جهانگیری: شرایط فعلی کشورپایدار نیست/ یک میلیارد دلار برای اشتغال‌زایی از صندوق توسعه ملی برداشتیم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش دشمنان ترسیم آینده نامطمئن برای مردم ایران است، گفت: اگر دشمن به سمتی رفته تا اعتماد مردم را به مخاطره بیندازد ما باید در نقطه مقابل آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با بیان اینکه دست نیاز همه در جامعه به سمت دانشگاه‌ها دراز است، اظهار داشت: شرایط کشور خطیر و دشوار است؛ اما فرصت های خوبی می شود از دل همین شرایط سخت خلق کرد. ما اعتقاد و امید داریم به اینکه وعده خداوند بر ماندگار نبودن روزهای سخت است.

وی افزود: تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که تحولات بزرگ از دل شرایط دشوار بیرون می‌آید و وقتی چنین شرایطی وجود دارد، چشم امید به کانون‌هایی برای مواجهه با آن است که در رأس آن دانشگاه است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیازمند حرکتی دقیق هستیم، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید راهکارهایی برای عبور از دشواری‌ها ارائه دهند چراکه در این مسئله سهم زیادی دارند و حتی دیدیم که مقام معظم رهبری نیز در موضوع اقتصاد به نامه و پیشنهاد جمعی از دانشگاهیان اشاره می‌کنند.

جهانگیری با بیان اینکه دانشگاه باید دیده شود و از او مطالبه کرد، تصریح کرد: رسیدن به نقطه‌ای که درک جدی از نیازها وجود داشته باشد و این نیاز به سمت دانش و دانشگاه برود، گام بزرگی در پیشرفت کشور به وجود می‌آید.

وی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، یقینا می‌تواند محورش توسعه درون‌زا باشد. مهم‌ترین یا اصلی‌ترین نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت های داخلی کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای توسعه ملی و درون‌زایی نیازمند یک دانشگاه فعال هستیم، خاطرنشان کرد: در فرهنگ ما نیز آمده است «توانا بود هرکه دانا بود»؛ این یعنی از قبل هم دانایی به‌عنوان یکی از الزامات پیشرفت در فرهنگ ایرانی وجود داشته است. توسعه علمی کشور ضامن اصلی بقای ماست که باید به صورت جدی به آن بپردازیم.

جهانگیری ادامه داد: امروز دیگر دانشگاه را کسی به‌عنوان مجموعه‌ای فیزیکی نگاه نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها تبدیل به کانون های فکری شده اند که جامعه و محیط پیرامون خود را نقد می کنند.

وی با بیان اینکه انتظار ما از دانشگاه نقاد به‌عنوان مرکز علم، فناوری و محل تجمع نخبگان، حساسیت نسبت به مسائل جامعه، منطقه و جهان اطراف خود است، تصریح کرد: دانشگاه باید نسبت به مسائل مهم و حساس واکنش داشته باشد و راهکار ارائه دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیریت حاکم بر آمریکا با ما وارد نبرد نرمی شده است، گفت: آمریکایی‌ها فکر می کنند با استفاده از قدرت اقتصاد و رسانه خود می‌توانند اقتصاد و افکار عمومی ما را تحت فشار قرار دهند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: چندی پیش در گزارشی اعلام شد که ده‌ها کانون فکری نشسته‌اند و از میان صحبت های مسئولین استخراج کرده اند که چگونه می‌توانند بر اقتصاد ما تاثیر بگذارند.

وی با بیان اینکه دولت باید به دنبال تامین درآمدهای مورد نیاز کشور باشد، افزود: می گویند باید منابع درآمدی ایران را مورد هدف قرار دهیم، ما به‌عنوان دولت باید دنبال راهکارهایی برای فروش نفت باشیم. می گویند ما نباید بگذاریم که اگر ایران نفت فروخت به پول آن دست پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش دیگر دشمنان ترسیم آینده نامطمئن برای مردم ایران است، عنوان کرد: یک مجموعه‌ای از قدرت به دنبال این است تا اتفاقاتی در ایران پیش بیاید و از آن نتیجه‌ای بگیرد. فکر می‌کنم بیش از دولت و مسئولین، نخبگان کشور وظیفه دارند. اگر دشمن به سمتی رفته تا امید و اعتماد مردم را به مخاطره بیندازد ما باید دقیقا نقطه مقابل آن یعنی افزایش امید و اعتماد را دنبال کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: اینکه می گوییم مشکلات کشور راهکار سیاسی دارد، برخی فکر می کنند که منظور این است یک گروه سیاسی بروند و گروه سیاسی دیگری بیایند در حالی که منظور این نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نیازمند شناخت طراحی دشمن و عبور ملت از پیچ تاریخی پیش رو هستیم، ادامه داد: به میزانی که بتوانیم اعتماد را در داخل کشور فراهم و امید را تقویت کنیم تا آمریکایی‌ها احساس کنند شکست خورده‌اند، زمان این شرایط کوتاه خواهد بود. می‌توان این کار را در همین سال ٩٧ تمام کرد.

جهانگیری تصریح کرد: امروز مسئله آب به یک ابرچالش تبدیل شده است. وضعیتی که امروز در خوزستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و یزد داریم چالش جدی آینده ایران است و دانشگاه‌ها باید روی آن کار کنند. چالش‌های محیط زیست، بودجه ریزی و... مسائل اصلی کشور هستند که نیازمند پرداختن به آن در دانشگاه ها و پایان نامه ها هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در معیار رتبه بندی دانشگاه ها یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد، معیار حل مسائل و مشکلات دانشگاه است، گفت: دانشگاه می تواند کانون تقویت انسجام ملی در کشور باشد، البته مشکلاتی دارند که حتما باید به آنها پرداخت. علی‌رغم محدودیت‌ها اما سعی کرده‌ایم تا نگذاریم بودجه دانشگاهها کمتر شود. البته با توجه به تاثیری که در آینده بر صادرات نفت ما ایجاد خواهد شد، امیدواریم به اندازه نیاز حیاتی و ضروری نفت بفروشیم که به معنای کاهش بودجه در سال آینده است.

جهانگیری در پایان با بیان اینکه دیروز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کمک به اشتغال اختصاص دادیم، خاطرنشان کرد: دولت از مراکز رشد و فناوری که در کنار دانشگاه‌ها ایجاد شده است حمایت می کند تا دچار محدودیت اعتبار نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968699

وب گردی

وب گردی