نام توفان‌ها چگونه انتخاب می‌شود و چرا توفان‌های «مؤنث» مرگبارترند؟

توفان «فلورانس» سهمگین‌ترین توفان سه دهه اخیر در ایالات‌های «کارولینای شمالی و جنوبی »، به ساحل شرقی آمریکا نزدیک شده است؛ اما نام این توفان و توفان‌های دیگر چگونه انتخاب می‌شود؟

به گزارش ایسکانیوز، توفان «فلورانس» سهمگین‌ترین توفان سه دهه اخیر در ایالات‌های «کارولینای شمالی» و «کارولینای جنوبی» به ساحل شرقی آمریکا نزدیک شده است و مقامات در ایالات «کارولینای شمالی و جنوبی»، «ویرجینا»، «مریلند» و منطقه «واشنگتن دی‌سی»‌ وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند؛ اما نام این توفان و توفان‌های دیگر چگونه انتخاب می‌شود؟

سازمان جهانی هواشناسی برای گردبادهای حاره‌ای در ده منطقه هوایی جهان مانند «دریای کارائیب، خلیج مکزیک و اطلس شمالی»، «جنوب غربی اقیانوس هند» یا «شمال شرقی آقیانوس آرام» فهرستی از نام‌های رسمی تهیه کرده است.

هر سال پنج سازمان منطقه‌ای نیز فهرستی از نام‌های پیشنهادی برای توفان‌های منطقه خود را به سازمان جهانی هواشناسی پبشنهاد می‌کنند.

همه این نام‌ها باید در فرهنگ محلی آشنا نامی بوده بار فرهنگی همان‌جا را داشته باشند؛ مانند فردی، شان یا ایگی در استرالیا و باکونگ یا فلامبویان در اندونزی. این نام‌ها در فهرست‌های پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای لاتین درج می‌شوند و یکی از اهداف اصلی این نام‌گذاری آن است که مخابره اطلاعات درباره توفان‌ها در زمان حادثه آسان‌تر شود.

تا پیش از انتخاب این شیوه نام‌گذاری، نامیدن توفان‌ها برای دانشمندان بسیار دشوار بود؛ زیرا می‌بایست هر کدام از این پدیده‌های طبیعی را به نام مختصات جغرافیایی آن می‌خواندند و مثلا می‌گفتند «توفان عرض جغرافیایی ۱۲.۸ درجه و طول جغرافیایی ۵۷.۷ درجه. می‌توان تصور کرد که در زمان بروز همزمان چند توفان، چه مشکلی برای نامیدن آنها به وجود می‌آمد.

سازمان جهانی هواشناسی چگونه نام‌ها را انتخاب می‌کند؟

سازمان جهانی هواشناسی مراقب است که نام توفان‌ها اشاره به فرد خاصی نداشته باشند. در اوایل قرن بیستم نام‌گذاری برای هواشناسان به صورت یک سرگرمی در‌آمده بود و آنها نام زن فعلی یا سابق، خواهر یا دوست دختر خود را روی توفان‌ها می‌گذاشتند.

طوفان فلورانس در آمریکا

در آن زمان فهرست سازمان جهانی هواشناسی فقط حاوی نام‌های زنانه بود و نام‌های کوچک مردانه از سال ۱۹۷۹ میلادی به بعد وارد این فهرست شدند. از آن زمان به بعد دیگر فهرست‌های این سازمان به منظور پرهیز از تبعیض جنسیتی، از نام‌های کوچک هر دو جنس زن و مرد استفاده می‌کند.

چرا توفان‌های با نام زنانه مرگبارترند؟

پژوهش آکادمی علوم آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می‌هد که توفان‌های با نام زنانه قربانیان بسیار بیشتری از توفان‌های با نام مردانه بر جای گذاشته‌اند. در این مطالعه مشخص شده است که وقتی نامی زنانه به توفان داده می‌شود، افراد فکر می‌کنند که توفان ضعیف‌تر و دارای قدرت تخریب کمتری است؛ بنابراین چندان خود را برای مقابله با آن آماده نمی‌کنند و به همین دلیل، این دسته از توفان‌ها تلفات انسانی بیشتری بر جای می‌گذارند.

با این که داده‌های تاریخی این فرض را تأیید می‌کنند؛ اما دانشمندان برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش هم کرده‌اند. آنها در یکی از آزمایش‌های خود با ایجاد یک جامعه آماری، از آنها پرسیدند که آیا توفان فرضی «الکساندر» قوی‌تر است یا توفان فرضی «الکساندرا». بیشتر داوطلبان شرکت در این آزمایش گفته‌اند که توفان الکساندر از الکساندرا خطرناک‌تر است. الکساندر نام مرد و الکساندرا نام زن است.

نتیجه آن که توفان‌های «مؤنث» دست کم گرفته می‌شوند و مردم از توفان‌های «مذکر» بیشتر می‌ترسند. به این ترتیب آنها با آمادگی بیشتری با توفان «مذکر» برخورد می‌کنند و بنابراین تلفات کمتری می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 969337

وب گردی

وب گردی