دانشگاه آزاد واحد خوراسگان در حمایت از محصولات دانش بنیان پیشگام است

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و رئیس هیات مدیره شرکت معیار دانش پارس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهانی یکی از چند واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است که به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده و اقدامات مثمر ثمری در حمایت از محصولات دانش‌بنیان انجام داده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر مهدی نبی رئیس هیات مدیره شرکت معیار دانش پارس - وابسته و مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان - گفت: این شرکت با تولید مواد موردنیاز در کلیه زمینه‌ها از قبیل شیمی، فیزیک، متالورژی، خواص مکانیکی، میکروبیولوژی، ابعادی، کالیبراسیون و پلیمر به منظور کالیبراسیون و تنظیم تجهیزات اندازه‌گیری مورد نیاز را تامین کرده است.

گرچه شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای راه خود هستند اما تاکنون دستاوردهای قابل توجهی برای کشور به دست آورده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهانی یکی از چند واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است که به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده و اقدامات مثمر ثمری در حمایت از محصولات دانش‌بنیان انجام داده است. شرکت دانش‌بنیان معیار دانش پارس، یکی از چند شرکت وابسته و مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان است که در زمینه تولید مواد مرجع گواهی (CRM) تاسیس شده است که در ادامه به گفت‌وگو با دکتر مهدی نبی، رئیس هیات مدیره معیار دانش پارس نشسته‌ایم.

این شرکت دانش‌بنیان به چه منظوری تاسیس شد و تولید این محصول چه نیازهایی را از کشور مرتفع می‌کند؟

این شرکت از شهریور سال 92 شکل گرفت و از آذرماه همان سال به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد که30 درصد سهام این شرکت هم متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان است. محصولات تولید‌شده این شرکت مواد مورد نیاز کلیه مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، بیمارستانی، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف در کلیه زمینه‌ها از قبیل شیمی، فیزیک، متالورژی، خواص مکانیکی، میکروبیولوژی، ابعادی، کالیبراسیون و پلیمر به منظور کالیبراسیون و تنظیم تجهیزات اندازه‌گیری مورد نیاز را تامین کرده است و بدون استفاده از آنها صحت (درستی و دقت) نتایج حاصله مشخص نیست. پیش از تولید این محصول، این مواد به طور کلی وارداتی بوده و سالیانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور بابت خرید آنها خارج می‌شود. شرکت معیار دانش به تکنولوژی تولید این مواد دست یافته است و در صورت تولید انبوه آن ۱۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. تولید این محصول به پیشنهاد و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان مبنی‌بر ایجاد امکان سرویس‌دهی عمومی با استفاده از تجهیزات پیشرفته آنالیز دستگاهی موجود در دانشگاه و باتوجه به توان تخصصی شرکت و انجام آنالیزهایی که تا قبل از استقرار شرکت در استان اصفهان و استان‌های همجوار میسر نبود، در دستور کار قرار گرفت و درحال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف تاسیس شرکت است.

کارایی محصول crm به چه نحویی است؟

محصولcrm در ساخت مواد مرجع گواهی شده بر اساس استاندارد ISO Guide 34 است. این محصول در جهت کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری و ایجاد قابلیت ردیابی است (Traceability). با استانداردهای اولیه(Primary Standards) به گونه‌ای که مورد تایید مراجع اعتباردهی ملی و بین‌المللی قرار گیرد، کارایی دارد و در راستای اهداف و ماموریت‌های استراتژیک زیر تولید و ساخت مواد مرجع گواهی‌شده با کمترین هزینه ممکن در کشور، ارتقای نظام اندازه‌شناسی و جایگاه کالیبراسیون و سیستم مدیریت آزمایشگاه‌های کشور، کنترل، تعیین و تایید پارامترهای عملکردی تجهیزات و روش‌های آزمون، ایجاد نظام و برنامه‌های تضمین کیفیت جهت روش‌های آزمون و تجهیزات اندازه‌گیری، طرح‌ریزی و اجرای مقایسات بین آزمایشگاهی و آزمون‌های مهارت بر اساس استانداردهای بین‌المللی، کاهش یا حذف وابستگی کشور به تهیه این مواد از خارج کشور و جلوگیری از خروج ارز، حذف و کاهش موانع موجود در راستای تهیه مواد مرجع گواهی‌شده از خارج کشور ، دسترسی آسان به مواد مرجع گواهی‌شده با کیفیت و معتبر و استقرار الزامات مراجع ملی و بین‌المللی در زمینه ساخت مواد مرجع گواهی‌شده تعریف می‌شود.

ضرورت انجام طرح از چه جهتی برای کشور احساس می‌شود؟

ضرورت انجام این طرح در جهت اندازه‌گیری مطمئن و حصول نتایج صحیح در آزمایشگاه‌ها که یکی از مهم‌ترین اصول در دستیابی به کیفیت بالا در محصولات تولید شده در داخل کشور است. این موضوع حتی در بازرسی محموله‌های وارداتی به کشور نیز نقش بسزایی دارد. در این راستا استفاده از مواد مرجع گواهی‌شده جهت کالیبراسیون و کنترل کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مراحل جهت حصول نتایج صحیح است.

مواد مرجع همچنین در تایید نتایج اندازه‌گیری و توسعه روش‌های آزمون جدید نقش اساسی ایفا می‌کند و ابزار قدرتمند و مطمئن به منظور ایجاد قابلیت ردیابی نتایج اندازه‌گیری به مراجع استانداردسازی معتبر بین‌المللی نظیر NIST برای استفاده‌کننده فراهم می‌شود.

درحال حاضر این مواد با صرف هزینه‌های گزاف از خارج کشور وارد می‌شود و چون از طریق مراجع رسمی و تحت نظارت سازمان‌های ذی‌ربط انجام نمی‌شود، عدم اطمینان از کیفیت آنها و در نتیجه نتایج نادرست اجتناب‌ناپذیر است.

بنابراین تهیه این مواد در داخل کشور با قیمت تمام‌شده بسیار پایین‌تر از نمونه‌های وارداتی و با کیفیتی مشابه یا بالاتر، نه تنها منجر به ارتقای جایگاه علم اندازه‌گیری در کشور می‌شود بلکه حصول نتایج صحیح را در آزمایشگاه‌ها تضمین می‌کند. همچنین با ایجاد خودکفایی در تولید این مواد از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شده است و حتی با صادرات این مواد به سایر کشورها باعث ورود ارز به کشور می‌شود.

ساخت این مواد در داخل کشور، پذیرش نتایج آزمون‌ها را در سطح بین‌المللی افزایش داده و ضمن برطرف‌کردن موانع تجاری باعث کسب اعتبار ملی و بین‌المللی، بهبود وضعیت کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه و اطمینان بیشتر مراجع بازرسی به گزارش‌های آزمون آزمایشگاه‌ها می‌شود.

تاکنون اقدامی عملی به منظور تولید مواد مرجع گواهی‌شده در کشور صورت نگرفته است. شرکت معیار دانش پارس به عنوان نخستین شرکت موجود در کشور قصد دارد در صورت انجام حمایت‌های لازم، این طرح را عملی کند.

تاکنون مشابه این محصول در چه کشورهایی تولید شده است؟

این محصول در کشورهای بسیار کمی تاکنون تولید شده و اغلب در انحصار چند کشور پیشرفته دنیا از جمله آمریکا (NIST)، آلمان (Merck , BAM)، انگلیس (LGC , ROMIL) و بلژیک (IRMM) است.

مراجعان و متقاضیان این محصول چه موسساتی هستند؟

مشتریان این محصول آزمایشگاه‌های کلیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های شیمی، فیزیک، متالورژی، ابعادی و... . آزمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی ایران، آزمایشگاه‌های وزارت دفاع و کلیه صنایع نظامی وابسته، آزمایشگاه‌های وزارت نفت و کلیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وابسته و کلیه آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو و صنایع وابسته و... است.

این شرکت تاکنون چه مجوزهایی اخذ کرده و بر مبنای آن فعالیت خود را آغاز کرده است؟

شرکت معیار دانش در مدت زمان کمی که از تاسیس آن می‌گذرد، موفق به اخذ مجوزهای زیر شده است که به جرات می‌توان گفت در کلیه مراکز دانشگاهی کشور بی‌نظیر است:
مجوز آزمایشگاه مرجع و همکار از سازمان ملی استاندارد
مجوز آزمایشگاه مرجع و همکار از سازمان غذا و دارو
مجوز آزمایشگاه مرجع و همکار از سازمان دامپزشکی
مجوز آموزشگاه مرجع و همکار از سازمان ملی استاندارد با رتبه اول و گرید ملی
مجوز حقوقی تدوین استانداردهای ملی ایران

ظرفیت تقریبی بازار این محصول چقدر است؟

حداقل 10 هزار واحد آزمایشگاهی فعال در سطح کشور وجود دارد که برای کالیبراسیون تجهیزات خود و حصول نتایج صحیح به این مواد نیاز دارند. شرکت معیار دانش پارس فقط در زمینه آزمایشگاه‌های شیمی، امکان ساخت حداقل 50 نوع CRM را فراهم کرده است. اگر به صورت کاملا بدبینانه هر واحد آزمایشگاهی در سال تنها نیاز به 100 میلی‌لیتر یا 100 گرم از این مواد را داشته باشد (در حالی‌که بسیار بیشتر از این است)، حداقل 2500 تن در سال به این مواد نیاز دارند که به‌طورکلی از خارج کشور وارد می‌شود؛ در حالی‌که این شرکت امکان تولید آن را در داخل کشور دارد. دانشگاه آزاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این مواد می‌تواند با تهیه مواد مرجع از این مجموعه، هم از خروج ارز هنگفت از کشور جلوگیری کند و هم به مواد با کیفیت و مرغوب دسترسی مستقیم داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 968932

وب گردی

وب گردی