خطر جدی در کمین صنعت کابل سازی کشور/ نوسان ارز قیمت  کابل را افزایش داد

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، با اشاره به نامه وزیر صنعت به مدیر عامل بورس مبنی بر شرایط سهمیه‌بندی آلومینیوم،گفت: بجای سهمیه بندی غیرهوشمندانه و سنتی باید شرکت‌ها توسط تشکل های ذیربط و نماینده وزارت صنایع و اتاق بازرگانی کارشناسی و نیاز واقعی اعلام شود تا سبب حذف تقاضای کاذب از بورس شود.

علیرضا کلاهی نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص نامه وزیر صنعت به مدیر عامل بورس مبنی بر شرایط عرضه آلومینیوم، اظهار کرد: علیرغم اینکه دولت بیت المال و یارانه خیلی سنگینی را پرداخت می کند. همچنین قیمت برق در کشور مجانی است، بنابراین برقی که صنایع آلومینیوم مصرف می‌کنند به ازای هر کیلو آلومینیوم بین 15 تا 20 کیلو وات در ساعت برق مصرف می‌شود. یعنی در ایران با توجه به قیمتی که در کشور است در مقایسه با سایر کشورها؛ تقریبا کیلویی 50 سنت و به قیمت دلار آزاد کیلویی 5 هزار تومان به آلومینیوم یارانه می دهد.

او با تاکید براینکه یکسری شرکت‌های بین‌المللی مثل توتال فرانسه که نزدیک 40 تا 50 سال در ایران حضور داشتند و در ایران ظروف آلومینیومی تولید می کردند به دلیل گران شدن این کالا کارخانجات در تامین آن با مشکل مواجه شده و تا جاییکه اکثر کارخانه تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

کلاهی افزود: در حال حاضر ظروفی که با برند تفال در کشور به فروش می رسد در مجموع وارداتی از چین و ترکیه است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، با تاکید براینکه صنعت برق مصرف کننده اصلی آلومینیوم در کشور است، اظهار کرد: متاسفانه آلومینیوم در ایران گران بوده و زنجیره ارزش افزوده مناسبی برای آن شکل نگرفته است. بنابراین مصرف کننده آلومینیوم نمی‌توانند حتی با همسایه ترک رقابت کنند.

او تصریح کرد: وزارت صنایع تا به امروز کارنامه موفقی نداشته است به طوری شرکت هرمزگان و المهدی که الان تحت مالکیت یک نفر است و بازار را وارد انحصار کشانده و در واقع اینها را مجاب می‌کند که در بورس عرضه درست داشته باشند.

کلاهی ادامه داد: میزان عرضه آلومینیوم در بورس چقدر خواهد بود باید به صورت کارشناسی مطرح شود و این خواسته تمام تشکل ها از وزارت صنایع و اتاق بازرگانی است.به طور کلی عرضه چنین محصولاتی در بورس کالا باید کارشناسی شود.

او افزود: بجای سهمیه بندی غیرهوشمندانه و سنتی باید شرکت‌ها توسط تشکل های ذیربط و نماینده وزارت صنایع و اتاق بازرگانی کارشناسی شوند. الان ارزش افزوده میزان خرید و فروش ذکر شده براساس آن شرکت‌ها و واحدهای صنفی می‌توانند کارشناسی کنند و نیاز واقعی را اعلام کنند تا سبب حذف تقاضای کاذب از بورس شود. اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. لازم است وزارت صمت درست و هوشمندانه با سیستم صحیح این کار را انجام دهد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی که در کشور داریم و از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می شود واقعا لازم است که کنترل ها و آزاد کردن بازار به هوای اینکه عرضه و تقاضا خودش را پیدا کند درست و منطقی نیست.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نوسانات نرخ ارز چه تاثیر در در بازار کابل و سیم دارد؟ اظهار کرد: نوسانات نرخ دلار تاثیر پررنگی در این بخش داشته به طوری که بازار آزاد نوسان جدی پیدا کرده است تا جاییکه فاصله آن با ارز بازار رسمی زیاد است؛ طبیعتا اختلاف پتانسیلی ایجاد می کند.

کلاهی تاکید کرد: خواسته ما این است که دولت ارز مواد اولیه را از طریق بازار ثانویه انجام دهد و طبیعتا در این شرایط بانک مرکزی می تواند فاصله بین بازار آزاد و بازار ثانویه را به حداقل برساند و تا دچار سرگردانی و تلاطم در بازار نشویم چرا که نوسان دلار بروری همه مسائل اقتصادی تاثیر گذاشته است.

او خاطرنشان کرد: با این اقدام بسیاری از صنایع از جمله کابل سازی را تحت الشعاع این تصمیم قرار داده و خطر جدی کمبود عرضه کابل در کشور طی ماه های آتی به شدت احساس می شود. طی ماه های اخیر به دلیل نوسان ارز قیمت های کابل حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته اما با کاهش عرضه آلومینیوم، تقاضا برای این کالا افزایش یافته و در صورت عدم کنترل آن، قیمت های انواع سیم و کابل به دلیل عدم تطابق عرضه و تقاضا سر به فلک خواهد کشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 969504

وب گردی

وب گردی