نکات عجیب در طرح جدید ایران خودرو

بعد از پروژه پر حرف‌وحدیث سایپایی‌ها در پیش‌فروش خودروها، حالا دومین خودروساز بزرگ کشور نیز قصد دارد تا چندی دیگر طرح مشابهی البته در قالب مشارکت در ساخت را به اجرا بگذارد؛ اما طرحی که آبی‌پوشان در سر دارند عجیب و غریب‌تر از آن‌چیزی است که تصور می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بعد از پروژه پر حرف‌وحدیث سایپایی‌ها در پیش‌فروش خودروها، حالا دومین خودروساز بزرگ کشور نیز قصد دارد تا چندی دیگر طرح مشابهی را به اجرا بگذارد؛اما طرحی که آبی‌پوشان در سر دارند عجیب و غریب‌تر از آن‌چیزی است که تصور می‌شد.

تلاش دولت و به‌عبارتی خودروسازان برای ایجاد تعادل و توازن در بازار خودرو، فقط در قالب پیش‌فروش خود را به نمایش می‌گذارد. خودرویی‌ها از ترس سرازیر شدن ناگهانی نقدینگی به سمت این حوزه چاره را در پیش‌فروش با تحویل‌های طولانی‌مدت دیده‌اند.

با این اقدام از یک‌سو بخشی از پول‌های سرگردان را کانالیزه می‌‌کنند و از سویی دیگر تقاضای کاذبی که موجب شده عرضه به‌کلی دچار مشکل شود را نیز از بین می‌برند. شاید مانند سنوات گذشته بارها مباحث فنی ازجمله بسته شدن سایت و عدم ثبت‌نام موفق دامان برخی مشتریان را گرفت ولی هرچه بود این طرح 1000 میلیارد تومان را به راحتی به جیب‌های سایپا روانه کرد.

حالا رقیب اصلی نارنجی‌پوشان یعنی ایران‌خودرو نیز مجبور است به زودی طرح پیش‌فروش خود را اجرایی کند. طرحی که چندی پیش شرایط مبهم آن مشخص شد. بخشنامه فروش شماره 4062 ایران‌خودرو که ساعت 5.30 عصر روز 18 شهریورماه به کلیه نمایندگان این شرکت ابلاغ شد، نکات تاریکی که دارد که موجی از جنجال رسانه‌ای را در جامعه و شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده است.

اول آنکه این طرح پیش فروش مشارکت در تولید نام گرفته است. به این معنی که ایران‌خودرو با وجوه دریافتی از مشتریان تازه قصد دارد که خودروها را به تولید برساند. در این صورت تکلیف خودروهای موجود در انبارهای شرکت در سراسر کشور این مجموعه نامشخص باقی خواهد ماند. یا اینکه ایران‌خودرو به بهانه تعهدهای قبلی، خودروهای فعلی خود را به مشتریان واگذار می‌کند و یا اینکه پول مشارکت در تولید خودرویی را می‌گیرد که اساساً از پیش تولید شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. مشتری به‌واقع نمی‌داند که چه خودرویی قرار است خریداری کند. به عبارتی دیگر او پول خودرویی را می‌دهد که نمی‌داند چیست. این یکی از عجیب‌ترین شیوه‌های خرید و فروش کالا در دنیا است. البته برخی از کارشناسان بر این باورند که این اقدام ایران‌خودرو در جهت آرام کردن جو روانی بازار است. از آنجایی که باز هم بخش قابل توجهی از خریداران با تقاضای کاذب و صرفا برای تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای وارد بازی می‌شوند، طبیعتا با این روش از بازی بیرون می‌روند.

اما ابهام دیگری که طرح پیش‌فروش ایران‌خودرویی را با نقاط تاریکی مواجه کرده، قیمت نهایی نامعلوم خودروها است. بیایید یک بار دیگر مرور کنیم. مشتری پیش‌پرداخت خودرویی را می‌دهد که نه می‌داند مدلش چیست و نه می‌داند در نهایت قیمتش چقدر می‌شود.

تازه این در حالی است که تحویل ایران‌خودرویی‌ها زودتر از آبان سال آینده (1398) نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 969395

وب گردی

وب گردی