ضرورت استفاده از زبان  هنر در حوزه پیشگیری از اعتیاد

یک آسیب‌شناس مسایل اجتماعی بر استفاده از زبان هنر در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: از این زبان باید درباره انواع مواد مخدر و عوارض اعتیاد به آنها با مردم صحبت کرد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مجید ابهری درباره نمایش تصویری اعتیاد در رسانه ملی گفت: نمایش برخی از صحنه‌های مصرف مواد مخدر یا افراد معتاد ممکن است ظاهرا جنبه آگاهی و هشدار داشته باشد اما از نظر رفتاری بدآموزی‌ دارد لذا باید بسیار ظریف و هنرمندانه با زبان هنر درباره انواع مواد مخدر و عوارض اعتیاد به آنها و همچنین شیوه‌های جذب جوانان به اعتیاد با مردم صحبت شود.


وی افزود: نشان دادن ادوات مصرف مواد مخدر و انواع مواد مخدر در سیما باید به شیوه‌ای باشد که ایجاد حساسیت نکند و صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی برای خانواده‌ها داشته باشد.


این آسیب‌شناس مسائل اجتماعی ادامه داد: در برنامه‌های تولیدی تلویزیون باید به عواقب اعتیاد و فرد معتاد توجه بیشتری شود در غیر اینصورت نشان دادن ابزار و ادوات مصرف مواد مخدر به تنهایی باعث ایجاد کنجکاوی بیشتر در نوجوان و جوان می‌شود و ممکن است پیامدها و آموزه‌های منفی برای آنان داشته باشد.


ابهری با انتقاد از نشان دادن سیگار در فیلم‌ها و برخی سریال‌ها یادآور شد: نشان دادن مصرف سیگار در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها شخصیت‌های منفی مرتکب این رفتار می‌شوند ممکن است جنبه بازدارندگی داشته باشد اما در مورد شخصیت‌های مثبت به‌عنوان الگوهای رفتاری در جامعه اگر آنها سیگار مصرف کنند جوان و نوجوان به راحتی الگوبرداری کرده و ممکن است تاثیر منفی بر رفتار آنان بگذارد.


وی بیان داشت: بیان عوارض دخانیات و اعتیاد و بیماری‌های ناشی از آن باید به طور مرتب انجام شود، همچنین درباره عوارض نیکوتین و انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی بر مغز، اعصاب، ریه و دستگاه گوارش باید به صورت مستمر و مکرر صحبت شود تا مفید و سودمند واقع شود نه اینکه در ماه یا هفته یکبار کلیپ آموزشی در این زمینه ارائه شود.


این جامعه‌شناس در انتها پیشنهاد کرد که برای دریافت نتیجه مثبت در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر آموزش‌ها باید به صورت مستمر، هنرمندانه، مکرر و مرتب باشد و پیشنهاد می‌کنم در تهیه اقلام آموزشی از روانشناسان، رفتارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 969648

وب گردی

وب گردی