سالانه یک تریلیون دلار در جهان رشوه پرداخت می شود

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد برآوردهای این سازمان بیانگر آن است که سالانه مبلغی حدود یک تریلیون دلار در سراسر جهان رشوه پرداخت می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امرز دوشنبه اعلام کرد حجم رشوه های پرداخت شده از سوی افراد و شرکت ها در سراسر جهان به یک تریلیون دلار می رسد.

این آمار در نشست گفت و گوی آزاد در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص فساد و مناطق درگیری در جهان مطرح شد.

گوترش افزود: مبالغی که در فسادهای مالی جهان مبادله می شود دست کم به 2.6 تریلیون دلار می رسد که این برابر با 5 درصد از تولید ناحالص داخلی جهان است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست اعتراف کرد فساد در همه کشورهای جهان اعم از فقیر و ثروتمند، شمالی و جنوبی و پیشرفته و در حال توسعه وجود دارد.

وی ادامه داد: فساد مردم را از حقوق خود محروم می کند و باعث کاهش سرمایه گذاری های خارجی می شود و طبیعت را از بین می برد و همچنین ناامیدی از دولت ها را در پی خواهد داشت و معمولا همین مساله عامل اختلالات سیاسی و اجتماعی است.

گوترش هشدار دارد فساد به هر شکلی موجب بی ثباتی و خشونت می شود مانند تجارت غیر قانونی سلاح، مواد مخدر و انسان.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین افزود: پژوهش های گسترده انجام شده از سوی دفاتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد بیانگر آن است که دریافت رشوه در میان کارمندان دولتی در مناطقی از جهان که تحت تاثیر درگیری های مختلف قرار دارند بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968842

وب گردی

وب گردی