غیبت سخنگوی دولت؛ یعنی فرار از پاسخگویی

نداشتن سخنگو برای دولت به نوعی بی توجهی به افکار عمومی تلقی می شود؛ زیرا نشان می دهد کابینه رغبتی برای پاسخگویی به مردم ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، شفافیت و پاسخگویی همواره باعث می شود موضوعات روشن شود و جای هیچ ابهام و سوالی نماند. این موضوع برای هر ساختار و سازمانی صدق می کند. چه این چهارچوب شهرداری باشد و یا دولت، فرقی ندارد. باید مسائل برای اذهان عمومی و مردم روشن شود. به خصوص اگر مردم از طرف برخی افراد شاهد رفتارهای تندی باشند که نیاز باشد برای آنها موضوعاتی روشن شود؛ اما با این مقدمه باید به طور خاص گفت چرا دولت بعد از نزدیک به شش هفته هنوز سخنگویی برای خود انتخاب نکرده است. برای رسیدن به این موضوع باید به جریان برکناری نوبخت توجه داشت. شامگاه سه‌شنبه ۹ مرداد محمدباقر نوبخت در صفحه توییتر خود از تغییر سخنگوی دولت دوازدهم با موافقت روحانی خبر داد. با این تصمیم رئیس‌جمهور، نوبخت در ریاست سازمان برنامه و بودجه ماند و قرار شد سخنگویی دولت را فرد دیگری بر عهده بگیرد. بعد از این اتفاق گمانه زنی ها در خصوص افرادی که جایگزین نوبخت خواهند شد بالا گرفت.

کاندیداهای سخنگویی:

در این مدت از گزینه‌های متعددی در رسانه‌ها نام برده شده که به عنوان سخنگوی جدید دولت مطرح شده‌اند؛ مثل اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، علی طیب‌نیا وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، علی ربیعی وزیر پیشین کار و امور اجتماعی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور و ... که هیچ کدام نه تایید و نه تکذیب شده‌اند؛ اما گفته می‌شود شانس جهانگیری و واعظی برای تصدی این سمت از بقیه بیشتر است.

با این حال اتفاقات زیادی در همین چند وقتی که دولت سخنگو نداشته است افتاده که نیاز دارد تا موضع رسمی کابینه دوازدهم نسبت به آنها اعلام شود. به طور مثال قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در اظهار نظری گفت: « فعلاً مدیریت همین است، شما مردم رأی داده‌اید و انتخاب کردید، پس بی‌خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم.» چنین سخنانی نیاز دارد تا دولت هرچه سریع تر نسبت به آن اعلام موضع کند. زیرا در صورت عدم چنین اقدامی مردم اعتمادشان نسب به دولت را به مرور از دست خواهند داد. چون می بینند دولتی که باید خدمتگزار آنها باشد حالا در جایگاهی قرار گرفته که تلویحا از پاسخگویی و شفافیت فرار می کند.

فاصله گرفتن دولت از مردم :

اما با این اوضاع چرا دولت هنوز سخنگویی ندارد؟ حمید قزوینی فعال سیاسی معتقد است: دیر کرد دولت در معرفی سخنگو سیاست خود دولت است: « استراتژی دولت این است که تا می‌تواند از معرفی سخنگو در شرایط فعلی طفره برود. دولت واقعا تمایلی به این کار ندارد.»

نیز با انتقاد از منفعل بودن مسئولان در معرفی سخنگو می‌گوید: «دولت به نحوی عمل می‌کند که انگار منتظر است هرچه زودتر سه سال باقی مانده به پایان برسد و از وضعیت کنونی خلاص شود. از همین رو با توجه به اتفاقاتی که امروز در کشور رخ می‌دهد تلاش می‌کند خود را از حاشیه دور کند. عدم معرفی سخنگو هم در همین راستا است؛ اما این، باعث فاصله گرفتن با مردم می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «عجیب و بعید است که تا این حد به افکار عمومی بی‌اهمیت باشند و پاسخ‌های دولت را به پاسخ‌های رئیس‌جمهور در شبکه تلویزیونی یا در مقام پاسخگویی به نمایندگان مجلس در پارلمان محدود کنند.دولت نسبت به مردم هم بی‌اعتنا و هم منفعل شده است.»

«دولت من دولت پاسخگو خواهد بود.» این وعده‌ای بود که حسن روحانی پس از تکیه بر صندلی پاستور به مردم داد؛ وعده‌ای که نشان از اهمیت سخنگو در دولت دارد. در واقع سخنگو داشتن به معنای پاسخگو بودن دولت به افکار عمومی است؛ اما آنچه امروزه می بینیم نبود سخنگو و شفاف نبودن فضای مدیریتی دولت برای مردم است.

عدم شفافیت

شفاف نشدن فضا برای مردم و عدم پاسخگویی باعث می شود تا فضای کشور بیش از پیش ملتهب شود؛ زیرا در حوادث اخیر خرداد ماه دیده شد زمانی که مسئولان از صحنه پاسخگویی به دور بودند و تن به ارتباط رو در رو با مردم ندادند فشار اقتصادی باعث بسامد بازارهای مالی کشور شد که دود این کار به چشم ملت رفت. البته نباید فراموش کرد روشن شدن مواضع دولت هم می تواند از مزایای داشتن سخنگو در دولت باشد؛ یعنی معلوم شود که دولت چه اقدامات و کارهایی را در خصوص مطالبات مردم انجام داده است و به طور دقیق اعلام کند. در این خصوص حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر گفت: «دولت در جایگاه اجرایی باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشد و حقوق شهروندان را به آنان اعطا کند.»

با تمام این تفاسیر پس می طلبد دولت هرچه سریع تر سخنگویی برای خود انتخاب کند؛ زیرا این کار بیش از همه به نفع خودش تمام خواهد شد. با این کار می تواند حداقل درجهت پاسخگویی و همراه کردن افکار عمومی با خود قدم های مثبتی را بردارد که در نتیجه پایگاه اجتماعی اش را می تواند در بین مردم محکم کند. این موضوع یکی از مولفه های قدرت هر دولتی است که برای به دست آوردنش حداقل شفافیت و پاسخگویی به موقع و صریح را می طلبد که امروزه دولت در نبود سخنگوی خود، ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 968819

وب گردی

وب گردی