفاق افتاد.

تظاهرات در بصره که از تابستان جاری به دلیل قطع جریان برق و مطالبات مردمی برای بهبود خدمات ارائه شده از سوی دولت و انجام وظایف حکومتی در برابر شهروندان آغاز شده بود، مجدداً از ماه جاری از سر گرفته شد و پس از کشته شدن چند تظاهرات کننده شعله ور گردید.

این تظاهرات به کشته شدن 12 نفر و مجروح شدن ده ها تن دیگر از ابتدای ماه جاری منجر گردید و سازمان عفو بین الملل نیز با محکوم کردن اقدام نیروهای امنیتی اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق به سوی تظاهرات کنندگانی که به سمت آنها سنگ و در برخی اوقات کوکتل مولوتوف پرتاب نمودند، تیراندازی کرده اند.

پنجشنبه گذشته معترضان خشمگین دفاتر بیشتر احزاب سیاسی در بصره از جمله احزاب مورد حمایت ایران و همچنین ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

دولت عراق نیروهای اعزامی به بصره را افزایش داده تا کنترل اوضاع را به دست گیرد و در واکنش به حوادث بصره حیدر العبادی، نخست وزیر عراق فرمانده پلیس این شهر را برکنار کرد و محدودیت های عبور و مرور در این شهر جنوبی عراق برقرار گردید.

پس از آتش زدن کنسولگری ایران در بصره، «قیس الخزعلی» رهبر «عصائب اهل الحق» نسبت به هر گونه واکنش این گروه هشدار داده و اعلام کرد اگر معترضان بخواهند کنترل امور را با آتش زدن دفاتر و دیگر اقدامات در دست گیرند، می توانند در قبال این تحرکات مقابله کرده و از خود دفاع کنند.

پس از گذشت چند ساعت از سخنان الخزعلی چند خمپاره به سوی منطقه الخضراء بغداد شلیک شد.

وزارت خارجه آمریکا پس از آن، خشونت علیه دیپلمات ها به خصوص حوادث بصره را محکوم کرد.

روز شنبه نیز در نشست اضطراری پارلمان عراق، جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر و الفتح به رهبری هادی العامری خواستار استعفای نخست وزیر عراق شدند.

عراق هم اکنون و پس از 3 سال جنگ با داعش با مشکلات متعددی روبرو شده است که از جمله این مشکلات، بازسازی مناطق ویران شده و جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد نیروهای داعش در این کشور است.

العوضی تحلیلگر سیاسی عراقی در این خصوص گفت: هدف قرار گرفتن منطقه الخضراء بغداد، پیامی به آمریکا برای دخالت های این کشور در روند تشکیل دولت در عراق بود.

وی افزود: ایران از نقشی مهم و محوری در عرصه سیاسی عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در 15 سال گذشته و سرنگونی صدام برخوردار است و از طریق جریان های شیعی به این نقش آفرینی اقدام می نماید.

این تحلیلگر مسائل عراق معتقد است، حضور نظامی احزاب شیعه در عراق در جریان جنگ با داعش گسترش یافته است که این مساله در انتخابات ماه می گذشته در عراق ثمراتی سیاسی به دنبال داشت و جریان الفتح به رهبری هادی العامری که از سوی ایران حمایت می شود توانست دومین جایگاه از لحاظ تعداد کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد.

جریان سائرون نیز که توانست بیشترین کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده و در میان گروه ها و جریان های مختلف در صدر قرار گیرد، نتوانست به تنهایی برای تشکیل دولت اقدام نماید و همین مساله سبب شد تا برای مقابله با ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری که هر دو مورد حمایت ایران هستند، با حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق ائتلاف نماید.

آمریکا در گذشته با محاصره ایران و وضع تحریم علیه این کشور تمایل داشت متحدان ایران در عراق قدرت را به دست نگیرند و از سوی دیگر احزاب عراقی را با گرایشات مختلف برای حمایت از حیدر العبادی تحریک می کرد اما امروز اوضاع در عراق تغییر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968670

وب گردی

وب گردی