توجه به ابعاد اجتماعی سواد آبی در مدارس/ کشور ما با مسئله آب مواجه است

رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو گفت: علاوه بر موضوعات فنی و زیست محیطی آب، در کتاب انسان و محیط زیست لازم است که به ابعاد اجتماعی سواد آبی به هنگام تدریس این کتاب توجه شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد فاضلی، رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو در کارگروه و نشست هم اندیشی ارتقای دانش و سواد آبی ویژه روسای گروه‌ها و منتخبین از مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران اظهار داشت: صفحات ابتدایی این کتاب به موضوع آب پرداخته است اما مجموعه معلمانی که می خواهند این موضوع را ارائه کنند، خود باید به ابعاد دیگری از آب همچون ابعاد اجتماعی سواد آبی آگاه باشند.
او افزود: سواد آبی به مجموعه ای از دانسته های فرد اطلاق می شود تا آن شخص جهت گیری مناسبی نسبت به آب در یک موقعیت خاص داشته باشد و این سواد همچون سایر علوم انتهایی ندارد.
او با اشاره به اینکه سواد آبی در کتاب انسان و محیط زیست بیشتر ناظر به ابعاد فنی و محیط زیستی آب است، اظهار داشت: سواد آبی شامل 4 بعد دیگر فهم زمان، ادراک بستر اجتماعی، ادراک ارزش های حاکم بر مصرف و توسعه پایدار می شود که در این کتاب به آنها پرداخته نشده و لازم است به دانش آموزان منتقل شود.
رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو ادامه داد: آب مثل هر واقعیت دیگر با گذشت زمان تغییر می کند. برای مثال در 50 سال گذشته سرانه آب به ازای هر نفر حدود 7000 مترمکعب بود، اما این رقم اکنون به 1400 مترمکعب در سال رسیده است بنابراین با زمان خیلی چیزها از جمله آب تغییر می کند.
او افزود: نوع و شیوه مصرف تابع ارزش های جامعه و چگونگی نگاه ما به موضوع دارد بنابراین بستر اجتماعی در نوع مصرف ما از یک کالا تاثیرگذار است.
مشاور وزیر نیرو در امور برنامه ریزی راهبردی و توسعه پایدار یادآور شد: رفتارهای مصرفی ذیل گزاره هایی تعریف شده که به ناخودآگاه تبدیل می‌شود و در اثر این موضوع به نحوه مصرف توجه نمی کنیم.
او با تاکید بر اینکه وجود سازه های مهندسی فراوان به منزله توسعه پایدار در یک جامعه نیست، بیان داشت: باید برای جامعه و دانش آموزان بیان کنیم که آب محیط زیست، صنعت و غیره را پایدار می سازد و به آن توجه شود.
فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحران آب یک موضوع مقطعی و زود گذر است که دوباره به حالت عادی باز می گردد، افزود: کشور ما با بحران آب روبه رو نیست بلکه با مسئله آب مواجه است، چراکه چالش های پیش رو مقطعی نبوده و برای سال های طولانی تداوم دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فرصت‌ها در مسئله آب گفت: مسئله آب موجب تعمیق اخلاق محیط زیست می شود و اگر اخلاق را در بخش آب و برق رعایت کنیم در سایر بخش ها به این مهم توجه می کنیم.
رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو تصریح کرد: ما باید برای حل مسائل خود با یکدیگر سخن بگوییم و مناقشات خود را با گفتگو حل کنیم، بنابراین مسئله آب فرصت تعمیق گفتگو و بهبود دموکراسی را ایجاد می کند.
او مسئله آب را فرصتی برای شنیده شدن صداهای ناشنیده عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن این موضوع ظرفیت خوبی برای ایجاد فناوری های جدید، اشتغال‌زایی و فقرزدایی ایجاد می کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: حل مسئله آب در کشور به درونی کردن ارزش های توسعه پایدار منجر می شود و سبک زندگی های جدیدی متناسب با شرایط جدید به وجود می‌آید که برنامه سازگاری با کم آبی در همین راستا دنبال می شود.
او در پایان خاطرنشان کرد: تعمیق عدالت، شفافیت و مبارزه با فساد، تولید دانش های جدید و بهبود زیرساخت های کشور و در نتیجه بهبود نظام حکرانی آب از دیگر فرصت‌های پیش رود در مواجهه با مسئله کم آبی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969163

وب گردی

وب گردی