بروکراسی سنگین سیستم بانکی برای حمایت از بخش خصوصی برداشته شود

معاون وزیر نیرو از افتتاح بزرگ‌ترین آب شیرین کن کشور در بندرعباس با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و آینده نزدیک خبر داد و گفت:یکی از مشکلات ما در صنایع آب و فاضلاب و همکاری با بخش خصوصی بروکراسی سنگین سیستم بانکی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمیدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در مراسم مبادله قراردادهای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بخش خصوصی و معرفی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای قابل واگذاری وزارت نیرو، گفت: آقای جهانگیری شما در حین بازدید از غرفه ها فرمودید آیا بخش خصوصی می تواند پروژه ها را انجام دهد؟ بنده می گویم بلی؛ تاکنون ۱۴۲ قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب اجرا شده است به طوری که در شهریور ۹۳، هفت قرارداد به ارزش هزار میلیارد تومان، در سال ۹۴ حدود ۲۰ قرارداد به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در مرداد سال ۹۵ نزدیک ۲۲ قرارداد به ارزش هزار میلیارد تومان منعقد شده است.
او تصریح کرد: امروز هم ۲۳ قرارداد به ارزش ۲هزار میلیارد تومان مبادله می شود.

معاون وزیر نیرو یکی از اولویت های این وزارت را تامین منابع مالی عنوان و اظهار کرد: تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف اعم از بانک های داخلی، منابع مالی خارجی، فاینانس های داخلی و خارجی و جذب مشارکت به روش های BOO و BOD جذب کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: سطح مدیریت آب به گونه ای ارتقا یافته که می توانیم هر نوع آب غیرمتعارف را تصفیه و به هر نقطه از کشور انتقال دهیم.

جانباز ادامه داد: یکی از مشکلات ما در صنایع آب و فاضلاب و همکاری با بخش خصوصی بروکراسی سنگین سیستم بانکی است، به عنوان مثال قرار است به زودی آب شیرین کن بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین آبشیرینکن کشور با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز افتتاح شود. در حالی که سرمایه گذار این پروژه یک سال و نیم معطل دریافت تسهیلات بانکی بود.

او ادامه داد: در حالی که قراردادهای سرمایه گذاری را دولت تضمین کرده است؛ اما بانک ها قراردادها را به عنوان تضمین نمی پذیرند. این معطلی بانک ها سبب می شود این قیمت ها مدام تغییر کنند. افزایش نرخ ارز هم در تغییر قیمت ها موثر بوده است.

معاون وزیر نیرو گفت: عمده تجهیز آبشیرینکن ها با نرخ ارز قبلی خرید می شد؛ اما پیشنهاد مشخص ما این است که پروژه های رسمی آب و فاضلاب در پی افزایش نرخ ارز از نرخ رسمی فعلی تامین مالی شود در غیر این صورت قیمت تمام شده پروژه افزایش خواهد یافت.

جانباز از دیگر مشکلات بخش آب و فاضلاب را در گمرک ماندن تجهیزات آبشیرینکن ها دانست و افزود: ترخیص این قطعات از گمرک نیازمند توجه دولت است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، وزارت نیرو در حوزه همکاری با بخش خصوصی به دنبال خودگران کردن پروژه ها است؛ در حال حاضر قرارداد ها به این شکل است که وزارت نیرو از سرمایه گذار آب را به قیمت مندرج در قرارداد خریداری می کند؛ اما به دنبال آن هستیم به سمت خودگران کردن پروژه ها برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968891

وب گردی

وب گردی