آنگ سان سوچی از محکومیت دو خبرنگار رویترز دفاع کرد

«آنگ سان سوچی»، رهبر «میانمار» از واکنش بین‌‌المللی به محکومیت دو خبرنگار خبرگزاری «رویترز» انتقاد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم «میانمار» که عملا رهبری این کشور را برعهده دارد اعلام کرد زندانی شدن خبرنگاران «رویترز» به آزادی بیان ربطی ندارد و آنان می‌توانند علیه حکم زندان خود فرجام‌خواهی کنند.

خانم «سوچی» روز پنجشنبه گفت: «نمی‌دانم آیا بسیاری واقعا خلاصه حکم این دادگاه را خوانده‌اند یا نه، حکمی که هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد و به افشای اطلاعات محرمانه رسمی مربوط می‌شود.»

وی تاکید کرده است که این دو خبرنگار به دلیل نقض قانون اسرار دولتی، محکوم شده‌اند نه به دلیل تحقیقاتشان. این دو روزنامه‌نگار درباره اعدام عده‌ای از اقلیت «روهینگیا» در استان «راخین» تحقیق می‌کردند.

دو خبرنگار «رویترز» به نام‌های «وا لون» و «کیوا سو او» که به ترتیب ۳۲ و ۲۸ سال دارند چندی پیش به جرم زیر پا گذاشتن قانون اسرار دولتی در «میانمار» زندانی شدند، اقدامی که واکنش‌های تند بین‌المللی را علیه دولت این کشور به همراه داشت.

وا لون، ۳۲ ساله، و کیاو سئو اوو، ۲۷ ساله سال گذشته به اتهام در اختیار داشتن اسناد دولتی دستگیر شدند

این اسناد را پلیس در اختیار آنها گذاشته بود.

این دو با اظهار بی‌گناهی در دادگاه می‌گفتند که پلیس برای آن پاپوش درست کرده‌ است.

این دو به هفت سال زندان محکوم شدند.

محکومیت این دو روزنامه نگار با واکنش جهانی مواجه شد و همزمان شماری از رسانه‌های خصوصی در «میانمار» هم احکام زندان برای دو خبرنگار خبرگزاری «رویترز» را به شدت محکوم کردند.

روز گذشته نیز شماری از اعضای سنای ایالات متحده از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواستند تا «با استفاده از هر وسیله ممکن»، از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه میانمار، موجبات آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» این خبرنگاران را فراهم کند.

این دو روزنامه‌نگار درباره اعدام ده مرد روهینگیا در استان راخین تحقیق می‌کردند که به دنبال مدارکی برای اثبات آن بودند. در جریان تحقیقات‌شان دو مامور پلیس به آنها مدارکی دادند، اما بلافاصله پس از آن به اتهام در اختیار داشتن اسناد طبقه‌بندی شده دولتی بازداشت شدند.

این عکس مردانی را نشان می‌دهد که دو خبرنگار رویترز در مورد کشته شدنشان تحقیق می‌کرده‌اند

براساس تحقیقات خبرنگاران بازداشت شده رویترز، نظامیان میانماری در دوم سپتامبر پس از حمله به روستای این دین در شمال راخین ده مرد مسلمان را بازداشت کردند و اعدام کردند و آنها را در گودالی دفن کردند.

بر اساس این روزنامه‌نگاران، دو نفر از کشته شدگان به وسیله روستاییان بودایی سلاخی و هشت نفر دیگرشان به وسیله سربازان تیرباران شدند.

رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی در میانمار همچنین درباره بحران اقلیت مسلمان روهینگیا گفت: «در بازنگری این مسأله، البته راه‌هایی بود که این وضعیت می‌توانست بهتر از این حل و فصل شود

وی افزود:‌ «اما ما اعتقاد داریم که در دراز مدت به منظور داشتن امنیت و ثبات باید نسبت به همه جناح‌ها منصف باشیم. ما نمی‌توانیم انتخاب کنیم که حاکمیت قانون پشتیبان چه کسی باشد

آن سانگ سوچی در نشست جهان اقتصاد در هانوی، پایتخت ویتنام.

بیش از ۷۰۰ هزار تن از اقلیت مسلمان «روهینگیا» در ایالت «راخین» میانمار پس از آغاز سرکوب گسترده و خشونت‌بار از سوی ارتش این کشور بی‌خانمان شدند. شمار بسیاری از این آوارگان به کشور همسایه یعنی بنگلادش پناه برده‌اند.

بحران «روهینگیا» زمانی شدت گرفت که نظامیان میانمار سرکوب وحشیانه ای را در منطقه شروع کردند. حمله نظامیان میانمار در پاسخ به حمله گروهی از شبه‌نظامیان روهینگیا به چند ایستگاه پلیس بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 969261

وب گردی

وب گردی