نقش چشمگیر حرفه مندان علوم پزشکی در توسعه برنامه های اخلاق پزشکی دردنیا

نایب رییس کمیته ملی اخلاق پزشکی که به عنوان نماینده کشورمان در نشست مشترک کمیته بین الدولی اخلاق زیستی شرکت کرده بود بر لزوم توجه به سلامت انسان ها در مسائل اخلاقی تاکید کرد و گفت: تصمیمات مرتبط با اخلاق پزشکی در مجامع بین المللی باید متناسب با تفاوت های فرهنگی و مذهبی کشورها اتخاذ شود و از نگاه یکجانبه به این مسائل پرهیز شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رییس کمیته ملی اخلاق پزشکی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک کمیته بین الدولی اخلاق زیستی (IGBC)، کمیته بین المللی اخلاق زیستی(IBC) و کمیته بین المللی اخلاق در علوم و فناوری یونسکو (COMEST)که در محل سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO) پاریس شرکت کرده بود بر لزوم تدوین برنامه استراتژیک اخلاق در کشورهای جهان تاکید کرد. در این نشست موضوعاتی از جمله اخلاق در فناوری های کمک باروری، مسئولیت فردی اشخاص در قبال خودشان، اخلاق آب، اخلاق اینترنت اشیا و ارتباط کمیته های اخلاق با یکدیگر مطرح شد.

همچنین دکتر لاریجانی نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اشاره به برنامه های اخلاق پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: در کشور جمهوری اسلامی ایران چند سالی است که با تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی به عنوان یک نهاد سیاستگذار ملی، اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته است.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی از تدوین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور خبر داد و گفت: تجربه تدوین 2 دوره برنامه استراتژیک اخلاق پزشکی در کشور ما وجود دارد و سایر کشورها هم لازم است چنین برنامه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه استراتژیک به حرکت کشورها در مسیر توسعه اخلاق پزشکی جهت می دهد، گفت: لازم است که توجه به برنامه های استراتژیک اخلاق پزشکی در کشورها به عنوان یکی از اولویت های کمیته بین الدولی اخلاق زیستی مطرح شود.

دکتر لاریجانی به نقش چشمگیر حرفه مندان علوم پزشکی در توسعه و پیشبرد برنامه های اخلاق پزشکی در کشورها اشاره کرد و گفت: افراد جامعه نیز در مقابل سلامت خود مسئول هستند و این یکی از مسائلی است که باید در اخلاق مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث نشست به این موضوع اختصاص یافته افزود: حرفه مندان علوم پزشکی می توانند نقش برجسته ای در تبیین این مفاهیم و آشنایی افراد با مسئولیتی که در قبال سلامت خود دارند ایفا کنند.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست از جمله اخلاق اینترنت اشیا تاکید کرد: باید سلامت انسان ها و جنبه های مختلف آن در تمامی مباحث اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر لاریجانی در پایان با بیان اینکه موضوع اخلاق در فناوری های کمک باروری نیز از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست بود گفت: ضروری است تا توجه بیشتری به بنیان خانواده در این مسائل شود و در این خصوص با پرهیز از نگاه یکجانبه، با لحاظ نمودن تفاوت های فرهنگی و باورهای مذهبی جوامع در مجامع بین المللی مانند یونسکو تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 969224

وب گردی

وب گردی