معاونان فرهنگی باید به حوزه تحول علوم انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشند

رئیس سازمان چاپ٬ انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با تأکیدبر لزوم توجه به تحول در علوم انسانی، گفت: با وجود تصمیمی که برای انتقال گروه معارف به معاونت فرهنگی اتخاذ شده است معاونان فرهنگی باید به حوزه تحول علوم انسانی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، صالح اسکندری صبح امروز در نشست شورای معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد استان تهران که در واحد علوم پزشکی برگزار شد با اشاره به نقش معاونان دانشجویی فرهنگی در جریان‌ تحولی که در دانشگاه آزاد آغاز شده است، گفت: معاونان فرهنگی به عنوان فرماندهان فرهنگی در واحدهای دانشگاهی محسوب می‌شوند. سیاست‌های تحولی باید توسط آنها در واحدها اجرایی شود.

به گفته وی، تحول در آموزش عالی مقطعی ‌نیست٬ بلکه امری کاملا مستمر و ادامه‌دار است.

رئیس سازمان چاپ٬ انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۱میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو٬ ۶۰۰ هزار دانش‌آموز و ۱۰۴ هزار عضو هیأت علمی و کارمند، ظرفیتی است که در حوزه آموزش عالی در اختیار دانشگاه آزاد قرار گرفته است. از صدر اسلام تا کنون شیعیان هیچ‌گاه چنین ظرفیت عظیم تربیتی در اختیار نداشتند.

وی افزود: قرار است 2 میلیون نفر خانواده دانشگاه آزاد با رویکردها و برنامه‌های شما تربیت شوند، در همین راستا وظیفه‌ای که معاونان فرهنگی در هویت‌بخشی به نسل جوان با رویکرد دینی و اخلاقی برعهده دارند بسیار جدی است.

اسکندری بیان کرد: سال آینده نسل پنجم انقلاب وارد دانشگاه می‌شوند، اگر ندانیم در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم و چه نقش کلیدی در تربیت نسل جدید برعهده داریم در قبال این نسل جفا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی همواره دغدغه اعتقادات مذهبی دانشجویان و نسل جدید را دارند، گفت: انتظار داریم معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی نیز دلشوره تلطیف معنوی، روحی و همچنین هویت‌بخشی به نسل‌های جدید را داشته باشند.

باید از کارهای نمایشی و همایشی پرهیز کرد

رئیس سازمان چاپ٬ انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید از کارهای نمایشی و همایشی پرهیز کرد، لازم است برای نسل جوانی که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و دکتر ولایتی ابعاد مختلف تحول در دانشگاه آزاد را تبیین کرده‌اند، اظهار داشت: قرار نیست به حفظ وضع موجود اکتفا کنیم، و باید پیشرفت را سرلوحه کار خود قرار دهیم. اطمینان داشته باشید عملکرد همه افراد در واحدهای دانشگاه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اسکندری خطاب به معاونان فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: باید در حوزه مأموریتی خودتان ابعاد تحولی را پیگیری کنید و برای استادان، دانشجویان، نشریات، تشکل‌ها و بهتر برگزار شدن کرسی‌های آزاداندیشی برنامه‌های مدونی داشته باشید.

لزوم توجه به تحول در علوم انسانی

وی با تأکید بر لزوم توجه به تحول در علوم انسانی اظهار کرد: با وجود تصمیمی که برای انتقال گروه معارف به معاونت فرهنگی اتخاذ شده است، معاونان فرهنگی باید به حوزه تحول علوم انسانی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: سیاست‌های کلان از جانب سازمان مرکزی ابلاغ می‌شود اما برنامه‌ عملیاتی هر واحد برعهده معاونان فرهنگی دانشجویی واحدهاست.

وی با تاکید بر اهمیت آمایش آموزش عالی گفت:‌ لازم است به سمت تقسیم کار ملی حرکت کنیم و نیاز است در این راستا هر واحد دانشگاهی مأموریت و تخصص خاص خود را دنبال کند. تقسیم کار ملی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار داشته است، این آمایش آموزش عالی و تقسیم کار ملی برای دانشگاه‌ها نیاز به پیوست فرهنگی دارد.

اسکندری بیان کرد:‌ واحدهای دانشگاه به واسطه فضای جغرافیایی و فکری دانشجویان اقتضائات متفاوتی دارند و باید برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با این اقتضائات صورت گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جشن روز خبرنگار در مناطق محروم قیام‌دشت و وضعیت محرومیت مردم این منطقه گفت: قطعاً دانشجویی که در واحد قیام‌دشت تحصیل می‌کند اقتضائات فرهنگی متفاوتی با دانشجویی که از لحاظ مادی برخوردار است، دارد.

سیاست‌های تحولی دانشگاه آزاد باید توسط معاونان فرهنگی در واحدها اجرایی شود

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با تأکیدبر لزوم پیوست فرهنگی در سیاست آمایش آموزش عالی و تقسیم کار دانشگاه‌ها گفت: اگر این نگاه حاکم شود و هر واحد بر اساس مزیت‌های نسبی پیوست فرهنگی را رعایت کند قطعاً تحول مورد نظر رخ خواهد داد.

وی با تأکیدبر لزوم توجه به فضای مجازی و ظرفیت‌های این حوزه عنوان کرد: بر اساس این آمارها آنچه از وضعیت دانشگاه آزاد در فضای مجازی تخمین زده شده به این شرح است: حدود یک و نیم میلیون نفر از خانواده دانشگاه آزاد عضو تلگرام، حدود یک میلیون نفر عضو اینستاگرام، 510 هزار نفر عضو واتساپ و 85 هزار نفر نیز عضو توییتر هستند که در این بین توییتر که از وجهه نخبگانی بیشتری برخوردار است دارای اعضای کمتری است و این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از دانشجویان در فضای مجازی غیر نخبگانی قرار دارند.

در پی تربیت دانشجو خبرنگار هستیم

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های موجود در فضای مجازی و وجود کانال‌هایی مانند کراش‌یاب و تقلب با عضویت تعداد زیادی از دانشجویان اشاره کرد.

وی در زمینه رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روزنامه فرهیختگان به عنوان رسانه مکتوب این دانشگاه طی یک سال گذشته توانسته است به تراز روزنامه‌های درجه یک انقلابی کشور برسد و حداقل 6 بار مورد تأیید برخی از بزرگان نظام قرار گرفته است.

اسکندری بیان کرد: خبرگزاری آنا در بین خبرگزاری‌های تخصصی کشور جایگاه اول را در اختیار دارد.

وی با اشاره به فعالیت های باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران گفت: توانستیم این باشگاه را که تا پیش از این فعالیت محسوسی نداشت راه‌اندازی کرده و دوره‌های آموزشی را به ویژه برای روابط عمومی‌های واحدها در تابستان آغاز کنیم.

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در پی تربیت دانشجو خبرنگار هستیم تمام این یک و نیم میلیون نفری که در فضای مجازی حضور دارند را می‌توان به گونه‌ای تربیت کرد که از ظرفیت‌های آنها در جهت اهداف دانشگاه آزاد استفاده شود.

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی تعاملی در باشگاه دانشجویی ایران

وی با اعلام راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی تعاملی در باشگاه دانشجویی ایران عنوان کرد: این تلویزیون در هیچ کجای دنیا در حوزه آموزش عالی نظیر ندارد و ظرف یک ماه آینده در اپلیکیشن روبیکا بارگزاری می‌شود.

اسکندری با اشاره به اهداف راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی عنوان کرد: ایجاد عدالت آموزشی یکی از اهداف اصلی ما در راه‌اندازی این تلویزیون است. با وجود این امکان، دانشجویان مناطق دور افتاده می‌توانند از استادان تراز اول حاضر در واحدهای سطح برتر دانشگاه آزاد بهره ببرند.

وی پوشش سمینارها و برنامه‌های علمی به صورت پخش زنده و تبلیغ دستاوردهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر اهداف و ویژگی‌های این تلویزیون اینترنتی تعاملی عنوان کرد.

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به معاونان فرهنگی اهمیت فضای مجازی را متذکر شد و ادامه داد: از فضای مجازی و رسانه‌ها غفلت نکنید. این فضا در شرایط فعلی یکی از ابزار قدرتمندی است که می‌تواند در اختیار شما قرار گیرد. همانطور که رسانه‌های دانشگاه آزاد تمام قد در خدمت شما خواهند بود.

وی با بیان اینکه به مشارکت همه دانشگاه آزاد اعتقاد داریم، اظهار کرد: ما به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اعتماد داریم. تحول با روح انقلابی‌گری که دغدغه رهبر معظم انقلاب و مطالبه جدی دکتر ولایتی است باید به صورت جدی دنبال شود.

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: در مسیر تحولی از معاونان فرهنگی دانشگاه انتظار بیشتری می‌رود. شما باید حرف اول را در دانشگاه بزنید، اگر دغدغه و انگیزه برای هویت‌بخشی به نسل جوان به وجود بیاید کارها به خوبی پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 969145

وب گردی

وب گردی