داستان ناتمام حذف دانشگاه‌‌های دستگاه‌‌های اجرایی

چندی پیش وزیر علوم به حذف رشته‌‌های دانشگاه‌‌های دستگاه‌های اجرایی خاص تاکید کردند. بازگشت بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های تخصصی چون صدا و سیما، قوه قضائیه و وزارت خارجه امسال به طور مقطعی انجام شد و شواهد مبنی بر حذف دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی از سال آینده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تربیت نیروی متخصص و کارآمد بزرگ‌ترین دستاورد آموزش عالی در هر کشور است. در ایران هم برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها دانشگاه‌های مختص به خود را دارند که به تربیت نیروهای متخصص و ماهر مربوط به سازمان خود می پردازند. در این شرایط علی رغم تایید اولیه وزات علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی است که زمزمه هایی مبنی برحذف دانشگاه‌‌های دستگاه های اجرایی به طور کامل شنیده می‌شود که بروز این اتفاق قطعا منجر به آسیب در تربیت نیروی ماهر و زبده در کشور خواهد شد.

نتایج اولیه کارشناسی ارشد 97 روز چهارشنبه 9 خرداد‌ماه منتشر شد، به دنبال آن و بعد از انتشار دفترچه در کمال ناباوری بسیاری از داوطلبان که تمایل به حضور در دانشگاه‌های خاص مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی چون سازمان صدا‌‌و‌سیما، دانشکده وزارت خارجه و قوه قضائیه را داشتند با حذف رشته‌‌های مربوط به این دانشگاه‌‌‌‌‌ها مواجه شدند که سیل عظیمی از اعتراضات را به دنبال داشت، گزارش پیش رو به بررسی این رویداد از ابتدا تا به امروز پرداخته که مشروح آن به شرح زیر است:

انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون کارشناسی ارشد سال 97 با شوکی بزرگ به داوطلبان آغاز شد. دفترچه انتخاب رشته منتشر شد ولی داوطلبان با باز کردن دفترچه متعجب شدند؛ چرا که برخی رشته‌ها از دفترچه حذف شده بود و جالب اینکه این مسئله بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفت و داوطلبانی که معتقد بودند به دلیل وجود آن رشته‌ها آزمون دادند و قصد انتخاب همان رشته‌های حذف شده را داشتند به وزارت علوم اعتراض کردند.

اصلاحات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و در این اصلاحیه، برخی رشته‌های حذف شده کارشناسی ارشد به دفترچه بازگشت.

رشته‌هایی از دانشگاه‌های قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما از دفترچه کارشناسی ارشد کنار گذاشته شده بود. برخی از رشته‌های حذف شده کارشناسی ارشد رشته‌هایی از دانشگاه وزارت خارجه و صداو سیما به دفترچه بازگشت.

اما مشکل داوطلبان اینجاست که مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم این بازگشت رشته‌ها را فقط مربوط به امسال می‌داند؛ یعنی احتمال بروز این مشکلات برای داوطلبان در سال آینده هم وجود دارد.

بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، دستگاه‌های اجرایی مجاز به پذیرش دانشجو نیستند و وزارت علوم نیز مکلف شد طبق قانون، پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را صفر کند، در سال جاری جلوی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی گرفته شد و بر اساس استعلامی که از سازمان اداری و استخدامی گرفته شد، چهار دانشکده شامل صدا‌‌و‌‌‌‌‌سیما، علوم قضایی، روابط بین‌الملل و پژوهشکده واژه‌گزینی از این قانون مستثنی شدند.

موسسات آموزش عالی وابسته به نهادهای نظامی نیز کماکان می‌توانند به فعالیت خود در زمینه پذیرش دانشجو ادامه دهند و تصمیم‌گیری در خصوص این نهادها به اذن مقام معظم رهبری موکول است ولی مستثنی شدن پذیرش دانشجو در دستگاه‌های اجرایی فوق فقط برای امسال اعتبار دارد. تمام مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید برای پذیرش دانشجو در سال 98 تعیین تکلیف کنند تا بتوانند جذب دانشجو داشته باشند.

وزارت علوم به مصوبه 30 بهمن ماه سال 1390 استناد کرده و بر اساس آن پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌‌ها را صفر کرده است. بر اساس مصوبه مذکور مؤسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌ها به غیر از دانشگاه‌های نفت، شهید رجایی و فرهنگیان باید به وزارت علوم منتقل شوند. در بهمن 96 مجدداً بر این مصوبه تأکید شد، جالب اینجاست که بر اساس این مصوبه تأکیدی بر توقف پذیرش دانشجو صورت نپذیرفته است، بلکه برای صرفه‌جویی اقتصادی باید این دانشگاه‌ها به وزارت علوم واگذار شوند.

ریشه نارضایتی‌‌‌‌ها به دستور رئیس جمهوری در اسفندماه برمی‌گردد، براساس این مصوبه موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی ۹۷/۹۸ به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند.

بر اساس این ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ابلاغ این مصوبه (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه موسسات نیستند.

در توضیح این مصوبه آمده است: از آنجا که وظیفه قانونی اجرای آموزش‌های عالی منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی، صرفا برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و سایر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، وظیفه قانونی برعهده ندارند و همچنین به منظور ایجاد فرصت برابر برای بخش‌خصوصی به منظور ایفای نقش در اجرای آموزش‌های عالی علمی- کاربردی، مقرر شده است با توجه به تبصره ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که به موجب آن «ایجاد هرگونه دستگاه اجرایی جدید موکول به تایید شورای عالی اداری و تصویب هیات‌وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است»، لذا ایجاد هرگونه موسسه آموزش علمی- کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور توسط دانشگاه جامع علمی- کاربردی بدون رعایت تبصره فوق ممنوع است و موسسات موجود منحل و دستگاه اجرایی ذی‌ربط مکلف است اقدامات اجرایی انحلال را، حداکثر طی مدت یک سال به انجام برساند.

در همین خصوص دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: دانشگاه وزارت خارجه هم مانند سایر دانشگاه‌ها تابع قانون خواهد بود؛ اما در عین حال در صدد پیگیری هستیم تا راه حل قانونی برای جلوگیری از حذف این دانشگاه را بیابیم.

همچنین داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره حذف دانشگاه‌‌های دستگاه‌‌های اجرایی گفت: دانشگاه‌های متصل به دستگاه‌های اجرایی خاص تحت نظر وزارت علوم و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمدند و اگر قرار باشد این دانشگاه‌ها حذف شوند متضمن کار کارشناسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف آموزش عالی تامین نیازهای کشور به لحاظ اجرایی است و با توجه به اینکه دانشگاه‌ها رسالت خود را به خوبی انجام می‌دهند، نیازی به دانشگاه اختصاصی برای برخی از سازمان‌‌ها نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یاد آور شد: دانشگاه نفت آبادان جز دانشگاه‌های اختصاصی مربوط به وزارت نفت بود که در این زمینه نیروی متخصص تربیت می‌کرد، این در شرایطی بود که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور در زمینه تخصص نفت، نیروی کار تربیت می‌‌شود به همین دلیل وزارت نفت با توجه به تربیت نیروی انسانی کافی در دیگر دانشگاه‌های کشور در این زمینه، دانشگاه نفت آبادان را که متعلق به این وزارتخانه بود تعطیل کرد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر رشته ای کاملا تخصصی باشد که در هیچ دانشگاه دیگری تدریس نشود و نیروی متخصص ویژه در دانشگاه مختص به دستگاه‌های اجرایی تربیت شود، عدم حذف این دانشگاه‌ها باید پیگیری شده و قاعدتا این قضیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.

در همین راستا دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی در کشور گفت: استقرار بعضی از دستگاه‌های اجرایی که منحصرا در حوزه‌های تخصصی خود نیرو تربیت می‌‌کنند در بدنه آموزش عالی لازم و ضروری است، به عنوان مثال پایداری و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان که به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازد اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اگر یک دستگاه اجرایی برای کل کشور نیرو تربیت کند، منجر به اتلاف منابع و خروج از حوزه تخصصی می شود، به عنوان مثال بعضی از رشته‌های دانشکده صدا و سیما که منحصرا تربیت دانشجو در زمینه‌های فنی و تخصصی دارند از این امر مستثنی شدند.

گفتنی است، چندی پیش وزیر علوم به حذف رشته‌‌های دانشگاه‌‌های دستگاه‌های اجرایی خاص تاکید کردند و بازگشت بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های تخصصی چون صدا و سیما، قوه قضائیه، وزارت خارجه امسال به طور مقطعی انجام شد و شواهد مبنی بر حذف دانشگاه‌های دستگاه‌‌های اجرایی از سال آینده است.

آنچه مسلم است، بر مبنای مصوبات مجلس و شواهد موجود با توجه به تاکید وزیر علوم به انحلال دانشگاه‌‌‌های وابسته به سازمان‌‌‌‌‌های اجرایی و مراکز خاص، بعید به نظر می‌‌رسد که پذیرش در این دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها سال آینده صورت پذیرد، این در شرایطی است که بعضی از سازمان‌‌‌‌ها خصوصا صدا‌‌‌و‌‌سیما در تربیت افراد زبده که باید آموزش‌‌‌‌‌های تخصصی ویژه دیده باشند تا در بدنه سازمان مورد استفاده قرار گیرند، در آینده به جهت تامین نیرو با مشکل مواجه خواهند شد.

امور کلی تمامی این دانشگاه‌‌ها باید به تایید وزارت علوم برسد، از ریاست دانشگاه تا اعضای هیات علمی. همچنین بودجه این دانشگاه‌‌ها از دستگاه‌های اجرایی مربوط تامین خواهد شد؛ بنابراین تاکید وزارت علوم مبنی بر حذف این دانشگاه‌ها از بدنه آموزش عالی جای تامل دارد که قطعا نیازمند توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام /

کد خبر: 969389

وب گردی

وب گردی