سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " فلسطین آن لاین"در مقاله ای با عنوان "لعنت بر تفاهم نامه اسلو" به قلم "احمد ابوزهری" که به مناسبت سالگرد امضای تفاهم نامه اسلو نوشته شده است؛ آن را برای فلسطینی ها فاجعه بار دانست. وی در این زمینه می نویسد: "مردم فلسطین در 13سپتامبر 1993از خواب فاجعه ملی برای فلسطین بیدار و از سقوط سیاسی و افتادن در دام افراط گری درباره دست یابی به حقوقشان شگفت زده شدند. این شگفت زدگی و آثار آن به علت گفت وگوهای سری بود که میان محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز وزیر امورخارجه اسراییل و با حضور مسئولان ارشد طرفین در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد. این تفاهم نامه سرنوشت ساز هر فلسطینی شجاع را تحت تاثیر قرار داده و تعداد زیادی از مردم و جریانات سیاسی مانند جهاد اسلامی ، حماس ،جبهه مردمی و دموکراتیک برای آزادی فلسطین و اندیشمندان در مقابل آن موضع گیری کردند. این تفاهم نامه سبب موفقیت اسراییلی ها در همه زمینه ها گردید."

روزنامه " عمان" در یادداشتی بدون نام و با عنوان "نگرانی محافظه کاران آمریکا ازحمله ترامپ علیه غول های بزرگ اینترنتی " به حمله ترامپ علیه شرکت های اینترنتی و اعتراض محافظه کاران به این سیاست ترامپ می پردازد. این روزنامه اشاره دارد: "حمله ترامپ به غول های اینترتنی آمریکا، نگرانی هایی را برای محافظه کاران این کشور درخصوص این که این حمله ها تهدیدی برای آزادی بیان به حساب می آید به وجود آورده است. حمله های ترامپ همزمان با اعلام وزارت دادگستری این کشورمبنی برنظارت بر شرکت های اینترنتی ای که آزادی رای را با محدودیت مواجه ساخته و به رقابت خسارت وارد نماید می باشد. این وزارتخانه اعلام کرد که سلسله نشست هایی رابرای مشخص نمودن چگونگی منع احتکار در ارایه اطلاعات برگزار خواهد نمود. در همین زمینه، ترامپ در روزهای اخیر حمله هایی را علیه صنایع تکنولوژی آمریکا داشت. وی گفت که این شرکت ها و از جمله گوگل محافظه کاران را قلع و قمع اطلاعاتی می نماید و بالعکس انتشار اخبار مربوط به چپ گراها را در این کشور گسترش داده است."

"از ادلب تا سوئد" عنوان مقاله ای است که روزنامه" الشرق الاوسط" عربستان به قلم "سمیر عطا الله " آن را به رشته تحریر در آورده است. در این مقاله، نویسنده حمله به ادلب را فاجعه آمیز می داند. وی می نویسد: "روشن است که آمریکایی ها احتمالا به عنوان بزرگترین گروه حاضر در سوریه ازاین کشور خارج خواهندشدو اکتفانمودن آنها تنها به استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان خط قرمز بیانگر آن است که غیر از این مورد بقیه موارد مانندحضور36 بمب افکن روسی و 26 فروند جنگنده این کشور مورد قبول می باشد. در خصوص موضوع ادلب نیز مواضع کشورهای اروپایی با مواضع آمریکا تفاوتی ندارد و فرانسه تهدید نمود که در صورت استفاده از سلاح شیمایی از سوی نظام اسد در ادلب، حمله نظامی خواهد نمود. در این خصوص باید گفت که آمریکا و اروپا تنها به دادن بیانیه اکتفا کردند و این ترس وجود دارد که با حمله به ادلب موجی از پناهجویان به راه بیفتد؛ درحالی که کانادا اعلام کرد که می تواند از چهل هزار نفر از آنها پذیرایی نماید و فاجعه بارتر آن خواهد بود که راست گراهای افراطی در سوئد قدرت را به دست گیرند."

روزنامه " الاهرام "مصر هم در مقاله ای با عنوان "شگفتی های ترامپ برای جهان " به قلم "احمد عبد التواب"به روی کار آمدن ترامپ و اقدامات شگفت انگیز وی برای جهانیان پرداخته است.نگارنده می نویسد: "اگر امروز برتری برای ترامپ وجود دارد دلیلش آن است که وی توانست افکار و اندیشه افراط گرایانه غربی را که مورد حمایت مردم در داخل این کشور قرار گرفته و نامزدشان را به کاخ سفید فرستادند، برای جهانیان آشکار نماید. ترامپ علی رغم این که در داخل مورد حمله بی سابقه ای قرار گرفت که در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا بی سابقه بود، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات به وعده هایش وفادار بوده و به آنها عمل خواهد کرد."

انتهای پیام/

کد خبر: 969172

وب گردی

وب گردی