قیام عاشورا احیاگر تشیع است/اقتصاد شیعی پس از انقلاب ایران حاکم نشد

یک استاد دانشگاه قیام عاشورا را احیاگر تشیع دانست و گفت: پس از انقلاب تنها ساخت سیاسی فروپاشید و ساخت اقتصادی عدالت محور شیعی و انقلابی حاکم نشد و امروز شاهد ظهور آقازاده ها هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ شهریار زرشناس استاد دانشگاه در برنامه رو در رو اندیشه سیاسی عاشورا و امروز ما را بر اساس اندیشه سیاسی شیعه تشریح کرد و گفت: ویژگی های اندیشه سیاسی شیعه همان حقیقت اسلام است و مهمترین مولفه تاریخ شیعه ظلم ستیزی است.

وی افزود: عدالت محوری و ولایت مداری دو ویژگی دیگر تشیع است و فهم قدسی از ولایت مطرح می شود و یکی از وجوه مهم سیاسی اندیشه شیعه تعریف متفاوت و تلقی جوهره شیعه از عدالت است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: الگوی افلاطون بر اساس فهمی که از جهان دارد عدالت را سامانه و صورتی از مناسبات می داند و در این چارچوب برده داری مورد پذیرش است و برده ابزار جانداری است و افلاطون برده داری را ترویج می کند.

زرشناس یادآور شد: نئولیبرالیسم عدالت را یک وهم می داند و وجه تمایز این گروه با سوسیالیستی در انواع آن از جمله سوسیالیست پست مدرن عدالت را به پروژه تخیلی ترجمه می کند و عدالت را با برابری یکی می دانند در حالیکه عدالت باید بر اساس استعدادها باشد.

وی در مورد توزیع عادلانه ثروت و تفاوت دیدگاه ها در مکاتب گفت: عدالت بر مبنای ثروت مشروع منجر به ثروت های نجومی نیست و مغایر با سرمایه داری است.

این استاد دانشگاه تفاوت کار و سرمایه را محور اختلاف دیدگاه های افق عالم شیعه و سوسیالیسم و اومانیسم خواند و یادآور شد: قیام امام حسین علیه السلام قیام احیاگر تشیع است و منطق امام حسین منطق شهید و احیاگری است و ظهور عدالت طلبی است.

وی خاطر نشان کرد: امام خامنه ای مبحثی دارد که قیام عاشورا بازگشت قدرت به مسیر عدالت بوده و جامعه که در مسیر انحرافی بوده را اصلاح کند و یا با شهادت پیام عدالت خواهی را برساند.

انقلاب ایران از قیام عاشورا الگو گرفت

این استاد دانشگاه همچنین در مورد پیام قیام عاشورا برای جهان معاصر و اثرگذاری آن در جامعه فعلی گفت: اندیشه انقلاب اسلامی الهام گرفته از قیام عاشوراست و هویت شیعه در عاشورا متبلور شده و انقلاب اسلامی پس از قیام پانزده خرداد حول یک هویت فکری و نظریه تازه و آرمان گرایی الهام گرفته از پیام عاشوراست.

انقلاب اسلامی تفسیر دینی از سیاست دارد

زرشناس تاکید کرد: انقلاب اسلامی نوعی تفسیر دینی از سیاست دارد و مراسم آن همگی دینی بود و به دلیل نفوذ دیرپا و قدیمی تشیع در ایران رخ داد و مسئله تشیع در ایران با صفویه ظهور نکرده است و بزرگترین قیام های ما شیعی بوده و از گذشته آثار تشیع استقرار تاریخی داشته است.

وی در بخشی از سخنانش گفت: امروز با یک طبقه سرمایه داری در دل مدیریت خود رو به رو هستیم و این اشرافیگری در صدر اسلام هم بوده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساخت اقتصاد ما ساختا اقتصاد نولیبرال است و از نوع سرمایه گذاری دفرمه و اقتصاد ما ساخت اسلامی ندارد و با خطر جدی استحاله طلبی مواجهیم و قبل از پهلوی یک ساخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غربی در کشور شکل گرفت که پس از انقلاب ساخت سیاسی فروپاشید و ساخت های اقتصادی و فرهنگی باقی ماند.

پس از انقلاب طبقه پایین اجتماعی امکان تحرک اجتماعی یافت

زرشناس افزود: انقلاب اسلامی جا به جایی طبقاتی بسیار گسترده ای ایجاد کرد و طبقه فرو دست امکان تحرکات اجتماعی پیدا کردند و انقلاب ساخت اجتماعی را تا حدود قابل توجهی متغیر کرد اما پیش از پهلوی ساخت اقتصادی مدرن بود اما اقتصادی غیر متوازن بود و سرمایه کشور به جیب امپریالیسم می رفت و تک محصولی و نفت محور بود.

آقازاده ها نتیجه عدم تغییر تیم اقتصادی در 40 سال پیش است

وی گفت: پس از انقلاب ساخت اقتصادی تغییر نکرد و در سال 68 هم تیم بروکرات ها و تکنوکرات ظهور کردند و آنها خصوصی سازی را مصرح کردند و خصولتی های امروز شکل گرفت و پدیده آقازاده ها نتیجه همان گروه مدیریتی است و نسخه های نئولیبرالی اجرا شده و اقتصاد شبه مدرن ایران را نئولیبرالیزم کردند.

بیمه و خدمات اجتماعی راهی برای جلوگیری از انفجار جامعه بود

استاد دانشگاه در مورد مضرات نئولیبرالیسم عنوان کرد: سه ایدئولوژی اصلی لیبرالی می توان نام برد که اولین ایدئولوژی کلاسیک و سرمایه داری در لندن با فقر شدید یک گروه شکل می گیرد و اوضاع را بحرانی می کند و در قرن بیستم برای نجات از این معضل ایدئولوژی سوسیال دموکراسی لیبرال را مطرح کردند و خدمات اجتماعی و بیمه را راه اندازی می کنند و از انفجار جلوگیری می کنند.

نئولیبرال برای نجات سرمایه داری شکل گرفت

زرشناس همچنین بیان کرد: از سال 1973 به بعد نرخ رشد سود سرمایه روند نزولی طی می کند و با این روند نزولی رویکرد ایدئولوژی را تغییر می دهند و سپس به مدل نئو ایدئولوژی دموکرات می رسند و همان نئولیبرالیسم بود و به دو حلقه دانشگاه شیکاگو و مکتب اتریش مربوط می شود تحت عنوان مکتب وین شهرت دارد.

ترامپ نئولیبرال است

وی ادامه داد: نئولیبرال ها در حوزه اقتصاد به هیچ وجه معتقد به حضور و دخالت دولت در روندهای اقتصادی نیستند مانند آنکه به دولت فقر و گرانی ارتباط ندارد و فقط جایی ورود می کنند که امنیت سرمایه دارها به خطر بیفتد و ترامپ در حوزه اقتصادی کاملا نئولیبرالیسم است و در فرآیندهای جهانی و خروج کانون های سرمایه داری از آمریکا برخی از اصول نئولیبرالیسم را نقض می کند.

خصوصی سازی مردمی خوب است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خصوصی سازی واقعی مردمی عدالت محور خوب است اما مدل اقتصاد ما نئولیبرال بوده و مشکل ما این بود که این الگوها حاکم شد و عدم توجه دولت به مستضعفان شکل گرفت.

پس از انقلاب اندیشه شیعی وارد اقتصاد نشد

زرشناس همچنین گفت: الگوی نئولیبرالی اقتصاد دفرمه سرمایه داری را اصلاح نکرد در حالیکه باید اندیشه سیاسی شیعه را وارد اقتصاد می کردیم و نتیجه این است که امروز باید مسئولین را موظف به پاسخ گویی کنیم و به نوعی ارتجاع جاهلی در بستر دهه شصت که باید ساخت اقتصادی ما را انقلابی می کردند و این اتفاق نیفتاد.

عدالت شیعی محور اقتصاد شود

وی گفت: باید ساخت اقتصادی را مبتی بر آرمانگرایی انقلابی زیر و رو کنیم و با آمارگیری از شرایط اقتصادی امروز تاکتیک و تاکنیک ها را تغییر دهیم و نیازمند مدیران جهادی و انقلابی هستیم و نسخه اقتصاد مقاومتی ساخت اقتصادی نامتوازن را هدف گرفته و نیازمند محوری کردن عدالت به عنوان عنصر اصلی اقتصاد مبتنی بر فهم شیعی از عدالت هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 969104

وب گردی

وب گردی