جهانگیری:  به مدیرانی نیاز داریم که از توان و حیثیت خود برای کشور هزینه کنند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط دشواری قرار داریم؛ اما به بن بست نرسیده‌ایم،‌ گفت: تحریم ها تاثیر زیادی داشته و آمریکا جنگ اقتصادی علیه مردم ایران را آغاز کرده است، علاوه بر این، جنگ رسانه‌ای و سیاسی را نیز در دستور کار قرار داده تا بر افکار عمومی اثر بگذارد. 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در مراسم امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت آب و فاضلاب در وزارت نیرو، با بیان اینکه شرایط کشور خاص، خطیر و دشوار است، اظهار کرد: معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل تهدید هستند، شرایط دشوار است ولی به بن‌بست نرسیده‌ایم. از دل شرایط دشوار، فرصت‌های زیاد و تحولات بزرگی به وجود می‌آید، مهم این است که عزم و اراده مدیریت بر این باشد که شرایط دشوار در کوتاه‌ترین زمان طی شود.

او افزود: آمریکا در نهایت بی‌قانونی و بی‌احترامی به مقررات بین‌المللی از توافق برجام خارج شد و سعی کرد خواسته‌های ظالمانه و غیرقانونی خود را عملی کرده و ملت ایران را تحت فشار قرار دهد تا ما به خواسته‌های آن تن دهیم؛ اما من امیدوار و مصمم هستم که با میدان‌داری فعالان اقتصادی، مدیران توانمند دولتی و کمک مردم از این شرایط با کمترین هزینه عبور می‌کنیم و به آمریکا نشان می‌دهیم از این مسیر نمی‌تواند به نتیجه برسد و تنها راه آنها در برابر ملت ما رعایت ادب، احترام و منطق است. این منطقی نیست که آنها اول ما را تحریم کنند و بعد بگویند مذاکره کنیم و ما قطعا به این شرایط تن نمی‌دهیم.

جهانگیری تصریح کرد: تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته و آمریکا اعلام کرده است که علیه ما یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است، علاوه بر این آن‌ها جنگ رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومی ملت ما تاثیر بگذارند. در این شرایط انتظار ملت ما این است که همه دستگاه‌ها و قوا به گونه‌ای باشد که حداقل فشار بر زندگی آن‌ها وارد شود.

او خاطرنشان کرد: ما ضعف‌ها و اشکالات خود را باید صادقانه با مردم در میان گذاشته و آنها را اصلاح کنیم. یک مدیریت تازه‌کار، جدی و تمام وقت می‌تواند کشور را خوب اداره کند. مدیران کم‌انگیزه، بی‌انگیزه و کسانی که فقط به دنبال اشغال پست بودند، اهل نق زدن هستند یا دنبال بهره‌برداری سیاسی از شرایط به نفع خود هستند، ما به مدیرانی نیاز داریم که از توان و حیثیت خود برای کشور هزینه کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جفاست که عده‌ای در شرایطی که مردم تحت فشار هستند، ببینند که پول بیشتر یا رانت بیشتر به دست آورند. اگر این اتفاق در مدیران دولتی رخ دهد، عین خیانت است. نباید عده‌ای فکر کنند از این شرایط بهره‌برداری سیاسی کرده و به دیگران حمله کنند. مردم ایران آگاه و فهمیده هستند و همه حرکات را زیر نظر داشته و تشخیص می‌دهند که چه کسی خالصانه خدمت می‌کند و چه کسی اقدام دیگری انجام می‌دهد.

جهانگیری بیان داشت: در این شرایط مدیریت تمام وقت و پای کار موفق خواهد بود. مدیران بی انگیزه، مدیرانی که دنبال نق زدن هستند، مدیرانی که دنبال پست بوده اند، مدیرانی که دنبال بهره برداری سیاسی بوده اند، مناسب این شرایط نیستند. جفایی بزرگتر این نیست که در شرایطی که مردم در فشار هستند، به دنبال آن باشیم که پول بیشتری به جیب بزنیم. چنین مدیریتی عین خیانت بزرگ است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: افرادی که به فکر بهره برداری سیاسی از شرایط موجود هستند و بگویند عده ای حمله کنیم تا محبوب شویم نیز خیانت می کنند. مردم ایران دقیق هستند و می دانند چه کسی صادقانه کار می کند و چه کسی خیانت کرده است. کسانی که فکر می کنند آبرو و ثروت خود را بالا می برند، یک اتفاق ساده است و ناگهان خبر می رسد که فلانی رفت. این دنیا ماندگار نیست. فرقی ندارد بخش خصوصی یا مدیر دولتی یا قوه قضائیه یا مجلس باشیم.

جهانگیری اظهارداشت: در این شرایط باید انسان ها خود را نشان دهند. در زمان جنگ نوجوان ۱۳ ساله هم خود را نشان داد. در شرایط دشوار باید انسان ها از جان و آبروی خود برای مردم و ایران بگذرند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود به چالش های کشور اشاره و اظهارکرد: قبل از این شرایط فعلی، با چالش های دیگری نیز مواجه بودیم و مکرراً گفته شده بود چند ابرچالش پیش روی ما است که مهمترین آن بخش آب است. آب مهمترین مسئله در زندگی و منشا حیات است که هم مولفه سیاسی و هم مولفه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. نبود آن حیات یک ملت را به مخاطره می اندازد. بنابراین مسئله کمبود آب باید به مسئله اجتماعی تبدیل شود. دولت هم نمی تواند به تنهایی از ابرچالش آب عبور کند. همه باید به وسط بیایند تا آینده کشور از این موضوع در خطر نیفتد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه همه حاکمیت، دستگاه ها و قوا، وزارت نیرو را در موضوع کم آبی همراهی کنند، افزود: سال آبی امسال که در روزهای پایانی آن قرار داریم، از نظر کم آبی جزء بدترین سالهای اخیر و به تعبیری ۵۰ سال گذشته بود. تابستان امسال وزارت نیرو شایستگی خوبی در موضوع مدیریت آب به نمایش گذاشت ولی همه می دانند که وضع آب در سال آبی ۹۶-۹۷ بسیار سخت بود.

او گفت: وقتی فکر می کردم مردم سیستان و بلوچستان چه مشکلاتی دارند و یا آمار را ملاحظه می کردم که در استان های کرمان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خراسان جنوبی و عمدتاً نیمه شرقی کشور ۷۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم و از سوی دیگر متوسط بارندگی کشور ۳۰ درصد کاهش داشت، این وضعیت برایم قابل باور نبود.

او ادامه داد: به دلیل همین کم آبی امسال، امکان استفاده از برخی نیروگاه های برق-آبی وجود نداشت چون اولویت تامین آب شرب شهرهای پرجمعیت بود. از همه مردم ایران به خاطر مشکلی که در کمبود آب و برق در تابستان امسال پیش آمد و آن را تحمل کردند صمیمانه تشکر می کنم. این در حالی بود که کشورهای کوچک در مقایسه با ما در حد یک یا دو استان بیشتر بودند در تابستان امسال با مشکلات بزرگی روبرو شدند و شبکه برق از دسترس خارج شد. اما ما با کمترین هزینه و سختی آن را رد کردیم. از حالا باید به فکر تابستان سال آینده باشیم. امیدوارم خدا هم کمک کند، مومنان هم دعا کنند وضع بارندگی بهتر شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت حمایت از بخش خصوصی پرداخت و اظهارداشت: بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد ایران است. آینده اقتصاد کشور دست آنها است. هر کسی در این موضوع تردید کند، اقتصاد را نفهمیده است. باید قوانین به گونه ای شود که بخش خصوصی میدان دار اقتصاد شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اما چند مسئله فعالیت بخش خصوصی را تهدید می کند. یکی از آنها جریانات فکری و سیاسی است که از گذشته در افکار سیاسی ایران تفکر چپ گرایانه رواج داشته است. تا کسی پولدار می شود، می گویند آدم بدی است. اما همینجا اعلام می کنم بخش خصوصی هیچ سقفی برای پولدار شدن ندارد. کسی هم حق ندارد بخل بورزد و او را پایین بکشد. اما متاسفانه تا بخش خصوصی جان می گیرد، عده ای می گویند از کجا آورده است. بنابراین اگر می گوییم بخش خصوصی، باید از نظر فرهنگی هم آن را باور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تهدید دومی که سراغ بخش خصوصی می رود و در اقتصاد ایران که عموماً دولتی است دیده می شود، این است که عده ای به عنوان بخش خصوصی دنبال رانت خواری هستند. باید راه سوء استفاده را ببندیم. متاسفانه بارها دیده ایم که ناگهان می گویند جوانی یک شبه پولدار شده است. مبارزه با فساد اگر سیاسی نباشد، تضمین کننده موقعیت بخش خصوصی واقعی است.

او اظهارداشت: اگر فردی ارز رسمی گرفته تا کالا وارد کند اما وارد نکرده است، حتماً خیانت کرده است و باید مجازات شود. هم از باب اینکه سرمایه را از کشور خارج کرده و هم از بابت اینکه باید کالایی را وارد می کرده و نکرده است و کشور را معطل خود کرده است.

جهانگیری افزود: نباید مبارزه با فساد به گونه ای باشد که تن بخش خصوصی بلرزد. من به رهبر معظم انقلاب هم عرض کردم که هیچ زمانی با هیچ بخش خصوصی ای هیچ سر و سری نداشته و ندارم اما به این باور رسیده ام که راهی جز حمایت از بخش خصوصی نداریم. من همچنان از بخش خصوصی واقعی که سالم کار می کند تا آخر حمایت می کنم و از مواضع قبلی خود عدول نکرده ام.

او در ادامه اظهارات خود به مانع دیگری برای رشد بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بزرگ شدن دولت مانع توسعه شده است. دولتی که خود باید موتور توسعه باشد، اما می بینیم که چیزی از آن بیرون داده نمی شود. مردم می گویند نفت را چه ۱۲۰ دلار بفروشیم و چه با ۲۰ دلار، اما چیزی از دولت بیرون نمی آید. در حال حاضر توان دولت روز به روز برای توسعه فیزیکی کشور محدود می شود. در حالی که ما در زمان جنگ، فولاد و سیمان و نیروگاه را از بودجه دولت می ساختیم، الان این پروژه ها از بودجه عمومی خارج شده اما باز هم پول دولت کافی نیست.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بودجه ای که نیاز داریم تا طرح های عمرانی نیمه تمام تکمیل شود، از ۴۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. در حالی که سالانه بودجه عمرانی دولت حداکثر ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است. مردم باید چند سال به یک ساختمان چشم داشته باشند که بیمارستان آن شهر تکمیل شود یا فاضلاب به پایان برسد و یا اینکه چقدر منتظر بمانند تا جاده ای به اتمام برسد.

او تاکید کرد: ۳ سال است این موضوع در دستور کار دولت است که کارها و پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. همچنین در تدوین مقررات و آئین نامه های مشارکت بخش های دولتی و خصوصی، به اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی اختیار کامل دادیم و آنها در شورای اقتصاد هم هرچه می گفتند، تصویب می کردیم. اما سرعت اجرا در ۳ سال گذشته موفق نبوده است. وزارت نیرو که موفق ترین دستگاه در زمینه واگذاری طرح ها به بخش خصوصی است، روز گذشته گزارش امضای ۲۲ قرارداد همکاری آنها با بخش خصوصی در سال گذشته را مطالعه می کردم و دیدم در میان قراردادهای ۲۲ گانه قبلی، تنها ۶ قرارداد موفق بوده است. این وضعیت بهترین دستگاه اجرایی ما است. سایر وزارتخانه ها که اصلاً واگذار نکرده اند.

او ادامه داد: امسال که شرایط خاصی پیش آمده، عزم جدی شکل گرفت تا طرح ها را سریعتر واگذار کنیم. در جلسه شورای هماهنگی سران قوا درباره موضوع نقدینگی بحث شد که یکی از راهکارهای جمع آوری نقدینگی، ورود به بازار سرمایه است. بازار سرمایه در حال حاضر بهترین شرایط را دارد و سابقه نداشته که در یک روز ۵ هزار واحد رشد کند.

بنابر اعلام جهانگیری: شرکت های حاضر در بازار سهام سود ده هستند و مردم در حال خرید سهام هستند. همه دستگاه های عمومی مکلفند شرکت های سودده خود را در بورس عرضه کنند. حتی شرکت های سودده نیروهای مسلح هم با تائید مقام معظم رهبری باید واگذار شوند. اگر نهادی، شرکت سود دهی داشته باشد و آن را در بازار سهام عرضه نکند، جفا کرده است. اینها که ارث مدیریتی ما نیستند.

جهانگیری ادامه داد: همچنین در شورای هماهنگی قوا بحث شد کاری کنیم تا بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای ورود به طرح های عمرانی داشته باشد و کاری کنیم که طرح ها توجیه اقتصادی داشته باشند. به همین دلیل قرار شد متقاضی دریافت طرح از ابتدا بداند که طرح سودده است. مصوب کردیم که کاربری اصلی پروژه تغییر نکند ولی کاربری های دیگر به آن اضافه شود. مثلاً اگر بیمارستان یا جاده قرار است ساخته شود، در کنار آن کاربری های دیگر و امتیازات جدید هم داده شود. اما این امتیازات باید قبل از واگذاری و به صورت شفاف اعلام شود. بعد از واگذاری هیچ تغییری نمی توان در طرح داد.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: در جلسات سران قوا گفته شد که مدیران دولتی می ترسند طرح ها را واگذار کنند. مدیری که اینقدر می ترسد، نمی دانم چرا مدیر شده است. مدیری که ریسک پذیر نیست، برود در خانه اش بنشیند و وقت مردم را نگیرد. مدیریت یعنی ریسک؛ تا حالا نشنیده ام مدیری به خاطر تصمیم گیری مواخذه شود.

او ادامه داد: نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که مدیرانی که در چارچوب مصوبات کارگروه، طرح ها را واگذار می کنند، حتی اگر کارش خلاف بود، بازخواست نشود. این شرایط اعمال شده و دستگاه ها مکلفند با تمام قوا وارد کار شوند. سازمان برنامه و بودجه نیز باید با جدیت اجرای آن را پیگیری کرده و صدا و سیما هم در همین جلسه هماهنگی سران قوا مکلف شد تا اطلاع رسانی دقیقی درباره طرح ها انجام دهد. این کارها هم برای اشتغال کشور مفید است و هم مردم می توانند از خدمات آنها استفاده کنند.

جهانگیری تاکید کرد: در قانون بودجه امسال پیش بینی کرده ایم هزار میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را با بدهی آنها به بانکها تهاتر کنیم. دستگاه ها موظفند مشکلات خود با پیمانکاران را حل کنند و برای تهاتر بدهی های آنها با بانکها وارد مذاکره شوند.

او از مصوبه شورای عالی اقتصادی قوا مبنی بر حمایت از تولید خبر داد و گفت: مصوب شد یک میلیارد دلار تبدیل به ریال شود تا برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، احیاء بافت های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل به بانکها به عنوان مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: عمده تفکر جریانات سیاسی ما چپ گرایانه است و تا بخش خصوصی پولدار می شود، سریعاً می گویند از کجا آورده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968882

وب گردی

وب گردی