تاملی بر یادداشت های روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مختلفی پرداخته بودند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در یادداشتی با عنوان «کشورهای جهان خواهان صلح در ادلب هستند» به قلم «شمسان بن عبد الله المناهی» نسبت به پیامدهای حمله به ادلب از سوی نظام سوریه و هم پیمانانش هشدار داده است. نویسنده اعتقاد دارد که جهان به دنبال صلح در ادلب می باشد. وی می نویسد: «نگاه جهان به سوی ادلب می باشد که تسلط بر آن از سوی نظام سوریه و هم پیمانانش سخت می باشد زیرا این منطقه محل تلاقی منافع کشورها می باشد. شاید مهم ترین منافع برای ترکیه و روسیه باشد؛ زیرا جزئی از ادلب مرز ترکیه بوده و ترکیه هم سیطره و تسلط ایران و روسیه را بر این منطقه تهدیدی برای خودش می داند. رئیس جمهور ترکیه در مقاله ای که «وال استریت ژورنال» آن را به چاپ رسانده هشدار داد که جهان هزینه ادلب را خواهد پرداخت. در همین زمینه آمریکا، آلمان، انگلستان و بقیه کشورهای اروپایی به نظام اسد در به کار گیری سلاح های شیمیایی در ادلب هشدار داده و آن را غیر قابل قبول دانستند. آلمان اعلام کرده است که در صورت بروز چنین اتفاقی، بر اساس قانون بین المللی و قانون اساسی خود در این باره دخالت نظامی خواهد کرد.»

«اهمیت دیدار امیر کویت با ترامپ» مطلبی است که به قلم «عبدالمحسن محمد الحسینی» در روزنامه «السیاسه» کویت به چاپ رسیده است. نویسنده بر اهمیت روابط میان کویت و آمریکا و جایگاه کویت در منطقه تاکید داشته و می نویسد: «استقبال بزرگ و ویژه ای که از امیر کویت توسط ترامپ و دولتش شد، دلیلی بر اهمیت کویت و امیرش است؛ زیرا از سوی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور جهان مورد استقبال قرار گرفته است. کلمات و عباراتی که ترامپ درباره امیر و کویت به کار برد، تعبیر درستی برای کویت است. ترامپ در همین زمینه گفت: «کویت شریک بزرگی برای آمریکاست و ما روابط خیلی خوبی با این کشور داریم» . این استقبال دلیلی بر جایگاه بزرگ کویت و امیرش و نقش سیاسیش در حل مشکلاتی است که منطقه خاورمیانه با آن مواجه است. در این دیدار، امیر کویت بر حل مشکلات و مسائلی که مورد اهتمام دو کشور می باشد، تاکید کرد. در راس مسائل مورد بحث طرفین، امیر کویت از ترامپ درخواست کرد تا در اجرای طرح های زیرساختی و توسعه ای مشارکت نموده و خواهان گسترش روابط کویت با آمریکا در زمینه های تجاری و نظامی و انرژی و آموزش شد.»

روزنامه «الدیار» لبنان در یادداشتی به قلم«دوللی بشعلانی» با عنوان «روسیه در انتظار نشست سازمان ملل متحد برای بازگشت پناهجویان» به تشکیل کمیته مشترک لبنان و روسیه درباره بازگشت پناهجویان و آوارگان سوری به کشورشان از کشورهای مختلف می پردازد. وی می نویسد: «بعد از این که سعد الحریری اسامی اعضای کمیسیون مشترک روسیه – لبنان برای پیگیری میانجی‌گری در خصوص پناهجویان سوری را از سوی سفیر روسیه در لبنان دریافت نمود، نگاه ها به سمت و سوی هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در سه شنبه هفته جاری (18سپتامبر) برگزار می شود، روانه شد .قابل ذکر است که روسیه در کنفرانس اخیر هلسینکی میانجیگریش را برای این مسئله اعلام کرده بود. این پیشنهاد از سوی پوتین به ترامپ در کنفرانس اخیر مطرح شده بود اما نگاه ها همیشه به سوی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تامین مالی و کمک به پنج میلیون و اندی از پناهجویان سوری است که در کشورهای لبنان، اردن، ترکیه، مصر، عراق و برخی از کشورهای اروپایی حضور دارند.»

«روزنامه البیان» امارات هم در یادداشتی به تفاهم نامه اسلو پرداخته است. این روزنامه در یادداشتش با عنوان «»بیست و پنج سال در زندان اسلو» به قلم«جلال عارف » آورده است:«بیست و پنج سال از تفاهم نامه اسلو می گذرد و آرزویی که توسط برخی محو و نابود شد. رابین از امضاکنندگان این تفاهم نامه ترور و عرفات هم کشته شد و کلینتون هم به بحران دیگری وارد شد. از ابتدای تفاهم نامه اسلو ، به نظر می رسید با موفقیت همراه نباشد اگر چه اسراییل به تشکیل کشور فلسطین در این تفاهم نامه اقرار کرد اما بعدا بیان کرد که تشکیل دولت دایمی نبوده و موقتی است. این مساله باعث شد تا اسلو به زندان بزرگی برای فلسطینی ها تبدیل شود .»

کد خبر: 969653

وب گردی

وب گردی