کتابی برای آشنایی با اصول اخلاق پژوهش منتشر شد

کتاب «اخلاق پژوهش» تألیف سیدحاتم مهدوی‌نور و محمدحسین قربانی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «اخلاق پژوهش» برای آشنایی با اصول اخلاق پژوهش و راهکارهای جلوگیری از تخلفات علمی نوشته شده است و به مواردی چون اصول اخلاقی پژوهش، رشد اخلاقی، شناخت تخلفات پژوهشی مصوّب در جمهوری اسلامی ایران، بررسی وضع موجود، رعایت اخلاق پژوهش در کشور و جست‌و‌جوی مقالات در مجلات و وبگاه‌های مختلف می‌پردازد.

کتاب «اخلاق پژوهش» شامل هفت فصل است. در فصل نخست کلیّات اخلاق پژوهش شامل تعریف اخلاق، پژوهش اخلاق حرفه‌ای، همچنین فرق اخلاق و حقوق آورده شده است.

فصل دوم مکاتب اخلاقی را به اختصار شرح داده و در فصل سوم اصول اخلاقی پژوهش تشریح شده است. فصل چهارم این کتاب به عواملی که باعث رشد اخلاقی فرد شده و روابط بین آنها با استفاده از فن دیماتل استخراج و بررسی شده است.

در فصل پنجم مصادیق بی‌اخلاقی پژوهش که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده، بررسی و نقد می‌شود.

در فصل ششم وضعیت رعایت اخلاق پژوهش در کشور بررسی شده و در فصل هفتم نیز به بررسی شیوه‌های رتبه‌بندی مجلات در داخل و خارج از کشور پرداخته شده و راهکارهایی برای رعایت اخلاق پژوهش در این فصل ارائه شده است.

این کتاب می‌تواند برای تدریس دو واحد اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها بخصوص برای دانشجویان کارشناسی ارشد تصویب شود. همچنین تمامی پژوهشگران برای آشنایی با اخلاق پژوهش از این کتاب استفاده کنند.

لازم به ذکر است، کتاب «اخلاق پژوهش» تألیف سیدحاتم مهدوی‌نور و محمدحسین قربانی در 218 صفحه ، تیراژ 2 هزار نسخه با قیمت 16 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969087

وب گردی

وب گردی