اجرای تکنیک جدید برای مهار ژن‌های موثر در تشکیل بیوفیلم

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به اجرای تکنیک جدید برای مهار ژن‌های موثر در تشکیل بیوفیلم شد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، فاطمه میرزایی مجری این تحقیق، گفت: آنتی بیوتیک‌ها و سیستم ایمنی بدن تنها باکتری‌های سطح بیوفیلم را نابود کرده و بر باکتری‌های عمق بیوفیلم تاثیری ندارد؛ بنابراین یافتن یک راه درمانی موثر بر مهار تشکیل بیوفیلم ضروری است.

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا موفق به اجرای تکنیک فتودینامیک تراپی همراه با رنگ ایندوسیانین گرین جهت مهار ژن‌های عامل ایجاد بیوفیلم ica A و ica D در باکتری استافیلوکوکوس اورئوس شد.

وی افزود: یکی از این روش‌ها ایندوسیانین گرین فتوری اکتیو است که در جریان مطالعه انجام شده در واحد علوم و تحقیقات، به کمک رنگ ایندروسیانین گرین و کمک تابش لیزر کم توان ۵ وات با طول موج ۸۰۹ نانومتر به مهار ژن‌های ica A , ica D استافیلوکوکوس اورئوس که نقش موثری در تشکیل بیوفیلم دارند، پرداخته شده است.

به گفته وی، استافیلوکوکوس اورئوس یکی از ۵ عامل شایع ایجادکننده عفونت‌های بیمارستانی به ویژه عفونت‌های زخم پس از جراحی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، از بیماری‌های ساده پوستی مانند کورک و آبسه تا بیماری‌های تهدیدکننده مانند مننژیت، اندوکاردیت و... را ایجاد می‌کند.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در تشریح برتری نتایج این تحقیق نسبت به استفاده از آنتی بیوتیک و مواد ضد عفونی کننده، اظهار داشت: در برشمردن مزایای تکنیک اجرا شده در این تحقیق، می‌توان به عدم مقاومت به نور پس از استفاده مکرر و استفاده آسان در منطقه آسیب دیده و عوارض جانبی کم و حداقل اشاره کرد.

بر طبق این گزارش، تحقیق با عنوان «بررسی اثر ایندروسیانین گرین فتوری اکتیو بر مهار ژن ica A , ica D استافیلوکوکوس اورئوس با تکنیک RT-PCR « در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته میکروبیولوژی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر قربانعلی زادگان انجام شده است.

میرزایی در پایان درباره امکان کاربردی کردن و تجاری‌سازی نتایج این تحقیق اظهار داشت که می‌توان به صورت پروتکل دارویی برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استفاده کرد.

کد خبر: 968867

وب گردی

وب گردی