تفکیک دانشگاه ها به صنعتی و غیر صنعتی، صدمات زیادی به آن ها می زند

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تفکیک دانشگاه‌ها به صنعتی و غیرصنعتی صدمات زیادی به دانشگاه می‌زند و به دنبال آن هستیم، دانشگاه‌هایی را که از یکدیگر جدا شده‌اند، زیر یک چتر قرار دهیم.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌ محمدتقی نظرپور، عصر روز گذشته در شورای دانشگاه مازندران با بیان اینکه در برخی از دانشگاه‌های کشور تفکیکی صورت گرفته و بخشی از آنها به دانشگاه‌های صنعتی تبدیل شده است، اظهار کرد: این کار صدمات زیادی به دانشگاه می‌زند و به دنبال آن هستیم، دانشگاه‌هایی را که از یکدیگر جدا شده‌اند، زیر یک چتر قرار دهیم و اگر در این مسیر، اعضای هیأت علمی، هم‌افزایی خوبی داشته باشند، بسیار مفید است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه مازندران برای اینکه جایگاه خود را در میان دانشگاه‌های برتر و سطح یک به‌دست آورند، نیاز به تلاش همگانی توسط همه اقشار این دانشگاه دارد.

وی در ادامه به موضوع نسبت اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران به جمعیت دانشجویی آن اشاره کرد و گفت: اگر متناسب با جمعیت دانشجویی، استاد جذب می‌کردیم، بسیاری از این مشکلات پیش نمی‌آمد. با جمعیت دانشجویی که این دانشگاه دارد، تعداد اعضای هیأت علمی آن کم بوده و لازم است نسبت به بخش اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران نیز توجه کرد.

تقی‌پور با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی و امکاناتی که دانشگاه‌ها به بخش‌های خارج از دانشگاه ارائه می‌دهند، بخشی از منابع مهم تأمین درآمد دانشگاه است، افزود: نکته سوم، درآمد اختصاصی دانشگاه مازندران نسبت به درآمد عمومی آن است که این عدد اکنون چیزی حدود ۱۰ درصد است و فاصله زیادی دانشگاه‌های دیگر دارد. اگر فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی افزایش یابد، طبق چشم‌انداز دانشگاه مازندران، این میزان به ۵۰ درصد نیز می‌رسد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: درست است که دانشگاه‌های بزرگ، به‌خصوص در تهران مسائل و مشکلات کمتری دارند ولی به نظر می‌رسد با توانمندی که رئیس دانشگاه مازندران دارد، این دانشگاه می‌تواند از درآمد اختصاصی خود بهره خوبی ببرد.

وی به فقدان امکانات دانشگاه مازندران در شهر بابلسر برای فروش و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره و خاطرنشان کرد: متناسب با طرح جامع بلندمدت یا میان‌مدت دانشگاه مازندران باید کمک‌ها را به سمت و سوی حل مشکلات ببریم.

تقی‌پور عنوان کرد: به‌عنوان مثال بخش سلف سرویس دانشکده‌ها را می توان به بخش خصوصی سپرد. همچنین می‌توان بخشی از درآمدها را از طریق پروژه‌های عمرانی، دکل‌های مخابراتی موجود در دانشگاه و امکاناتی که دانشگاه‌ها به بخش‌های خارج از دانشگاه می‌دهد تأمین کرد که این موارد سبب رفت و آمد مالی می‌شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش و همت ریاست دانشگاه مازندران و سایر مسئولان و دانشگاهیان، نیازهای فوری این دانشگاه فراهم شود و در سال‌های آتی، همه تلاش مسئولان دانشگاه مازندران برای حل مشکلات فارغ‌التحصیلان دانشگاه باشد زیرا آنها نیز می‌توانند به دانشگاه‌های محل تحصیل خود در تمام زمینه‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 969218

وب گردی

وب گردی