سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الدستور» اردن در مقاله ای با عنوان «چگونه فلسطینی هابه آمریکا پاسخ خواهند داد؟ » به قلم «ماهر ابوطیر» به تدوام اقدامات خصومت آمیز آمریکا علیه فلسطینی ها می پردازد. این نویسنده اشاره دارد: «اقدامات آمریکا علیه مردم فلسطین روزبه روز در حال تکرار بوده و همچنان ادامه می یابد. علی رغم حمایت نظامی ،سیاسی و مالی آمریکا از اسرائیل، به نظر می رسد در این مرحله، این حمایت نسبت به گذشته به طور همه جانبه و کامل باشد، به گونه ای که می توان آن را مرحله پایان نزاع و درگیری میان اسرائیلی ها با فلسطینی ها دانست. از زمانی هم که ترامپ به ریاست جمهوری انتخاب شد، این حمایت ها مانند قطع کمک های مالی به فلسطین از سوی آمریکا و یا انتقال سفارت آمریکا به قدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت اسراییل ادامه می یابد. برخی از تحلیل گران سیاسی اعتقاد دارند که این اقدامات اسرائیل برای حل سیاسی مشکل فلسطین نیست بلکه به مثابه اقداماتی برای پایان دادن کامل به مسئله فلسطین از همه لحاظ است. از پایتختی بیت المقدس گرفته تا پناهجویان و مرزها.»

روزنامه « الاهرام » مصر هم در یادداشتی بدون نام و با عنوان «مسئله فلسطین کلید ثبات در منطقه است» به اهمیت فلسطین در منطقه و پیوند خوردن امنیت و ثبات منطقه با امنیت و ثبات فلسطین پرداخته است. این روزنامه می نویسد: «تصمیم آمریکا مبنی بر قطع کمک های ویژه 25 میلیون دلاری این کشور به بیمارستان های فلسطینی ها در قدس شرقی و همچنین لغو کمک های مالی به آنروا (سازمان پناهجویان فلسطینی) دارای پیام اشتباهی بوده که تبعات و پیامدهای خطرناکی برای امنیت منطقه به همراه دارد. این اقدام آمریکا ،صداقت این کشور را در تلاش برای صلح در منطقه به زیر سوال می برد و فشار بیشتری را بر مردم فلسطین وارد و رنج بیشتری را به آنها تحمیل می کند. باید گفت که به رغم همه مشکلات و بحران هایی که کشورهای عربی با آن مواجه است، مسئله فلسطین اصلی ترین مسئله در جهان اسلام و عرب بوده و کلید ثبات و امنیت منطقه است و این یک مسئله مهم و اساسی است که آمریکا باید به آن توجه داشته باشد.

روزنامه «القدس العربی» در مقاله ای با عنوان «آیا ترکیه می تواند در سایه دو تشکل بزرگ نظامی در ادلب (تحریر الشام و جبهه ملی آزادی) مانع از حمله به ادلب شود؟» دیدگاه های «یاسر النجار» از دانشگاهیان سوری را بیان می کند. وی اعتقاد دارد که کنفرانس تهران نتایج مثبت و خوبی درباره ادلب در بر نداشته اما عملیات نظامی را در زمانی که هیچ تضمینی برای انجام عملیات فقط در مناطق مشخص شده وجود ندارد به تاخیرانداخت. آنچه که در روابط ترکیه با روسیه در خصوص ادلب قابل ذکر است آن است که هر نوع حمله احتمالی به ادلب بر روابط دو کشور ترکیه و سوریه تاثیر منفی می گذارد. این مسئله ای است که این دو کشور نمی خواهند اتفاق بیفتد.»

کد خبر: 968947

وب گردی

وب گردی