دانشگاه‌ها فاقد حداقل استانداردهای معماری  هستند

این روزها دانشگاه ها و موسسات آموزشی در هر نقطه ای از کشور دیده می شوند، اما دانشگاه‌ها در حوزه عمران و معماری،‌ فاقد حداقل استاندارد های لازم هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تا به حال شده است که درون فضایی قدم بگذارید و احساس کنید در خانه خودتان هستید؟ احتمالا برایتان پیش آمده زمانی که از آثار باستانی و تاریخی کشورمان دیدن می‌کنید، احساس غرور کرده وحس کنید که به این مکان تعلق دارید؛ حتی شاید دلتان بخواهد با غریبه ها ساعت ها در آن جا بشینید و گل بگید و گل بشنوید.

شاید برعکس این موضوع هم برایتان اتفاق افتاده باشد مثلاً زمانی که خواستید خانه خود را عوض کنید، احتمالاً وارد خانه ای شده اید که نه تنها از دید دیگران، بلکه از دید خودتان هم مشکلی نداشته؛ اما خانه حس خوبی را به شما القا نکرده است. در چنین شرایطی انگار حسی دائما به شما تلنگر می زند که به آن فضا تعلق ندارید و این بنا متناسب با شخصیت شما طراحی نشده است.

این داستان تنها شامل حال خانه نمی شود ممکن است در مدرسه باشید و چنین احساسی به شما دست بدهد، ممکن است در راهروهای دانشگاه قدم بزنید و حس کنید این فضا متناسب با رشته های تحصیلی دانشجویانی که در آن جا درس می خوانند، طراحی نشده و بیشتر شبیه به یک ساختمان اداری با اتاق های بسیار است. شاید بخشی از این موارد به دلیل عدم توجه کافی به طراحی، ساخت و تعمیر نگه داری ساختمان ها رخ داده است.

شاکری: دانشجو دربرخی دانشگاه ها تصور می کند برای تحصیل به اداره یا مسافرخانه رفته است!

این روزها دانشگاه ها و موسسات آموزشی در هر نقطه ای از کشور دیده می شوند، اگر بحث کیفیت این دانشگاه‌ها را کنار بگذاریم،‌ در حوزه عمران و معماری،‌فاقد حداقل استاندارد های لازم هستند، حتی در برخی موارد دیده شده به مرور زمان بناهای اطراف دانشگاه خریداری شده و با تغییرات نه چندان زیادی، به مجموعه دانشگاه اضافه شده است.

چندی پیش بود که رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اعلام کرد: دانشگاه های علمی کاربردی معمولا توسط دستگاه های دولتی و اجرایی تاسیس شده اند و فاقد پردیس دانشگاه هستند، دانشجوها در چنین فضایی تصور می کنند برای تحصیل به مسافرخانه یا یک اداره رفته اند و احساس نمی کنند در فضای دانشگاهی قرار گرفته اند. ابهت ساختمان ها، محوطه دانشگاه و المان هایی که در آن به کار برده می‌شود، در ساحت دانشجویی اثر می گذارد. همچنین زمانی که اساتید موضوع یا درسی را ارائه می دهند، در یک محوطه مشخص، حضور پیدا می کنند. تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، در بهبود شخصیت دانشجو تاثیر گذار است. زمانی که آزمایشگاه ها، کارگاه ها و تجهیزات در یک سایت قرار گرفته اند، در شاکله دانشجویی تاثیر اساسی خواهند داشت، تمامی این موارد را می توانید در واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های برتر کشور مشاهده کنید.

انسانیت نهفته در آموزش معماری، باید بتواند یک جامعه را در خود ایجاد کند

یکی از مسائلی که اساتید همراه به دانشجویان معماری تاکید می کنند این است که خود را در هرفضایی که طراحی می کنند قرار دهند تا بانیازهای کاربر آشنا شوند، با چشم او ببیند،‌ همراه او در فضایی که ساخته خودشان است قدم بزنند،‌ معماران همراه به جایگاه انسان در طراحی های خودشان توجه ویژه ای دارند، برای اینکه با جزئیات طراحی دانشگاه ها داوود شهیدی فارغ التحصیل از دانشگاه بوستن و استاد معماری دانشگاه آزاد اسلامی است، وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان جایگاه انسانیت در آموزش گفت: در ابتدا لازم است به گفته لوئی کان معمار دوره‌ی مدرن استناد کنم، وی معتقد بود آن چیزی که به آموزش شکوه می دهد، ساختمان های شیک و مجللی نیست که برای این منظور در نظر گرفته می شود؛ بلکه انسانیت است که در آموزش مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال معلم برای تدریس علم، ممکن است چند دانشجو را در سایه یک درخت، گرد هم آورد و با عشق به آن ها مبانی علمی و اخلاقی را آموزش دهد.

وی ادامه داد: مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، مقدمه ای بود تا بگویم اگر معماری یک مدرسه یا دانشکده قادر باشد که انسانیت نهفته در کلام این معمار بزرگ را در ساختمان خود منعکس کند، آن‌گاه می توان آن را به عنوان یک معماری خوب و مناسب برای یک دانشکده در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: انسانیت نهفته در آموزش معماری، باید بتواند یک جامعه یا خانواده ای بزرگ را در خود ایجاد کند؛ شخصی که داخل ساختمان حضور دارد باید احساس کند که معماری ساختمان منجر شده است که او به دیگران نزدیک تر شود، به گونه ای دیگر می توان گفت ساختمان باید یک همسایگی را در خود خلق کند. در این زمینه می توان به طرح دانشکده معماری دانشگاه هاروارد اشاره کرد که این حس را به دانشجویان القا می کند، تمام دانشجویان زیر سقفی مشترک در کنار یکدیگر روی پروژه های خلاقانه ای کار می کنند اگر چه که دانشجویان این دانشگاه از کمبود فضای حاوی استقلال فردی گله داشتند.

شهیدی اضافه کرد: در اینجا لازم است نکته ای را یادآوری کنم، آن هم حق انتقاد از معماری ساختمان مدرسه یا دانشکده است که در دموکراسی های برخی کشورهای پیشرفته وجود دارد، یعنی باید میان محیط اجتماعی و معماری باید ارتباطی مستقیم وجود داشته باشد، آزادی بیان و اظهار نظر، یک فضای اجتماعی را کامل می کند.

در الگوسازی و شکل دادن به معماری نباید یکسونگر بود

به گفته وی، نباید در الگوسازی و شکل دادن به معماری مدرسه یا دانشکده، خیلی زیاد تک ساحتی و یکسو نگر بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به انعطاف پذیری فضائی در معماری گفت: این انعطاف پذیری می تواند بین الگوسازی و شکل دادن به معماری یک دانشکده؛ پلی را برقرار کند؛ یعنی از یک سو به دانشجویان معماری ساکن ساختمان، امکان بازنگری در فرم های معماری را بدهد و از سوی دیگر شخصیت معماری طراح ساختمان نیز محفوظ بماند.

وی افزود: به نظرمن، یک دانشکده معماری، مجموعه ای از آتلیه ها است که توسط دانشجویان معماری مدیریت می شوند. این جمله مرا به یاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در زمان مهندس سیحون و یا دکتر میرفندرسکی انداخت، خود من هم در این دانشگاه تحصیل کرده ام، فضای آتلیه های این دانشگاه به گونه ای طراحی شده است که احساس گرم و خودمانی را به دانشجویان، اساتید القا می کند، همچنین فضای سبز محوطه بیرونی دانشکده نیز منجر می شد یک زندگی جمعی بسیار خلاق این مکان شکل بگیرد.

شهیدی اظهار کرد: به اعتقاد من، باید از کلیه تجربیات معماری دانشکده های مشهور جهان استفاده کرد تا بتوانیم محیط سرزنده، خلاق و کارشناسانه برای دانشجویان ایجاد کنیم. از جمله این دانشگاه های می توان به دانشکده هائی چون بوزار پاریس، دانشکده باوهاوس و غیره اشاره کرد.

ساختمانی که در آن دانشجو تربیت می شود، باید که شایسته کلمه دانشجو و معماری باشد​

وی در زمینه ارتباط میان معماری و ساختمان در ایران گفت: متاسفانه در ایران هنوز تفاوت 2 کلمه "معماری" و "ساختمان" به درستی درک نشده است. اگرچه شاهد آن هستیم که معماری به هر نحوی که شده در ساختمان تحقق می یابد اما شاید تنها تعداد بسیار کمی از این ساختمان ها شایسته اطلاق کلمه معماری یا معمارانه باشند.

این کاریکاتوریست و طنزپرداز افزود: همانطور که می دانید؛ هر کمیتی دارای کیفیت مطلوب نیست؛ در همین راستا هر ساختمانی هم معماری صحیح نیست. طبیعتا ساختمانی که در آن دانشجو تربیت می شود، باید که شایسته کلمه دانشجو و معماری باشد، این ساختمان باید حاوی حداقل ارزش های کیفیت فضائی یک طرح معماری را داشته باشد

معماری دانشکده ها بسیار خشک و نسنجیده صورت می گیرد

وی با اشاره به افزایش دانشگاه های هنر و معماری در ایران اشاره کرد و گفت: در کل شرق و غرب قاره اروپا، حدود 220 تا دانشکده معماری وجود دارد، این در حالی است که کل تاریخ معماری معاصر، میانه، کلاسیک، گوتیک، باروک و آرت نوو و غیره در اروپا شکل گرفته است، اما این روزها در کشورمان یا دانشکده معماری دارند و یا چند کلاس خود را به دروس معماری اختصاص داده اند، تمام گرایش ها و استایل هایش در اروپا ست که شکل گرفته اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: متاسفانه برخورد آموزشی با معماری و هنر در کشور ما بسیار بوروکراتیک و مکانیکی است، حتی در برخی موارد جزوه ها و برنامه‌ها و پروژه های اساتید شبیه به بکیدیگر شده است. معمولا معماری دانشکده ها بسیار خشک و نسنجیده صورت می گیرد. در برخی موارد مشاهده می شود کلاس درس دانشگاه ها، اتاق های یک ساختمان مسکونی یا اداری بوده اند و با کاربری کلاس درس طراحی نشده اند.

وی بیان کرد: ولی من شخصا به عنوان استاد دانشگاه، ناامید و بی عمل نبوده ام و سعی کردم که علاقه مندانه و به شکل خلاق عمل کرده و مثبت اندیش باشم. برای مثال در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، به دانشجوها می گفتم که بر فضای دانشگاه تمرکز کنند و سازه های سبک چوبی را در محیط خلق کنند و هر کدام با دیدگاه خودشان، محیط، حجم و دسترسی های دانشگاه را بازسازی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968877

وب گردی

وب گردی