محققان ایرانی موفق به تولید بومی آنتی بادی جدید با کاربرد تشخیص سرطان شدند

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با راهنمایی و همکاری محققان پژوهشگاه فناوری‌های نوین جهاد دانشگاهی ابن سینا موفق به تولید آنتی بادی با روش طراحی پپتید جهت تشخیص سرطان شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مهرزاد قاری در ارتباط با این پژوهش گفت: EPCAM پروتئینی است که بیان آن در سلول سرطانی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش پروتئین، سبب افزایش تکثیر، بقا و در نهایت جدا شدن اتصال سلول سرطانی و راهیابی به خون (متاستاز) می‌‌شود. در این پروژه، علیه این پروتئین آنتی بادی‌های منوکلونال و پلی کلونال تولید شد که قادر است EPCAM را به صورت اختصاصی در سلول‌های سرطانی شناسایی کند.

وی درباره مزایای این نوع آنتی بادی نسبت به نمونه‌های مشابه، افزود: این تحقیق بر اساس تولید آنتی بادی بر پایه طراحی پپتید (ملکولی شامل چند آمینواسید به هم متصل) صورت گرفته است که در این روش می‌توان آنتی بادی را به طور اختصاصی علیه قسمت خاصی از پروتئین طراحی و تولید کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات درباره نقشه طراحی شده برای اجرای این تحقیق گفت: این تحقیق جزئی از یک پروژه اصلی به مدیریت دکتر حجت اله ربانی بوده که هدف آن تولید پنلی از آنتی بادی‌های اختصاصی جهت تشخیص سرطان است.

قاری در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه تجاری‌سازی نتیجه این تحقیق، امکان‌سنجی صورت گرفته است، اظهار داشت: تولید این آنتی بادی بومی است؛ بنابراین هزینه‌های سنگین خرید آنتی بادی از خارج کشور را از دوش مردم برمی‌دارد. تولید آن در کشور مقرون به صرفه است و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

بر طبق این گزارش، تحقیق «تولید آنتی بادی مونوکلونال و پلی کلونال علیه بیومارکر EPCAM و خصوصیات‌یابی آن‌ها و بررسی بیان ژن EPCAM در رده‌های سلول سرطانی» در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر فاطمه قائمی‌منش عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا و دکتر غلامرضا جوادی عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات، و مشاوره دکتر سعیده میلانی انجام شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 969050

وب گردی

وب گردی