ابهام در تحقق شعار حمایت از کالاى ایرانى/ دولت کسل و خسته است

نیمه نخست سال جارى رو به پایان است اما با گذشت شش ماه از سال همچنان نشانه اى از تحقق یا احتمال تحقق شعار حمایت از کالاى ایرانی که از سوى مقام معظم رهبرى به عنوان شعار سال ٩٧ مطرح شده بود را در کشور شاهد نیستیم.

محمدحسین فاتحی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به عملکرد دولت در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: شعار حمایت از کالای ایرانی به‌هیچ‌عنوان تحقق پیدا نکرد، درحالی‌که وضع موجود بهترین موقعیت را برای تحقق این شعار مهیا کرد.

او با بیان اینکه نوسانات اخیر نرخ ارز به نفع کالای ایرانی بود، افزود: نوسان نرخ ارز زمینه افزایش قیمت کالاهای وارداتی را فراهم کرد به همین دلیل بهترین موقعیت برای صادرات کالاهایی بود که نهاده‌های آن در داخل تأمین می‌شد اما علاوه بر اینکه این شعار محقق نشد بلکه شاهد کاهش رونق کالای تولید داخلی هم بودیم.

به گفته فاتحی، با شعار، تحقق حمایت از کالای ایرانی امکان‌پذیر نیست اولین لازمه حمایت از کالای ایرانی ایجاد بستر سرمایه‌گذاری آرام و ایمن است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: نوساناتی مانند نوسان نرخ ارز که باعث پرخطر و پرریسک شدن محیط سرمایه‌گذاری می‌شود باید قابل پیش‌بینی باشند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و این موضوع نشانگر همراه شدن تولیدکننده با ریسک قیمت نهاده‌ها به‌طور دائم است، این امر باعث می‌شود نه‌تنها حاشیه سودی برای تولیدکننده تأمین نشود بلکه زمینه ضرر و زیان را برای تولیدکننده ایجاد کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تحقق شعار تا پایان سال وجود دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه در ظاهر اراده‌ای برای تحقق شعار در دولت وجود ندارد به‌طور حتم تا پایان سال شعار سال جاری تحقق پیدا نمی‌کند.

فاتحی در پایان خاطرنشان کرد: دولت آن‌قدر کم‌تحرک، کسل و خسته است که نمی‌توان توقعی برای تحقق شعار سال را از آن داشت و کسی هم توقع چندانی از دولت برای تحقق شعار ندارد.


در ادامه غلامحسین خورشیدی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: شعارهایی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود به‌طور حتم بر اساس حساب‌وکتاب‌هایی مدنظر قرار گرفته و به‌صورت زنجیره به شعار سال‌های گذشته متصل است اما متأسفانه کشور ما عکس‌العمل مثبتی را به شعارها نشان نداده است.

او بیان کرد: مقام معظم رهبری در طول سالیان متمادی شعارهایی را مطرح کردند که توجه به آن‌ها برای اقتصاد کشور ضرورت داشت اما بازخوردی که از جامعه در قبال شعارها در طی این سال‌ها مشاهده شده است بازخورد مثبتی نبود، این موضوع خود جای مطالعه دارد تا علت آن مشخص و موردبررسی قرار گیرد.

خورشیدی اظهار داشت: جامعه به این‌گونه شعارها پاسخ مثبت نمی‌دهد و وضعیت کشور با توجه به شعار مطرح‌شده تفاوت چندانی را با سال گذشته از نظر توجه به کالای ایرانی و مصرف آن نکرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه مردم که محور اصلی تحقق شعار کالای ایرانی هستند باید از لحاظ فرهنگی به فرآیند اقتصاد ملی پایبند باشند اما متأسفانه مصرف‌کننده و تولیدکننده هیچ‌یک به منافع ملی متعهد نیستند، اظهار داشت: قوانین باید از شرایط موجود حمایت کند، زمانی که وضعیت را به‌گونه‌ای حاکم می‌کنند تا یک نوع تنفر از کالای ملی ایجاد شود نباید انتظار تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را داشته باشیم.

او افزود: مردم اگر به دنبال استفاده از کالای ایرانی باشند به لحاظ کیفیت تمایلی به استفاده از کالای ایرانی ندارند، درصورتی‌که اگر تولیدکننده کالای مناسبی را تولید کند می‌تواند مصرف‌کننده را جذب و شعار حمایت از کالای ایرانی را محقق کند.

خورشیدی در پایان گفت: با توجه به شرایط بحرانی موجود در کشور بعید به نظر می‌رسد که شعار حمایت از کالای ایرانی تا پایان سال محقق شود.

کد خبر: 969016

وب گردی

وب گردی